BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdobja a magyar gazdaságot, hogy több kínai óriáscég is elindult év végére

Magyarország és Kína is sokat profitál az együttműködésből, ezért azt tovább fejlesztik a tavaly megkötött, minden területre kiterjedő stratégiai partnerségi megállapodás jegyében. Szijjártó Péter szerint az idei az áttörés éve lehet a magyar gazdaságban, amihez több piacvezető kínai óriáscég is hozzájárul. Tavaly a kínai vállalatok hozták a legtöbb beruházást Magyarországra.

Még idén vagy a jövő év elején megkezdi a termelést több piacvezető kínai óriáscég is Magyarországon, ami nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen a magyar gazdaságban – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.

SZIJJÁRTÓ Péter
Szijjártó Péter: Kína áttörréshez segítheti a magyar gazdaságot / Fotó: Hegedüs Róbert

A tárcavezető a magyar–kínai gazdasági vegyes bizottság ülését megelőző sajtótájékoztatón leszögezte, hogy a két ország együttműködéséből mind a két fél sokat profitál, ezért azt tovább kívánják fejleszteni a tavaly megkötött, minden területre kiterjedő stratégiai partnerségi megállapodás jegyében. 

Rámutatott, hogy 2020-ban, 2023-ban, majd 2024-ben is a kínai vállalatok hozták a legtöbb beruházást Magyarországra,

ahol a kormányzat támogatásával az utóbbi tíz évben 54 modern kínai nagyberuházás jött létre 7000 milliárd forintos összértékben, több mint 30 ezer új munkahelyet teremtve közvetlenül. „És ezek a nagy kínai beruházások lehetővé tették, hogy hosszú idő után Magyarország nem a követője, hanem a globális éllovasa egy nagy technológiai forradalomnak” – jelentette ki, az autóipar elektromos átállására utalva.

Szijjártó Péter méltatta a kínai cégeket

Több piacvezető kínai óriáscég is idén vagy jövő év elején kezdi meg a termelését hazánkban, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy 2025 a magyar gazdaságban az áttörés éve legyen. Erre példaként említette, hogy a BYD első európai gyára a jövő év elején kezdi meg a gyártást Szegeden, a CATL, amely a kontinens egyik legnagyobb elektromosakkumulátor-üzemét építi Debrecenben, pedig már idén termelni kezd. Emellett nyáron a Huayou Cobalt, míg ősszel a Semcorp is elindítja a gyártását. „Ez azt jelenti tehát, hogy a nagy, világpiacvezető kínai vállalatok magyarországi gyárai az idei esztendő végéig, legkésőbb a jövő év elején termelésbe állnak, és ezzel a magyar gazdaság növekedésének nagy lendületet adnak, s lehetővé teszik, hogy az idei esztendő a magyar gazdaságban az áttörés éve legyen” – hangsúlyozta.

Kínának köszönhetően Magyarország vezető szerepbe került

Szijjártó Péter bejelentette, hogy a felek most megerősítették kölcsönös szándékukat arra nézve, hogy a nagy termelő beruházások után kutatás-fejlesztési és szolgáltatási beruházások is érkezzenek Kínából Magyarországra, amelyek felgyorsíthatnák a gazdaság dimenzióváltását. 

A kínai vállalatok első számú beruházási célpontja Európában ma már Magyarország, és hasonlóképpen, a Közép-Európába irányuló kínai export légi logisztikai központja is Budapest lett.

„A budapesti repülőtér rekord cargoforgalmat bonyolított a tavalyi évben, ennek több mint fele a nagy kínai elektronikus kereskedelmi cégek forgalmához kötődik. Az így Magyarországra szállított áruk mintegy 95 százaléka más országba kerül továbbszállításra” – folytatta. „Abszolút vezető pozícióban vagyunk Közép-Európában a légi forgalom tekintetében, hiszen kilenc kínai várossal 37 cargojárat köt minket össze hetente, a személyforgalomban pedig hét nagy kínai város és Budapest között 21 járat közlekedik minden héte” – tette hozzá. 

A miniszter végül hatalmas hibának nevezte, hogy az Európai Unió vámokat vetett ki a kínai elektromos autóiparral szemben, ez szerinte elszigetelődéshez vezetett. „Mi azt szeretnénk, ha Európa visszatérne a józan ész talajára, és nem gátolná az európai és kínai gazdasági szereplők közötti együttműködést” – mondta. 

Itt a 100 új gyár program egyik első fecskéje: Szijjártó Péter szolnoki beruházást jelentett be

Újabb jelentős beruházás érkezik hazánkba. Szijjártó Péter a bejelentésen elmondta, hogy a KunlunChem kínai elektrolitgyártó vállalat az első európai üzemét Szolnokon építi fel negyvenmilliárd forintból. A cég a BMW és a Mercedes elektromos autóinak beszállítója lesz a legmodernebb technológiával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.