BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Még több gázt lesz képes kapni és adni Magyarország, Ukrajnába is

Az FGSZ Földgázszállító Zrt. két olyan beruházást tervez, amelyek által az eddiginél több fölgáz érkezhet Romániából Magyarországra, és jócskán megnőhetne a Magyarországról Ukrajnába szállítható földgáz mennyisége is.

A hazai földgázrendszer üzemeltetője, az FGSZ Földgázszállító Zrt. átlal tervezett fejlesztésekkel élénkülhet a magyarországi földgázpiac, javulna a gázhálózat kihasználása, és persze nőne a társaság bevétele is. Egy mérőállomás telepítéséről és egy kompresszorállomás bővítéséről van szó, az egyik berendezés az ukrán, a másik a román határ közelében lenne.

gáz
Élénkülne a gáz magyarországi szállítása (Képünkön az FGSZ egyik kompresszorállomása) / Fotó: FGSZ

Még nagyobb lehet az Ukrajnába irányuló kivitel

A magyar–ukrán határkeresztező pont magyar oldalán létesítendő nemzetközi mérőállomás az FGSZ magyarázata szerint „biztosíthatja a hazai termelésből származó földgáz elhelyezésének optimalizációját, a szén-dioxid-tartalomból fakadó rendszerirányítási kihívások könnyebb és pontosabb kezelését, és a jelenleg teszt jelleggel felkínált, nem megszakítható (firm) kapacitások véglegesítését”.

Egyre több gázt adnak a hazai mezők

A magyarországi szénhidrogén-termelés alakulásáról éppen most adott ki közleményt az Energiaügyi Minisztérium és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága. A gáz- és a kőolaj hazai felhozatala is nőtt 2025 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest.

  • A közel 480 millió köbméteres földgáztermelésből a negyedéven belül a március hozta a legkedvezőbb adatot, több mint 170 millió köbméterrel.
  • Kőolajból mintegy ötödével emelkedett a mutató értéke, közel 250 ezer tonnáról majdnem 300 ezer tonnára. Itt is a március volt a legerősebb, több mint 104 ezer tonnával.

A 2023-as 1,76 milliárd köbméter után, 2024-ben mintegy 1,9 milliárd köbméter földgázt hoztak felszínre Magyarországon, mellette pedig több mint egymillió tonna kőolajat.

Keverni kell majd a hazai és az importgázt

Az említett tesztkapacitásokat 2022. január 1-jétől kínálja az FGSZ és az ukrán szállítási rendszer-üzemeltető, a Gas Transmission System Operator of Ukraine (GTSOU) a Magyarországról Ukrajnába történő gázszállításhoz. A tesztidőszakot mindig határozott időre hosszabbították meg negyed- vagy fél évre. 

Ha azonban véglegesen rendelkezésre áll majd a nem megszakítható kapacitás, akkor értékesíteni lehet hosszú távú termékeket is. 

A firm kapacitás folyamatos rendelkezésre állása hozzásegít a hazai termelésű földgáz elhelyezéséhez is azáltal, hogy Magyarországról Ukrajna irányában is jelentős mennyiségű földgáz lesz kiszállítható.

Mindehhez a nemzetközi mérőállomás létesítésén felül ki kell alakítani egy szabályozó rendszert, valamint keverni a hazai termelésű és az import gázt. A fizikai kiszállítás a Beregdaróc 800 (HU>UA) határkeresztező pont helyett az újonnan létesítendő Beregdaróc 1400 (HU>UA) kiadási ponton történne. Ezen a terv szerint folyamatosan óránként 400 ezer, éves szinte 3,5 milliárd köbméter kiviteli kapacitás állna rendelkezésre.  

A létesítendő rendszerrel biztosítható, hogy az Ukrajnába kiszállított földgáz szén-dioxid-tartalma ne haladja meg, de a lehető legnagyobb rugalmassággal megengedje akár a maximális határérték tartását is a GTSOU és az FGSZ megállapodásában rögzítetteknek megfelelően.

Románia felől viszont a magyar kereskedők várnak több gázt

Az FGSZ a Romániából várt gázbehozatal növelése érdekében bővítené a csanádpalotai kompresszorállomást, mert jelenleg az az import növelésének szűk keresztmetszete. Románia felől ma napi maximum 300 ezer köbméter szénhidrogén érkezhet, a fejlesztés után viszont majd napi 340 ezer.  

Az FGSZ és a romániai rendszer-üzemeltető, a Transgas már tavaly felmérte a szállítási igényeket. A bővített kapacitásárverés (gazdasági teszt) eredményétől függően három kapacitásszintet javasoltak. A gazdasági teszt azonban csak a magyar oldalon lett pozitív, vagyis csak a magyar kereskedők részéről jelentkezett megfelelő nagyságú szállítási igény, a románon nem. Ezért a fejlesztés el is maradt.

Ezután azonban a Transgaz jelezte, hogy mégis képes lenne bizonyos mértékű hálózatfejlesztésre. Egyrészt kibővítené az alvinci (Vintu de Jos) kompresszorállomás teljesítményét úgy, hogy napi 10-40 ezer köbméterrel több gáz haladhatna át Románia felől a csanádpalotai határkeresztező ponton. Az ottani technikai kapacitás most óránként 300 ezer (évi 2,6 milliárd köbméter), amely így optimális esetben óránként 340 ezer köbméterre (évi 3 milliárd köbméterre) emelkedne.

Ehhez a magyar oldalon ki kell egészíteni a csanádpalotai kompresszorállomást egy gépegységgel. A gépet a (Tiszaújváros közelében lévő) nemesbikki kompresszorállomásról telepítenék át.

Be kell vetni az aukciós bevétel egy részét

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal rendben lévőnek találta az FGSZ-nek az engedélye módosítására vonatkozó kérelmében foglaltakat, ezért hozzájárult az engedély módosításához. Határozata szerint az FGSZ-nek a tavalyi aukciós díjból származó bevétele 47,85 százalékát kell a fizikai szűkületek megszüntetésére fordítania. A határozat nyilvános változatában azonban a hivatal e pénz nagyságát kisatírozta, ahogyan pár sorral lejjebb a két beruházás költségét is.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.