
Falják majd az áramot az új autógyárak, de lépett az MVM
A felpörgő ipari és lakossági elektrifikáció jócskán megnöveli Magyarország, azon belül egyes térségei áramigényét. A Világgazdaság arról kérdezte Mátrai Károlyt, az MVM csoport vezérigazgatóját, hogy a vállalat milyen kiemelt hálózatfejlesztésekkel biztosítja a megbízható áramellátást Kecskeméttől Debrecenen át Szegedig, és milyen digitális irányítástechnikai megoldásokat vet be.

Az idén a németországi Mercedes bejelentette, hogy tovább bővíti kecskeméti gyárát. Ez hogyan érinti az MVM hálózati infrastruktúráját az adott térségben?
Nagyon örülünk a gyár bővítési terveinek, hasznára válik a térségnek és a helyi foglalkoztatásnak is. A megnövekedő energiaigényekhez nekünk, szolgáltatóként természetesen mindenütt alkalmazkodnunk kell kapacitásbővítéssel, növelnünk kell a villamos és mechanikai üzembiztonságot. Ilyenkor igyekszünk a hálózatot a legköltséghatékonyabban és a leggyorsabban fejleszteni, jelen esetben a távvezetékek átviteli kapacitásának növelésével.
- 2024-ben három szakaszban már felújítottuk a Kecskemétet Sándorfalvával összekötő, 132 kilovoltos távvezetéket összesen 77 kilométer nyomvonalon,
- illetve ehhez kapcsolódóan elkészült a Dunaújváros–Szabadszállás 18 kilométeres vezetékszakasz rekonstrukciója.
- 2025. május elejére elkészült a Cegléd–Szolnok 132 kilovoltos vezetékcsere egy közel 28 kilométer hosszú szakaszon,
- május második felére pedig a Sándorfalva és Kiskundorozsma közötti, 2,5 kilométeres szakasznak növeltük a kapacitását.
- Az idén augusztus és október között elvégezzük a Kecskemét Városföld és Kecskemét Kósafalu között húzódó távvezeték három szakaszának kapacitásnövelő sodronycseréjét is, összesen 6 kilométer hosszú szakaszon.
A fejlesztések révén a térség minden ipari szereplője garantáltan hozzájut a szükséges energiahálózati kapacitásokhoz, biztosítva ezzel a zavartalan működést és a mindennapi ellátás biztonságát.
Épülnek új vezetékszakaszok is?
Igen, a meglévő vezetékek bővítése mellett új távvezetékek építése is folyamatban van, ezek egyaránt szolgálják a jelenlegi nagyfogyasztókat és a jövőben hálózatra csatlakozó napelemparkokat. 2024 végén az MVM Démász üzembe helyezte a Csongrád és Szentes között megépített új, 16,8 kilométer hosszú, 132 kilovoltos távvezetékét is, amely egyszerre segít a szegedi és kecskeméti ipari létesítmények kiszolgálásában, valamint a közeljövőben a térségben létesülő, közel 20 napelempark hálózatra csatlakozását is biztosítja. A nagyfeszültségű távvezeték egy szakasza a Tisza árterében, illetve a folyó felett húzódik, ezért a kivitelezés a szokásosnál komolyabb kihívásokkal járt. Azonban sikerült mindent gond nélkül, időre megoldanunk.
A felsorolt fejlesztések nemcsak Kecskemét, hanem Szeged energiaigényének kielégítését is szolgálják. Szegeden a kínai BYD autómárka jelentette be, hogy hamarosan gyárat létesít.
Igen, ennek az új autógyárnak a villamosenergia-igényét is fedezni tudjuk a 2023-ra megépített Szeged-Fehértó 132/22 kilovoltos alállomásunk segítségével, illetve az alállomás 2025-ben befejezett bővítésének köszönhetően, ami két új távvezetéki mező kiépítését jelentette. A csongrád-csanádi vármegyeszékhelyen már februárban elkészültünk egy új földgázvezeték építésével. A Szegedi Science Park ellátása érdekében a nyomvonalat is módosítani kellett.
