Egy jó konstrukció hosszú évekre stabilitást és kiszámíthatóságot biztosíthat a vállalkozások számára – mondta a Világgazdaságnak Dandé Imre. Az E2 Hungary értékesítési igazgatójával többek között arról is beszélgettünk, hogy
Milyen realitásokkal szembesül ma egy hazai kis- vagy középvállalkozás az energiapiacon? Mi készteti őket arra, hogy új szolgáltató után nézzenek, és hogyan jellemezné a jelenlegi gazdasági környezetet, amelyben ezek a döntések megszületnek?
A hazai energiapiac egy rendkívül dinamikusan fejlődő, ugyanakkor komoly szabályozói környezet által meghatározott szektor. Az utóbbi években a piac nyitottabbá vált, versenyhelyzetet teremtett az energiacégek között, és ebből a kis- és középvállalkozások is kiválóan tudnak profitálni, magyarul: azt az energiapartnert választják, amelyik a vállalkozásuk működéséhez, fogyasztási profiljához leginkább illeszkedő termékeket és üzleti megoldásokat kínálja. Ez a vállalkozások oldaláról az eddigieknél több figyelmet és időráfordítást igényel, ugyanakkor közép- és hosszú távon egy jól megválasztott energiabeszerzési stratégia nagyban hozzájárulhat a vállalkozás stabil és fenntartható működéséhez. Érdemes tehát nyitni és felmérni a piacon elérhető kedvezőbb árakat és rugalmasabb feltételeket, azonban fontos leszögezni, hogy az ügyfeleknek nemcsak az ajánlatokat kell jól átlátniuk, hanem a váltás időzítésére, szerződési szabályokra és adminisztrációra is oda kell figyelniük.
Milyen nehézségekkel szembesülnek a kkv-k, amikor elindulnak a szolgáltatóváltás útján? Ez egy nehéz folyamat, vagy mára rutinná vált?
Úgy fogalmaznék, hogy egy kereskedőváltás ma már inkább megszokott és bevett gyakorlattá vált, azonban a folyamat során számos olyan technikai lépés van, amelyet jól kell ismerni – vagy meg kell találni a megfelelő partnert, aki összefogja és koordinálja a teljes folyamatot. A vállalkozások iparágtól függetlenül számos alvállalkozóval, beszállítóval, partnerrel működnek együtt, és nem reális elvárás, hogy minden partnerük működési környezetét részletesen ismerjék. Néhány dologgal azonban fontos tisztában lenniük, például figyelni kell a szerződéses határidők betartására, tisztában kell lenni a pontos fogyasztási adatokkal, ezek már kulcsfontosságúak az ajánlatkészítés során is. A lépések egymásra épülnek, ezért
érdemes időben elkezdeni az ajánlatkérés folyamatát, akár negyedévvel vagy fél évvel a szerződés lejárta előtt.
Mennyire jellemző, hogy a vállalkozások a szerződés lejárta előtt, szinte az utolsó pillanatban döntenek a váltás mellett?
Sajnos ez elég gyakori jelenség, és abszolút érthető is, hiszen ma már olyan tempóban zajlik egy vállalkozás működtetése és irányítása, hogy sokszor csak akkor jut az ügyfél egy-egy döntéshez, amikor már közelít a szerződéses időszak vége. Mégis azt javasolnám, hogy pont a vállalkozás hosszú távú stabil működését szem előtt tartva kezdjék el időben a folyamatot, hogy elkerüljék azt a kiszolgáltatott helyzetet, ami abból adódhat, ha például nem tudják időben felmondani a régi szerződését, vagy ha az új szerződés nem lép életbe a megfelelő időpontban. Ez az adminisztratív kellemetlenségek mellett többletköltséghez vagy kritikus esetben szolgáltatáskimaradáshoz is vezethet.
Ilyen kockázatok mellett érdemes egyáltalán belevágni a kereskedőváltásba?
Mindenképpen érdemes megfontolni a váltást, mert egy jó konstrukció hosszú évekre stabilitást és kiszámíthatóságot biztosíthat a vállalkozás számára. Az E2 abban más, hogy már az első lépéstől partnereink mellett vagyunk, és a teljes folyamat alatt támogatjuk és tájékoztatjuk őket. Abban hiszünk, hogy ha a partnerünk képben van, akkor biztos ismeretekkel, minden tényezőt mérlegelve tudja meghozni a vállalkozása számára legmegfelelőbb döntést. Nemcsak az árajánlatokat készítjük el, hanem segítünk átlátni a szerződéses feltételeket, az adminisztrációs teendőket, és a legfontosabb időpontokra is figyelmeztetjük az ügyfelet.
A folyamat koordinációja és a tájékozottság mellett az is fontos, hogy stabil partnert válasszunk, amikor a vállalkozásunk energiakérdéseiről döntünk. Mi ilyen értelemben rendkívül stabil háttérrel rendelkezünk, hiszen a svájci MET Csoport tagvállalataként működünk évek óta a szektorban, és ez a hosszú távú, stabil ellátás biztosításához nagyon fontos érték.
Mitől lesz stabil partner egy energiavállalat a gyakorlatban?
