„Ha a nagy folyamatokat vizsgáljuk, akkor a világgazdasági növekedés lassulása és a jelentős olajkitermelés is abba az irányba mutat, hogy az olaj árában nem felfelé van a kockázat, hanem lefelé” – mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. Az utóbbi hónapokban nagyot fordult a világ a hazai autósokkal, január óta jelentősen csökkentek az üzemanyagárak: a benzin literje több mint 50, a gázolajé pedig 60 forinttal olcsóbb. A legtöbb kúton a két üzemanyatípus már 600 forint alatt is kapható. De messze még az 500-as szint, ami beégett a köztudatba a 480-as hatósági árnak is köszönhetően.
Utoljára 2022 decemberében, épp az benzinárstop alatt volt Magyarországon 500 forint alatt a benzin és gázolaj literenkénti ára. Azóta sok minden történt, egy azonban nem változott: még megközelíteni se nagyon sikerült az 500 forintos lélektani határt.
Az elmúlt hetekben azonban felcsillant a remény: a hazai üzemanyagárakat meghatározó két komponens, a forint és az olaj világpiaci ára is számunkra kedvező irányba mozdult.
Az üzemanyagárak alakulásának megértéséhez látni kell, hogy a világgazdaság igazán hektikus mozgásokat ír le mostanság, ami a magyar kutakat sem hagyta érintetlenül. A jelenlegi 580–590 forintos üzemanyagárakkal utoljára tavaly szeptemberben találkozhattak a hazai autósok.
Az üzemanyagárak tavaly év végi emelkedésében is, mint minden másban, a Trump-hatás játszott közre. Az amerikai elnök, már mielőtt megválasztották volna, komoly hatást gyakorolt a piacokra. Az elnökválasztási kampánnyal egy időben a pénzpiacokon súlyos zavarok keletkeztek, a befektetők ugyanis azt kezdték el árazni, hogy Trump költségvetési lazításba kezd, ami az inflációt is gerjeszteni fogja, ezért a Fed hosszú ideig kivár majd a kamatcsökkentésekkel. A hatás októbertől a dollár folyamatos erősödésében mutatkozott meg, olyannyira, hogy rövid ideig Magyarországon 400 fölé is emelkedett a forinttal szemben. Ezzel párhuzamosan az energiaárak is rég nem látott hegymenetbe kapcsoltak:
Az utóbbi lecsapódását láttuk a hazai benzinkutakon, amikor idén januárban a benzin 640, a gázolaj pedig 660 forintba került.
Időközben kiderült, hogy nem igazolódtak be a piaci félelmek. Márciusban ugyanis, rácáfolva az előzetes várakozásokra, négyéves mélypontra csökkent Amerikában az infláció, amelynek alapján még akár lehetne tere is a Fednek a kamatcsökkentések előtt. Talán épp emiatt mehetett neki Trump Jeremy Powelnek, a Fed-elnök pár nappal ezelőtt kemény kritikával illette az amerikai elnököt . Kettejük konfliktusának oka azonban nem az infláció, hanem a vámháború. Április 2-án „Amerikai felszabadításának napján” jelentette be Trump, hogy megvámolja a fél világot. A világ tőzsdéi azonnal zuhanásba kezdtek, és a befektetők már egy globális recessziót sem zártak ki. A világkereskedelem lassulásától való félelem rögtön megjelent az olaj jegyzésében, de a vámháború nem kímélte a dollárt sem, amely jelentősen gyengült, így a forint a zöldhasúval szemben 352-es szintig erősödött.
Ha mindez nem lett volna elég, az OPEC+ közben a termelés felfuttatásáról döntött. Az olajkartell április 1-jétől havi 138 ezer hordóval növelte a termelését, amit még 2026-ban is folytathat. A Brent ára mindezeknek köszönhetően 60 dollár alá is benézett, bár azóta korrigált, de a mostani 65-67 dolláros szint még mindig négyéves mélypontnak felel meg. Ráadásul egyáltalán nem zárható ki, hogy olcsóbb árakat találunk majd, mivel Trump célja az alacsonyabb energiaárak kiharcolása a nagy olajtermelőknél, emiatt velük is többször összerúgta a port.
Török Zoltán úgy látja, bár a mostani 65 dollár körüli olajár már az egyensúlyi szintnek felel meg, ettől függetlenül mehet lejjebb. Ugyanakkor hangsúlyozta, az nem elég, ha olaj ára csökkenjen, ahhoz, hogy az üzemanyagáraknál további áreső jöjjön, a forintnak is erősödnie kellene a dollárral szemben.
Érdekesség, hogy ilyen alacsony világpiaci olajárak utoljára 2021 májusában voltak, akkor a hazai kutakon 430 forint körül volt egy liter benzin és gázolaj. Az, hogy most még mindig 150 forinttal drágábban tankolhatunk, leginkább egy dolognak köszönhető, a forint árfolyamának. Akkor ugyanis a bankközi devizapiacon 300 forint volt egy dollár, ám a Fed sorozatos kamatemelései miatt a feltörekvő devizákra, köztük a forintra óriási nyomás nehezedett az orosz–ukrán háború kitörését követően. A Raiffeisen Bank elemzője mindenesetre most kevés esélyét látja annak, hogy újra ennyi legyen a forint.
Azt gondolom, hogy nagyjából vége van a jelentősebb üzemanyag-árcsökkenéseknek. Mind a forint, mind a kőolaj jegyzésében érződik, hogy kialakult egy új egyensúlyi szint, valószínűleg ez lesz új középérték
– erősítette meg az elemző szavait a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke, aki szerint néhány forint ingadozás benne van az üzemanyagárak alakulásában, de ettől sokkal olcsóbb már egyik típus sem lesz.
„Ami jósolható, és ebben nincs nagy kockázat, hogy a benzin és gázolaj ára egyre inkább közelíteni fog egymáshoz, a nyárra össze is fognak zárni” – mondta Grád Ottó, hozzátéve, hogy nagyjából kizárható, hogy újra 500 forint legyen Magyarországon a benzin és gázolaj átlagára. Szerinte abban kell reménykedni, hogy kedvező feltételek mellett tartósan 600 forint alatt maradnak az üzemanyagárak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.