Románia már 2024 februárjában komoly lépéseket tett a fiatalok energiaital-fogyasztásának visszaszorítására. A román parlament által nagy többséggel elfogadott törvény értelmében tilos 18 év alattiaknak eladni olyan italokat, amelyek legalább kétféle központi idegrendszert stimuláló vegyületet tartalmaznak, mint például a koffein, taurin, karnitin, guarana vagy a glükuronolakton.
A tiltás nem csupán a hagyományos boltokra vonatkozik keleti szomszédunknál, hanem kiterjed az italautomatákra és az online kereskedelemre is.
Emellett az egészségügyi és oktatási intézményekben, valamint azok egy kilométeres körzetében is tilos az energiaitalok árusítása és reklámozása.
A törvény megszegése komoly anyagi következményekkel járhat a kereskedők számára. A szabálysértőkre 25 000 és 100 000 lej – 2-től 8 millió forintig terjedő – közötti bírságot szabhatnak ki, de akár a kereskedelmi tevékenységüket is felfüggeszthetik egy vagy két hónapra.
A román döntést azzal indokolták, hogy az elmúlt években jelentősen megnőtt az energiaital-fogyasztás a fiatalok körében. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) korábbi felmérése
aggasztó adatokat tárt fel a romániai kamaszok energiaital-fogyasztási szokásairól, míg a közegészségügyi intézet a piacon megjelenő, alkoholt is tartalmazó energiaitalok veszélyeire figyelmeztetett.
Románia ezzel a szigorú szabályozással azon európai országok sorába lépett, amelyek komolyan veszik a fiatalok egészségének védelmét az energiaitalok potenciális káros hatásaival szemben. A magyarországi döntéssel párhuzamosan látható, hogy a régióban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kiskorúak védelmére ebben a kérdésben.
Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, az Országgyűlés 2025. április 29-én elfogadta azt a törvényt, amely megtiltja az energiaitalok értékesítését a 18 év alattiak számára. A törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba, tehát várhatóan júniustól már nem vásárolhatnak energiaitalt a kiskorúak Magyarországon.
A döntés célja a fiatalok egészségének védelme az energiaitalok túlzott fogyasztásának káros hatásaitól. Több kutatás is kimutatta, hogy az energiaitalok rendszeres fogyasztása
vezethet a fiataloknál. A törvény értelmében az üzletekre ugyanazok a szankciók vonatkoznak, mint az alkohol, a dohánytermékek vagy a szexuális termékek kiskorúaknak történő értékesítése esetén. Ez azt jelenti, hogy a szabálysértő üzleteket a fogyasztóvédelmi hatóság akár egy évre is eltilthatja az energiaitalok forgalmazásától, ismételt szabálysértés esetén pedig akár 30 napra is bezárhatják az üzletet.
Magyarország ezzel több európai országhoz csatlakozik, ahol már korábban bevezettek hasonló korlátozásokat az energiaitalok értékesítésére vonatkozóan.
A javaslatot azzal indokolták, hogy a 18 év alatti korosztályban folyamatosan növekszik az energiaitalt fogyasztók aránya, a közelmúltban készült felmérések szerint a középiskolás és felső tagozatos diákok 10 százaléka napi rendszerességgel fogyaszt energiaitalt.
Az elmúlt években több száz olyan eset volt, amikor energiaital túlfogyasztása miatt fiatalok orvosi ellátásra szorultak.
A rendelkezésre álló szakértői álláspontok – Magyar Kardiológusok Társasága, Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ – egybehangzóan állítják, hogy a fiatalok túlzott energiaital-fogyasztása szív- és érrendszerre gyakorolt hatása következtében jelentős veszélyt jelent az egészségre. Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a májban, a szívben és a vesében is.
Hogy mekkora üzlet az energiaital, azt csak becsülni lehet, mindenesetre a Red Bull magyarországi leányvállalata 2023-ban 6,34 milliárd forintos magyarországi bevételt könyvelhetett el, míg a Monster magyar leányvállalatánál ez meghaladta a 700 millió forintot. A magyarországi Hell Energy a két versenytársánál jóval nagyobb, 67 milliárd forintos árbevételt ért el, ugyancsak 2023-ban, ám nem szabad elfelejteni, hogy szemben külföldi versenytársaival, a Hell nemcsak energiaitalt, de üdítőket vagy épp jegeskávét is gyárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.