A másik nagy német járműipari konszern, a BMW gyára viszont nem az MVM ellátási területén létesül. Ennek ellenére érinti a beruházás az MVM fejlesztéseit?
A Mavir új 400/132 kilovoltos alállomást létesít Debrecenben, a kivitelező az MVM XPert, csakúgy, mint a térségben épülő akkumulátorgyár saját, 132/22 kilovoltos transzformátor-állomása esetében is. Szóval adnak feladatot az MVM-nek a Debrecen-környéki munkahelyteremtő fejlesztések is. Mindezen felül, mivel a hazai villamosenergia-infrastruktúra elemei nem függetlenül működnek, a Démász elosztási területén is szükségessé vált a Békéscsaba és Szeghalom közötti 40 kilométeres szakasz kapacitásbővítése.
Milyen más feladatok várnak az átviteli hálózat üzemeltetőjére, a Mavirra?
A Mavirnak mint rendszerirányítónak kulcsszerepe van az országos hálózatban, fejlesztései alapozzák meg a következő évek energiarendszerét. A társaság a közelmúltban adta át hazánk eddigi legnagyobb, 400/132 kilovoltos transzformátor-alállomását, a Göd-Kelet alállomást, amely a főváros és térsége zavartalan kiszolgálását segíti. Általánosan azt lehet mondani, hogy az MVM csoporthoz tartozó Mavir nagyon intenzív hálózatfejlesztést végez a következő években:
- fejleszti a szlovák hálózati csatlakozást,
- új összeköttetést épít Szerbia irányába,
- illetve a hazai rendszert is fejleszti.
A belső hálózati fejlesztések közül az új Szeged–Szolnok vezeték megépítését és a Paks-környéki fejlesztéseket emelném ki.

És mi a helyzet Észak-Magyarországon?
Észak-Magyarországon is zajlanak fejlesztések: új alállomások létesülnek, régiek modernizálódnak az ipar és a lakosság érdekében egyaránt. Az MVM Émász a legkorszerűbb technológiákkal létesített egy új, teljesen automatizált 132/22 kilovoltos alállomást Jászfényszarun, a városi ipari centrumban működő, illetve oda újonnan betelepülő gyárak és üzemek minőségi kiszolgálása érdekében.
A jászberényi alállomás fejlesztése során 2023-ban tűz ütött ki a Jászberény és több környező település áramellátását biztosító alállomás épületében. Mostanra megtörtént a kiégett infrastruktúra cseréje és modernizálása. A helyreállítás során kiemelt figyelmet fordítottunk az üzembiztonság növelésére. Jövőre tovább bővítjük az alállomás kapacitását a térségben lévő mintegy 400 ipari és több mint 22 ezer lakossági ügyfél magas színvonalú ellátása érdekében.
2025 elejére elkészült a Miskolc-kelet 35/11 kilovoltos alállomás rekonstrukciója is. Júniusban üzembe helyezzük az MVM Émász újonnan épített, korszerű, szintén 132/22 kilovoltos alállomását a miskolci Bogáncs utcában.
Eddig lényegében hardver jellegű fejlesztéseket említett. Előrelép az MVM csoport a digitalizálás terén, a szoftveres oldalon is?
A fizikai infrastruktúra mellett a digitális irányítási rendszerek fejlesztése is kulcsfontosságú az MVM-nél. Az új hardverrendszernél már világosan láttuk, hogy szükség lesz egy olyan üzemirányítási szoftverre, amely rugalmasan illeszkedik a folyamatosan változó technológiai és üzleti igényekhez. Ezért is kezdtük meg a SCADA cseréjét az MVM Démásznál, ami nem csupán rendszerfrissítést jelent, hanem egyben stratégiai lépés is, hogy felkészüljünk a jövő kihívásaira. Ennek az új rendszernek a bevezetésével nemcsak a jelenlegi kihívásokra adunk választ, hanem olyan digitális platformot építünk, amely támogatja a jövő üzemirányítási megoldásait, és biztosítja az MVM villamosenergia-hálózatának megbízható és hatékony, hosszú távú működését.



