BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GVH vizsgálatot indított az Allegro ellen

A hivatal szerint az Allegro a legalacsonyabb ár garancia szlogennel hirdetett kampányaiban feltehetően megtévesztette a fogyasztókat. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a lengyel Allegro online kereskedelmi platform üzemeltetőjével szemben, mivel a gyanú szerint a cég a honlapján és a mobilapplikációjában legalacsonyabb ár garancia szlogennel hirdetett kampányaiban feltehetően megtévesztette a fogyasztókat – közölte a GVH.

Warsaw,,Poland,-,October,1,,2023:,A,Close-up,Of,A allegro gvh vizsgálat
Újabb nagy webáruházat vizsgál a GVH / Fotó: Shutterstock

A GVH észlelte, hogy a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat – például, hogy összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia, regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel – csak többszöri kattintás, illetve hosszas legörgetés után ismerhetik meg. 

Ezen túlmenően a webáruházat működtető cég vélhetően nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el, mivel az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek a fogyasztóknak megnehezítik mind az igény érvényesítését, mind a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságát.

A tájékoztató szerint az eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap.

Sötét mintázatok

A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (úgynevezett sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években. Tavaly a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól. A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a hivatal, tavaly 300 millió forint bírságot kapott a vállalkozás.

A GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott el az online utasfelvétellel kapcsolatban. 

A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra a 25 országra kiterjedő összehangolt gyorsvizsgálatának az eredményeit, amely a sötét mintázatok jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. 

Az eredmények szerint a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.

Lépett a GVH, eljárás alatt a Notino

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a szépségápolási termékeket értékesítő Notino Csehországban bejegyzett üzemeltetőjével szemben. A cég a honlapján és a mobilapplikációjában feltehetően jogsértő módon tüntette fel az akciósként hirdetett termékek árait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.