Ma lépett hatályba az e-pénztárgépekről szóló rendelet, amely véget vethet a papírnyugtakorszaknak. Most a fejlesztőké a főszerep, idén júliustól pedig már üzembe is helyezhetők az adóhatóság által engedélyezett e-pénztárgépek – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Az elkövetkező hónapok az újfajta pénztárgépek típusvizsgálatáról és engedélyezéséről szólnak. A szabályok itt is egyszerűsödtek, mert a vizsgálatokat a NAV szakemberei végzik el. A jogszabályoknak megfelelő működés mellett szigorúan ellenőrzik az e-nyugta kiállításának folyamatát és beküldését az úgynevezett nyugtatárba, illetve azt is, hogy semmiképp ne lehessen kijátszani vele az adóügyi előírásokat.
A pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások (kiskereskedelmi üzletek, éttermek, szálláshelyek, taxisok, plasztikai sebészek, gyógyszertárak, masszőrök, konditermek stb.) összességében több mint 200 ezer online pénztárgépet használnak. Az online pénztárgépekről az e-pénztárgépekre történő átállás zökkenőmentességének biztosítása érdekében 2028. július 1-jéig még használható az online pénztárgép.
Ugyan nem kötelező, de nyártól érdemes áttérni az e-pénztárgépre. Az online pénztárgépeknél előírt évi egyszeri kötelező szervizeléssel szemben az e-pénztárgépek szervizelése csak akkor kötelező, ha azt az üzembentartó kéri a forgalmazótól. A változás révén a vállalkozások évente átlagosan 25 ezer forintot spórolhatnak meg.
Az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat. A NAV a kisvállalkozókat segítve fejleszt egy ingyenesen, bárki által könnyen és egyszerűen használható e-pénztárgépet, így már nem éri meg a továbbiakban a nyugtatömböt használni.
Ehhez a gyakorlatban mindössze egy okostelefonra van szükség, amelyre a vállalkozó letölti az ingyenes e-pénztárgép alkalmazást, és egy egyszerű nyugtanyomtatóra, arra az esetre, ha valaki mégis papíron kérné a nyugtát. A vevőknek is újdonságot és nagy könnyebbséget hoz az új rendszer, hiszen elektronikusan követhetik nyomon vásárlásaikat,
a mobiltelefonról elérhetők a jótálláshoz, garanciához szükséges iratok, így a fogyasztói jogok is egyszerűbben érvényesíthetők.
Ehhez mindössze egy erre szolgáló applikációt (vevői alkalmazást) kell letölteniük a telefonjukra. Lényeges eleme az e-pénztárgép-rendszernek az anonimitás. A vásárlás névtelensége biztosított, hiszen az alkalmazás nem ad át személyes információkat. A kidolgozott kriptográfiai megoldásnak köszönhetően a vevő ugyanúgy névtelen maradhat az eladó és a NAV előtt az e-nyugta világában, mint ahogy a papírnyugta világában az.
Júliustól kétféle típusú e-pénztárgép használható: a felhő-, illetve a hardveralapú. Az egyetlen megkötés az, hogy azok a vállalkozások, amelyek online pénztárgép használatára kötelezettek, júliustól vagy továbbra is online pénztárgépet használnak, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet.
A hardveralapú e-pénztárgépekben egy adóügyi egység biztosítja a folyamatos adatkapcsolatot a NAV-val. A felhőalapú pedig gyakorlatilag egy okostelefonra letölthető alkalmazás, amellyel a papírnyugtát használó vállalkozások nyugtánként legalább 10 forintot spórolhatnak. A magyar fejlesztésű e-pénztárgép-rendszer – ahogy korábban az online pénztárgép szisztémája – másolandó modellé válhat világszerte.
Debütál a NAV új gazdaságfehérítő eszköze, az adategyeztetés
Az adategyeztetési eljárás lényege, hogy az adóhivatal összehasonlítja az online számlarendszerből érkező adatokat a cégek által benyújtott áfabevalláson szereplő információkkal. Ha a NAV eltérést talál, akkor megkeresi az adózót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.