A felpörgő ipari és lakossági elektrifikáció jócskán megnöveli Magyarország, azon belül egyes térségei áramigényét. A Világgazdaság arról kérdezte Mátrai Károlyt, az MVM csoport vezérigazgatóját, hogy a vállalat milyen kiemelt hálózatfejlesztésekkel biztosítja a megbízható áramellátást Kecskeméttől Debrecenen át Szegedig, és milyen digitális irányítástechnikai megoldásokat vet be.
Az idén a németországi Mercedes bejelentette, hogy tovább bővíti kecskeméti gyárát. Ez hogyan érinti az MVM hálózati infrastruktúráját az adott térségben?
Nagyon örülünk a gyár bővítési terveinek, hasznára válik a térségnek és a helyi foglalkoztatásnak is. A megnövekedő energiaigényekhez nekünk, szolgáltatóként természetesen mindenütt alkalmazkodnunk kell kapacitásbővítéssel, növelnünk kell a villamos és mechanikai üzembiztonságot. Ilyenkor igyekszünk a hálózatot a legköltséghatékonyabban és a leggyorsabban fejleszteni, jelen esetben a távvezetékek átviteli kapacitásának növelésével.
A fejlesztések révén a térség minden ipari szereplője garantáltan hozzájut a szükséges energiahálózati kapacitásokhoz, biztosítva ezzel a zavartalan működést és a mindennapi ellátás biztonságát.
Épülnek új vezetékszakaszok is?
Igen, a meglévő vezetékek bővítése mellett új távvezetékek építése is folyamatban van, ezek egyaránt szolgálják a jelenlegi nagyfogyasztókat és a jövőben hálózatra csatlakozó napelemparkokat. 2024 végén az MVM Démász üzembe helyezte a Csongrád és Szentes között megépített új, 16,8 kilométer hosszú, 132 kilovoltos távvezetékét is, amely egyszerre segít a szegedi és kecskeméti ipari létesítmények kiszolgálásában, valamint a közeljövőben a térségben létesülő, közel 20 napelempark hálózatra csatlakozását is biztosítja. A nagyfeszültségű távvezeték egy szakasza a Tisza árterében, illetve a folyó felett húzódik, ezért a kivitelezés a szokásosnál komolyabb kihívásokkal járt. Azonban sikerült mindent gond nélkül, időre megoldanunk.
A felsorolt fejlesztések nemcsak Kecskemét, hanem Szeged energiaigényének kielégítését is szolgálják. Szegeden a kínai BYD autómárka jelentette be, hogy hamarosan gyárat létesít.
Igen, ennek az új autógyárnak a villamosenergia-igényét is fedezni tudjuk a 2023-ra megépített Szeged-Fehértó 132/22 kilovoltos alállomásunk segítségével, illetve az alállomás 2025-ben befejezett bővítésének köszönhetően, ami két új távvezetéki mező kiépítését jelentette. A csongrád-csanádi vármegyeszékhelyen már februárban elkészültünk egy új földgázvezeték építésével. A Szegedi Science Park ellátása érdekében a nyomvonalat is módosítani kellett.
A másik nagy német járműipari konszern, a BMW gyára viszont nem az MVM ellátási területén létesül. Ennek ellenére érinti a beruházás az MVM fejlesztéseit?
A Mavir új 400/132 kilovoltos alállomást létesít Debrecenben, a kivitelező az MVM XPert, csakúgy, mint a térségben épülő akkumulátorgyár saját, 132/22 kilovoltos transzformátor-állomása esetében is. Szóval adnak feladatot az MVM-nek a Debrecen-környéki munkahelyteremtő fejlesztések is. Mindezen felül, mivel a hazai villamosenergia-infrastruktúra elemei nem függetlenül működnek, a Démász elosztási területén is szükségessé vált a Békéscsaba és Szeghalom közötti 40 kilométeres szakasz kapacitásbővítése.
Milyen más feladatok várnak az átviteli hálózat üzemeltetőjére, a Mavirra?
A Mavirnak mint rendszerirányítónak kulcsszerepe van az országos hálózatban, fejlesztései alapozzák meg a következő évek energiarendszerét. A társaság a közelmúltban adta át hazánk eddigi legnagyobb, 400/132 kilovoltos transzformátor-alállomását, a Göd-Kelet alállomást, amely a főváros és térsége zavartalan kiszolgálását segíti. Általánosan azt lehet mondani, hogy az MVM csoporthoz tartozó Mavir nagyon intenzív hálózatfejlesztést végez a következő években:
A belső hálózati fejlesztések közül az új Szeged–Szolnok vezeték megépítését és a Paks-környéki fejlesztéseket emelném ki.
És mi a helyzet Észak-Magyarországon?
Észak-Magyarországon is zajlanak fejlesztések: új alállomások létesülnek, régiek modernizálódnak az ipar és a lakosság érdekében egyaránt. Az MVM Émász a legkorszerűbb technológiákkal létesített egy új, teljesen automatizált 132/22 kilovoltos alállomást Jászfényszarun, a városi ipari centrumban működő, illetve oda újonnan betelepülő gyárak és üzemek minőségi kiszolgálása érdekében.
A jászberényi alállomás fejlesztése során 2023-ban tűz ütött ki a Jászberény és több környező település áramellátását biztosító alállomás épületében. Mostanra megtörtént a kiégett infrastruktúra cseréje és modernizálása. A helyreállítás során kiemelt figyelmet fordítottunk az üzembiztonság növelésére. Jövőre tovább bővítjük az alállomás kapacitását a térségben lévő mintegy 400 ipari és több mint 22 ezer lakossági ügyfél magas színvonalú ellátása érdekében.
2025 elejére elkészült a Miskolc-kelet 35/11 kilovoltos alállomás rekonstrukciója is. Júniusban üzembe helyezzük az MVM Émász újonnan épített, korszerű, szintén 132/22 kilovoltos alállomását a miskolci Bogáncs utcában.
Eddig lényegében hardver jellegű fejlesztéseket említett. Előrelép az MVM csoport a digitalizálás terén, a szoftveres oldalon is?
A fizikai infrastruktúra mellett a digitális irányítási rendszerek fejlesztése is kulcsfontosságú az MVM-nél. Az új hardverrendszernél már világosan láttuk, hogy szükség lesz egy olyan üzemirányítási szoftverre, amely rugalmasan illeszkedik a folyamatosan változó technológiai és üzleti igényekhez. Ezért is kezdtük meg a SCADA cseréjét az MVM Démásznál, ami nem csupán rendszerfrissítést jelent, hanem egyben stratégiai lépés is, hogy felkészüljünk a jövő kihívásaira. Ennek az új rendszernek a bevezetésével nemcsak a jelenlegi kihívásokra adunk választ, hanem olyan digitális platformot építünk, amely támogatja a jövő üzemirányítási megoldásait, és biztosítja az MVM villamosenergia-hálózatának megbízható és hatékony, hosszú távú működését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.