Bár a „Google-csalás” néven elhíresült elkövetések hátterében nem a banki rendszerek sérülékenysége áll, hanem az adathalász támadások során az ügyfelektől megszerzett, érzékeny személyes és banki adatok, valamint a Google-keresőben meghirdetett hamis banki oldalak, az MBH Bank méltányossági alapon, adott feltételrendszer alapján megtéríti a 2025. március 15. és május 31. közötti Google-csalás típusú adathalász támadás áldozatául esett és panaszt tevő ügyfelek kárának 70 százalékát. A speciális kompenzációs eljárás kidolgozása során a hitelintézet már az MNB által megfogalmazott „öt csapás” intézkedéscsomag irányait is figyelembe vette – közölte az MBH Bank csütörtökön.
Rendkívüli módon megszaporodtak a bankok ügyfelei elleni adathalász támadások. Ennek egyik leggyakoribb formája, hogy a csalók az adott bank online felületéhez megtévesztésig hasonló weboldalakat hoznak létre, amelyeket a Google keresőben szponzorált hirdetésként népszerűsítenek, vagy link formájában küldenek el az ügyfeleknek. Ezek az oldalak az adott bank arculatát és nevét használják, de webcímük eltér a hivatalos címtől. Az ügyfelek által ezeken az oldalakon megadott azonosítók, jelszavak és SMS-kódok birtokában a csalók bejutnak a valódi netbankba, ahol tranzakciókat kezdeményeznek – írja a bank a közleményében.
A csalók tehát nem a banki rendszereket támadták, hanem adathalász támadásokkal az ügyfeleket vették célba, hogy az ügyfelek tevékeny közreműködésével megszerezzék az érzékeny személyes és banki adatokat, és visszaéljenek azokkal.
Az MBH Bank együttérez a csalások áldozataival, és elkötelezett az ügyfelek pénzügyi biztonsága és a bizalom megtartása iránt, ezért az ilyen típusú csalásban érintett ügyfelek érdekében egy kompenzációs folyamatot dolgozott ki kártalanításukra. Ennek alapján
a bank méltányossági alapon megtéríti a március 15.–május 31. közötti adathalász csalás áldozatául esett és már panaszt tett ügyfelek kárának 70 százalékát, egyedi megállapodás aláírását követően.
Az MNB újonnan bejelentett irányelvével és a nemzetközi gyakorlattal összhangban a lehetőséggel azok élhetnek, akik első alkalommal estek csalás áldozatául. A jelzett időszakban keletkezett, már lezárt és jelenleg még folyamatban lévő panaszok egyaránt kompenzálásra kerülhetnek. Az ettől eltérő esetekben a bank egyedileg mérlegel. Az érintett ügyfeleket tervezetten augusztus végéig keresi meg a bank, addig nincs teendőjük.
A hitelintézet folyamatosan fejleszti biztonsági és csalásmegelőzési rendszereit, az elmúlt hónapokban tapasztalt csalássorozatok miatt szigorításokat és új intézkedéseket is bevezetett az ügyfelek még nagyobb biztonsága érdekében. A bank együttműködik a hatóságokkal és a Google Magyarországgal, hogy az MBH Bank nevével visszaélő csaló oldalakat eltávolítsa.
Az együttműködés hatására, valamint a téma iránti fokozott figyelemnek köszönhetően jócskán lecsökkent az MBH Bank nevével és arculatával visszaélő adathalász csaló oldalak száma – jelentette a bank.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.