A magyar internetezők 97 százaléka legalább egyféle online védelmet használ, a leggyakoribb módszerek közé tartoznak az erős jelszavak és az antivírusszoftverek. Azonban csak minden negyedik aktív internethasználó említi a munkahelyi képzést az online fenyegetésekkel kapcsolatos ismeretek forrásaként. Ez arra utal, hogy a cégek még mindig alábecsülik az oktatás szerepét a hatékony kiberbiztonsági stratégia részeként – derült ki a Sophos megbízásából készített regionális felmérésből.
Miközben a legtöbb magyar jelentős online biztonsági intézkedéseket alkalmaz, a kutatás aggasztó hiányosságokat tárt fel a napi kiberbiztonsági gyakorlatokban. Csupán a válaszadók 25 százaléka ellenőrzi az üzenetek vagy e-mailek küldőjének hitelességét, és mindössze 31 százalékuk tartja naprakészen magát a kiberfenyegetésekről szóló információkkal kapcsolatban. A lengyel, cseh és magyar internetezők körében végzett felmérés rávilágít arra is, hogy a felhasználók körében alacsony a jelszókezelők népszerűsége.
A csehekkel és a lengyelekkel összehasonlítva a magyarok kevésbé valószínű, hogy többtényezős hitelesítést alkalmaznak, mindössze 42 százalékuk használja ezt a módszert.
Chester Wisniewski, a Sophos technológiai igazgatója szerint az erős jelszavak széles körű használata pozitív jel, de tekintettel a jelszóerősség szubjektív természetére, érdemes emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a biztonságos jelszavaknak legalább 12 karakterből kell állniuk, beleértve a nagy- és kisbetűket, számokat és speciális szimbólumokat.
Hozzátette, hogy a magyar válaszadók kevesebb mint fele használ többlépcsős hitelesítést, pedig ez a módszer jelentősen növeli az online biztonságot, és megnehezíti a kiberbűnözők számára a felhasználói erőforrások elérését.
A magyar internetezők leginkább a hagyományos médiából, például rádióból, televízióból és híroldalakból szereznek tudomást az online fenyegetésekről (57 százalék). Több mint felük (54 százalék) figyel az intézmények, például bankok által közzétett figyelmeztetésekre, míg 47 százalékuk a közösségi médiában keres információkat. A család és a barátok is jelentős szerepet játszanak, a válaszadók 42 százaléka említi őket forrásként. Lengyelországban ezek a források még népszerűbbek, mindegyik körülbelül 70 százalékos válaszaránnyal. Eközben a csehek leggyakrabban a bankok és egyéb intézmények figyelmeztetéseire támaszkodnak, amit a válaszadók 58 százaléka jelzett.
A magyar internetezők a legjobban a személyi számítógépeket (79 százalék) és az okostelefonokat (72 százalék) védik, de kisebb figyelmet fordítanak a táblagépekre (23 százalék) és más internetkapcsolattal rendelkező eszközökre, mint például az okostévékre és játékkonzolokra. Ezzel szemben a lengyelek és a csehek az okostelefonok, a személyi számítógépek és a táblagépek védelmét helyezik előtérbe, ebben a sorrendben.
„Figyelmet érdemel a háztartásokban található egyre több internetkapcsolattal rendelkező eszköz. A televíziók, set-top boxok vagy okos otthoni vezérlőpanelek – ha nem biztosítják őket – a kiberbűnözők számára kapuként szolgálhatnak. Az összes okos otthoni eszköz és azok dedikált alkalmazásainak rendszeres frissítése kulcsfontosságú. Ez minimalizálja a kockázatokat azáltal, hogy a gyártók által azonosított sebezhetőségeket kezeli” – emelte ki Chester Wisniewski.
A felmérés arra is rávilágít, hogy bár a magyarok tisztában vannak az online fenyegetésekkel, van még hová fejlődni olyan területeken, mint a többtényezős hitelesítés gyakoribb használata, a kiberbiztonsági frissítések rendszeres nyomon követése és a munkahelyi oktatás. Az is elengedhetetlen, hogy kövessük az alapvető online biztonsági szabályokat, például a szoftverek és alkalmazások rendszeres frissítését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.