Soha nem látott busz állt forgalomba Magyarországon – fotó
Forgalomba áll magyar-cseh együttműködésben gyártott új elektromos busz. A GANZ-SOR EBN8 típusú e-midibuszt Baján tesztelik február 15-től március 6-ig a legtöbb helyi busz útvonalon – derül ki a Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. pénteki közleményéből.

A többi bajai helyi járathoz hasonlóan az új elektromos buszok is díjmentesek. Az új, alacsony padlós elektromos buszok nyolc méter hosszúak és azokon 16 ülőhely található. A GTKB tavaly nyáron mutatta be a busz prototípusát és novemberben a típusengedélyt is megkapta.
A busznak egyelőre csak egyetlen prototípusa van. A jármű elektromos hajtását a GTKB fejlesztette, míg a cseh SOR gyártotta a kocsiszekrényt. A rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlottak. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OpCharge) egyaránt tölthető. Egy töltéssel a jármű hatótávolsága 270 kilométer, azt majd a GTKB bajai telephelyén történik majd a tesztüzem alatt. Pencz Rudolf, a GTKB ügyvezető igazgatója szerint a közepes méretkategóriában is jelentős igény mutatkozik a tisztán elektromos hajtású városi járművekre.
A bajai GANZ már 75 éve szolgálja a magyar gazdaságot vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, áramszedők és más eszközök gyártásával,
a midibusz fejlesztésével pedig belépett az e-mobilitás piacára is.
Dr. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a meglévő elektromos és gázüzemű zöldflotta üzemeltetése mellett folyamatosan tesztelnek új típusokat is. A mini- és midibuszok pedig azokon az útvonalakon hasznos, ahol az utazási igények nagyságrendje miatt a normál méretű autóbuszok üzemeltetése gazdaságtalan.