Például attól, hogy nem rövid távú haszonszerzésre törekszik kockázatos finanszírozási megoldásokkal, hanem a hosszú távú együttműködést tartja szem előtt. Mindig azt javasoljuk az ügyfeleknek, hogy jól válasszák meg a partnereiket, ismerjék meg azokat a cégeket, amelyek a bizalmukat kérik. Az E2 Hungary a 17 országban működő MET Csoport része, s bár a vállalatcsoport nemzetközi története Magyarországról indult el,
az elmúlt majd két évtizedben szerteágazó nemzetközi energiaipari tapasztalatot szereztünk, és már jóval több vagyunk, mint egy energiakereskedő.
A teljes vertikumot lefedjük: van földgázalapú és megújuló energiatermelésünk, aktívak vagyunk a földgáz (beleértve a cseppfolyós-földgáz, az LNG) és a villamos energia kereskedelmében és az energiatárolásban is. Ez lehetővé teszi, hogy a partnereink számára komplex, megbízható és fenntartható megoldást kínáljunk az energiabeszerzésük során. A megújuló energiatermelési kapacitásunk révén pedig előremutató, zöldalternatívákat is tudunk biztosítani, ami már régen nem a jövő, hanem a jelen energiája.
Mik a konkrét lépések egy szolgáltatóváltásnál?
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az időzítés: egy jó időben, alaposan előkészített szolgáltatóváltási folyamat nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a vállalkozások stabil és fenntartható keretek között szerezzék be a működésükhöz szükséges energiát. Első lépésként arra van szükség, hogy pontos és naprakész adatokat kapjunk az ügyféltől:
Ezek alapján készítünk egy személyre szabott ajánlatot. Miután az ajánlat részleteit egyeztettük a partnerünkkel, és ő azt elfogadta, elkezdjük a szerződéses és a sikeres kereskedőváltáshoz szükséges folyamatokat. Ez magában foglalja a régi szerződés felmondását, amelyet nem szükséges a partnerünknek közvetlenül megtennie, meghatalmazás útján mi is el tudunk járni helyette. Ezt követően megtesszük a bejelentkezést elosztó felé vagy a jelenlegi kereskedője felé, attól függ, melyik utat választotta. A lényeg, hogy a felmondás a szükséges időablakban megtörténjen. Végül, amikor elérkezik a váltás napja, az ellátás kezdete, a fogyasztási hely átkerül az E2 Hungaryhez. Mindezt folyamatos kommunikációval támogatjuk, hogy a partnerünk képben legyen, de közben fókuszálhasson a saját vállalkozásának működtetésére és az azzal kapcsolatos feladatokra.
Felmerülhet a váltás során valamilyen probléma, ilyenkor mi a teendő?
Emiatt nem kell aggódniuk a vállalkozásoknak, mert nem maradnak egyedül a kereskedőváltás folyamatában egyetlen pillanatra sem. Ezt mi úgy oldjuk meg, hogy dedikált szakértőket kapnak tőlünk, akik folyamatosan elérhetőek, és ha a régi szolgáltató vagy az elosztó oldalán kérdés vagy nehézség adódik, segítünk azonnal tisztázni és megoldani. Ez a folyamatos támogatás nagyon fontos, mert egy esetleges hiba vagy félreértés is késleltetheti a váltást.
Az kijelenthető, hogy az ellátás biztonsága a legfontosabb a kkv-k számára?
Azt hiszem, igen. Az ellátásbiztonság az egyik nagyon fontos, talán a legfontosabb szempont, az az alap. Ami érthető, hiszen egy kkv számára, legyen az bármilyen iparágban, létfontosságú, hogy az energiaellátás folyamatos és zavartalan legyen. Bármilyen szolgáltatáskimaradás termeléskiesést, bevételkiesést okozhat. A stabil energiavállalatok megbízható pénzügyi háttérrel és biztos ellátási lánccal rendelkeznek.
Mit tanácsol azoknak a kkv-knak, akik most gondolkodnak szolgáltatóváltáson?
Mindenképp javaslom, hogy időben kezdjék el a váltási folyamatot, legalább három-hat hónappal a jelenlegi szerződés lejárata előtt. Érdemes átgondolni a fogyasztási szokásaikat, és pontos adatokat gyűjteni, mert ezek alapján lehet a legjobb ajánlatokat kapni. Fontos, hogy mindig vegyenek igénybe szakértő segítséget, mert a szabályozási környezet és az adminisztrációs folyamatok komplexek lehetnek.
Merre tart az E2 Hungary a hazai kkv-szegmensben?
Azt hiszem, semmi túlzót nem mondok azzal, hogy közös célunk, hogy a magyar gazdaság egyik fontos pillérjét jelentő kkv-szegmens megerősödjön, és minél több stabil, fenntarthatóan működő vállalkozás legyen a piacon. Az E2 Hungary ebben próbál együttműködő társa lenni a vállalkozásoknak, és minden lehetséges módon segítjük őket: nemcsak gázt vagy áramot értékesítünk, hanem stratégiai partnerként támogatjuk őket abban, hogy energiafelhasználásuk költséghatékony, fenntartható és biztonságos legyen. Tudjuk jól, hogy a piaci környezet folyamatosan változik, és ehhez a vállalkozásoknak rugalmas, innovatív megoldásokra lesz szükségük. Mi mindent megteszünk azért, hogy korszerű, testre szabott megoldásokat kínáljunk:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.