Az Országos Borverseny (OBV) hiteles visszajelzést ad a borászoknak és az ágazat képviselőinek, és nemcsak a nagyarany, az arany vagy az ezüst minősítésekben, hanem az új lehetőségekben, az új piacokban is – mondta az OBV díjkiosztóján Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára. A versenyre idén 22 borvidékről 239 pincészet összesen 890 bormintát nevezett azzal a reménnyel, hogy bekerülnek a legjobb magyar borok közé.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy a forgalomban lévő borászati termékek vizsgálata a minőség javítását segíti, a szüreti ellenőrzésekkel pedig jelentős előrelépést tettek a felvásárlói visszaélések visszaszorítására. Csökkentették a borászok adminisztrációs terheit, a visszajelzések alapján pedig újabb könnyítések következhetnek. A borászat nemcsak szakma és szenvedély, hanem egyre inkább stratégiai ágazat is, meghatározó a foglalkoztatásban és a turizmusban is.
A KAP Stratégiai Terv többek közt
segítik elő. E célokra idén közel 28 millió euró, a 2024–2027-es időszakra pedig összesen közel 112 millió euró forrás áll rendelkezésre.
Az államtitkár szerint a megfelelő technológia, infrastruktúra megléte most sokkal fontosabb, mint korábban bármikor. Azok a borászatok, akik az elmúlt években nem éltek a beruházási támogatásokkal, és nem korszerűsítettek, egyre nehezebben tudnak a fogyasztói igényeknek megfelelő borokat készíteni.
A szőlőtermelők érdekében többek között úgy bővítjük a beruházási támogatást, hogy abból szőlőművelő gépeket is lehessen vásárolni
– jelentette be.
Az egyedi termőhelyekről származó borok iránt egyre nagyobb a kereslet, másrészt pedig egyre hangsúlyosabb szerepet kap az alacsonyabb alkoholtartalom, amihez szintén alkalmazkodnunk kell. A globális alkoholmentes borok piacát 2023-ban mintegy 2,2 milliárd dollárra becsülték, a szakemberek pedig jelentős növekedési ütemmel számolnak: azt valószínűsítik, hogy az évtized végére a piaci részesedés a duplájára emelkedik.
Ha a borvidékek és borrégiók kialakítanák a brandjeiket, sokkal sikeresebbek lennénk a nemzetközi piacokon – mondta felszólalásában Frittmann János, az OBV-t szervező Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elnöke. A lédig borpiac az adott pillanatban jó tud lenni, de az lenne a kívánatos, ha a palackos borainkat nagyobb számban lehetne megtalálni a nyugati polcokon, de nem az alsó sorban – utalt arra, hogy a magyar borexport döntő hányada hordóban, illetve tartályban hagyja el az országot.
Megemlítette, hogy az idei OBV-n kicsit változtattak, ugyanis
influenszerek is bíráltak, akik megválasztották a nagyközönség borait.
Ők a verseny előtt egy képzésen vettek részt, bevonásuk célja pedig az, hogy kinyissák az OBV-t olyanok felé is, akik befolyással vannak a széles közönségre.
A borágazat árbevétele 150 milliárd forint körüli, ami a teljes magyar agrárkibocsátás több mint 2 százaléka, egyben jelzi az ágazat fontosságát – mondta Szabó Levente, az MBH Bank egyedi kiszolgálásért felelős vezérigazgató-helyettese. A magyar borászat növekedési pályán van: miközben 2021 és 2024 között mintegy 10 százalékkal csökkent az egy főre jutó borfogyasztás, tavaly értékben 16, mennyiségben pedig 12 százalékkal bővült az export. Az MBH a borágazat 50 százalékát finanszírozza, tapasztalatai szerint pedig a hazai borászatok növelték működési hatékonyságukat, ami a túlélés záloga. Eközben a változásokhoz történő alkalmazkodás is megindult. A másik kihívás, amire pozitív választ adott az ágazat, az, hogy – mivel a borral az emberek nem csupán egy terméket, hanem élményt vesznek – a borászok beletanultak a fogyasztási szokások elemzésébe, a vendéglátásba és a marketingbe.
A pénzpiacról már az látszik, hogy a magyar borászat a profizmus felé tart
Európában csökkenő borfogyasztás mellett is az elmúlt több mint két évtized legjobb eredményét érték el az exportpiacokon a magyar borászok, akiknek azzal is meg kell küzdeniük, hogy a borfogyasztást az alkoholizmussal mossák össze. A magyar borok sikere az ágazathoz kapcsolódó egyéb szolgáltatások és az infrastruktúra fejlesztésén, valamint a borászok összefogásán is múlik.
Kategóriagyőztesek:
A nagyközönség borai:
Az OBV fiatal feltörekvő borásza pedig Fodor Gábor lett a Fodor Borbirtokról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.