BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megszólalt Nagy Márton az árkorlátozásról: ezeknél a termékeknél lesz a legnagyobb árcsökkentés

Semmilyen árrés nem emelkedhet, ahol alacsonyabb az árrés 10 százaléknál, ott sem emelhetik az árrést a kiskereskedelmi láncok, ezt mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy háttérbeszélgetésen, ahol jelezte, legkorábban az áprilisi inflációs adatokban láthatjuk a kormány intézkedéseinek hatását.

Nem érhette meglepetésként a kiskereskedelmi szereplőket a kormány bejelentése az árkorlátozásokról – erről beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a szaktárca által tartott háttérbeszélgetésen, miután kedd reggel Orbán Viktor bejelentette, hogy március közepétől 30 alapvető élelmiszer esetében korlátozza az árrést. A miniszter szerint a kormányfő által bejelentett korlátozás a teljes élelmiszer-inflációs kosár egyharmadát fedi le, ami nagyobb hatású lesz, mint a korábbi árstopok.

Megszólalt Nagy Márton az árkorlátozásról: 9-10 százalék lehetett az élelmiszer-infláció márciusban / Fotó: AFP

Tisztázta, hogy semmilyen árrés nem emelkedhet, tehát ahol 4 százalék, ott sem emelhetik a kiskereskedelmi láncok.

Arra számítanak, hogy ezek az intézkedések az élelmiszer-inflációt 2 százalékponttal lejjebb hozhatják.

Azért is volt szükség a kormányzati döntésre, mert márciusban további élelmiszer-inflációt tapasztaltak, amely 

9-10 százalékra is emelkedhetett.

Ennek a beavatkozásnak a hatását a fogyasztók azonnal érezni fogják. Nagy Márton a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a legnagyobb áresés egyebek mellett

  • a tejföl,
  • joghurt,
  • vaj
  • és a liszt

esetében várható. Ugyanakkor az árrésstop hatását legkorábban az áprilisi inflációban fogjuk meglátni, tehát a májusi adatközlésből derülhet ki. Épp ezért Nagy Márton hangsúlyozta, hogy senki ne keresse még a hatását a márciusi inflációban, a hatás azon is múlik, hogy a beszállítók tartózkodnak az áremelésektől.

Szabályozva lesz a saját márkás és brand termékek aránya

Elismerte, vannak olyan termékek, ahol nagyobb veszteséget könyvelnek el a cégek, viszont ez eltérő, például a párizsinál 20 százalék, a tehéntúrónál 70 százalék, a joghurtoknál 70-80 százalékos a felár, tehát nagyon magas, kiugró felárak vannak. A saját márkás termékeknél a felár általában 10 százalék alatt van.

Szabályozni fogják azt is, hogy a brand termékeket nem lehet leszedni a polcról, ezért a saját és a brand termékek aránya is meg lesz határozva, továbbá lesznek készletezési szabályok. 

Annak a kockázatát kicsinek látják, hogy a helyettesítő termékek esetében emelkedne az árrés, ugyanis a kormányzati intézkedés alá eső harminc alapvető élelmiszer lényegében lefedi a helyettesítő termék körét. Azokra a kiskereskedelmi szerelőkre vonatkozik a kormány döntése, akiknél az értékesítés nettó árbevétele 2023-ban meghaladta az 1 milliárd forintot. Elvileg 7-8 százalékra kellene csökkennie az élelmiszer-inflációnak áprilisban, ha ez nem sikerült lejjebb tornászni, akkor jöhet az árstop.

Az év végén 4 százalék körül lehet az infláció

Nagy Márton megismételte, hogy az árrés nem emelkedhet, kivéve, ha a beszállító emel, de velük le fognak ülni, „különben jönnek a keményebb dolgok”.

Azt remélik, hogy márciusban már 5 százalék körül lehet az infláció, annak ellenére, hogy ebben a hónapban még tovább emelkedhetnek az élelmiszerárak. Az év végén pedig 4 százalékra süllyedhet az éves fogyasztói árindex.

Az árréskorlátozásról elhangzott az is, hogy nem egyedülálló, Európában több országban van hasonló szabályozás, jelenleg Észak-Macedóniában, Romániában is alkalmazzák, de a lettek is tervezik bevezetni. 

Már jövő héten érezniük kell az embereknek

Az embereknek a jövő héttől érezniük kell

mondta az intézkedések időbeli hatásairól, hozzátette azt is, hogy kereskedők elmondása szerint 

15-20 százalékkal nőhet az érintett termékek iránti kereslet.

A részletes szabályozás pedig egy-két napon belül elkészülhet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.