Nem volt fényes az év vége a tej és a tejtermékek külkereskedelmében: novemberben és decemberben az import tovább nőtt, míg az export csökkent, ezzel – euróban kifejezve – a teljes tavalyi évi import 12, az export pedig ennél arányaiban elmaradva, 8 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ez magával hozta külkereskedelmi egyenlegünk további romlását: az import értéke 11 százalékkal haladta meg az export értékét, míg ez 2023-ban még 8 százalék volt. A trend idén is folytatódni látszik, hiszen 2025 januárjában a behozatal tovább nőtt (10 százalékkal), az export pedig 3 százalékkal tovább csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva, ráadásul nagy teret nyert a szlovák tej – derül ki a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tájékoztatójából.
A hazai folyadéktej-fogyasztásban tavaly a korábban nagy arányt képviselő 1,5 százalék zsírtartalmú UHT-tej belföldi értékesítése 2 százalékkal esett vissza a 2023-ashoz képest. A visszaesés mértéke a 2,8 százalékos UHT-tejre bevezetett hatósági ár, illetve a kötelező akciózás kivezetése után mérséklődni kezdett, a teljes évi adatok alapján a 2,8 százalékos UHT-tej belföldi értékesítése már 9 százalékkal volt kevesebb tavaly, mint az előző évben.
Eközben a folyadéktejek, így a nyers és a fogyasztói tej importja a nyári hónapokban növekedésnek indult, a teljes tizenkét havi adatok alapján közel 20 százalékos volt a növekedés 2023-hoz képest.
A hazai tejpiacon leginkább jellemző szlovák tej behozatala pedig mintegy 50 százalékkal emelkedett. Csak a fogyasztói tejek importját vizsgálva, a teljes import 25, a szlovák import 47 százalékkal nőtt tavaly az előző évhez képest.
Erre tett rá alaposan az idei január, amikor az adatok minden relációban növekedést mutatnak:
százalékkal nőtt.
A szlovák tejimport a fő kategóriában 95 százalékkal emelkedett, míg a fogyasztói tejeknél csaknem kétszer annyi volt az importált mennyiség.
A főbb tejtermékek közül a nyers, illetve fogyasztói tej behozatala 2023 után tavaly is nőtt, és összességében 19 százalékkal nagyobb mennyiségben érkezett hazánkba 2024-ben, mint az előző évben. A magasabb feldolgozottságú termékek importja is emelkedett: a savanyított tejtermékek esetében 9, a sajt és túró kategóriában 6 százalékkal nőtt az import mennyisége az előző évhez viszonyítva. A 2025. januári adatok a tejnél és a savanyított tejtermékeknél nem túl biztatók, hiszen éves alapon 35, illetve 10 százalékos növekedést mutat a statisztika, viszont a sajt és túró kategória importja 6 százalékkal visszaesett.
Az export szerkezetében 2022-ben pozitív elmozdulás történt a magasabb feldolgozottságú termékek kivitele irányába, ez azonban 2023-ban visszafordult, és tavaly sem történt érdemi változás. A nyers és fogyasztói tej exportmennyisége 23 százalékkal nőtt, és ugyan a magasabb feldolgozottságú termékek közül a sajt és túró exportja 9 százalékkal emelkedett, a savanyított tejtermékeké 20 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva. Az idei januári adatok a tej exportjában már 24 százalékos csökkenést mutatnak, és a savanyított tejtermékek exportja továbbra is csökken (16 százalékkal), viszont a sajt és túró kategória exportjában markáns, 28 százalékos növekedést mértek.
Nyerstej-kivitelünk 2024-ben 27 százalékkal emelkedett előző évhez képest. A korábban jelentős célországnak számító, de 2022-ben a teljes exportnak már csupán 4 százalékát kitevő olasz kivitel 2023-ban megkezdődött növekedése megtorpant, tavaly már a 2023-asnál 18 százalékkal kevesebb nyers tejet szállítottak ki. A célországokat tekintve
jelentős mértékben tovább emelkedett a korábbi évben megerősödött horvátországi kivitel, amely 51, és a Romániába irányuló export, amely pedig 40 százalékkal nőtt.
A romániai kivitel részaránya az összes exportból továbbra is a legmagasabb, de a korábbi mintegy 60 helyett már csak 42 százalék, míg a második helyezett horvát kivitel 26 százalékot hasított ki az összesből. A 2025. januári adatok szerint a nyerstej-kivitel 6 százalékkal csökkent, és míg a romániai kiszállítások 8 százalékkal nőttek, addig mind az olasz, mind a horvát nyerstej-export visszaesett előző év januárjához képest 19, illetve 11 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.