A Fraternity keretében létrehozandó digitális iker valójában egy keretszoftver, ami kifejezetten az intelligens közlekedési környezetben elképzelhető szituációk modellezésére és tesztelésére szolgál, az autóipari okosautó algoritmusfejlesztők, szenzorfejlesztők számára pedig különösen hasznos lehet, hogy bármely szituációs ötletet lefuttatható rajta.
A fejlesztés a level3 és a level3+ szintű autókat célozza meg – tehát azokat, amelyek szenzorokkal, lidarral, adaptív tempomattal, vagyis több-kevesebb önvezető funkcióval rendelkeznek, de még igénylik a közlekedéshez az emberi közreműködést.
A projektben együttműködő kutatók elsősorban azokra a kritikus szituációkra koncentrálnak, amelyekben a közlekedés gyengébb szereplői – gyalogosok, kerékpárosok vagy éppen rolleresek is érintettek lehetnek.
Mivel a projektet vezető Debreceni Egyetem Informatikai Kara rendelkezik level3+ nyílt forráskódú Lexussal, Hajdú András dékán tervei szerint néhány olyan szituációt, amit a digitális ikerben lefuttatnak, megtanítanak ennek a járműnek, így a hipotézist a valóságban is képesek lesznek ellenőrizni.
A Hu-rizon programot Hankó Balázs szakminiszter szerint azért hívták életre, hogy a modellváltott egyetemeket sújtó negatív diszkrimináció – az EU Horizon programjaiból történt kizárás – hátrányait ellensúlyozza. A Fraternity projektet négyszázmillió forinttal finanszírozó Hu-rizontnak azonban, a Horizon programmal szemben van egy többletelőnye. A hazai programban ugyanis nem kötelező európai partnert választani,
lehet nyitni a mesterséges intelligenciában és közlekedésfejlesztésben élenjáró – és a szabályozásban is sokkal nagyobb rugalmasságot mutató – Egyesült Államok és a Távol-Kelet felé is.
A Fraternity projektben együttműködő partnerek közül a Floridai Egyetem a mesterséges intelligenciában, a Szöuli Egyetem pedig a közlekedésfejlesztésben jeleskedik. Előbbi jelenléte számos más kompetenciája mellett hardveres háttere, vagyis szupererős szuperszámítógépe miatt különösen fontos.
A szóbeli interakciókra is alkalmas szoftverek fejlesztéséhez ugyanis ez a háttér nélkülözhetetlen. (Ennek az egyetemnek a megnyerése azért is fontos volt, mert a Hu-rizont pályázat feltételezi a magas elismertségű, egyetemi rangsorokban előkelő helyen álló együttműködő partnerek jelenlétét. A Floridai Egyetem pedig messze megfelel ezeknek az elvárásoknak: a világrangsorokban a 130. hely körül foglal helyet, az AI-kutatásban viszont benne vannak TOP25-ben.)
Mivel a Fraternity projekt során sok szempontból univerzális keretrendszert szeretnének létrehozni – vagyis olyat, amelyet magyarországi és egyéb helyszíni követelményekre is testre lehet szabni – nagyon fontos, hogy az értékelési módszertanok letisztult formában jelenjenek meg benne. Hajdú András szerint ennek egyik alapvető garanciája a Szöuli Egyetem projektbeli jelenléte. A dél-koreai egyetem Magyarországon már nem ismeretlen:
Ez az egyetem közlekedésfejlesztés szempontjából benne van a globális TOP 5-ben, a világon elsők között hozott létre közlekedési tanszéket, otthon van a tananyagfejlesztésben, módszertanban és intelligens közlekedési rendszerekkel is rendelkezik. Ez pedig, a regionális autóipari centrum szerepre készülő Debrecenben ugyancsak jól csengő referenciának számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.