A válasz rövid: nem feltétlenül kell százezreket költeni. Aki időben elkezdi a keresgélést, és figyeli az akciókat, az sokat spórolhat. A nagy hazai kiskereskedelmi láncok – Lidl, Auchan, SPAR, Tesco és Aldi – minden évben árversenyt indítanak a szülők kegyeiért, és már július közepétől kínálnak kedvezményes iskolakezdési termékeket. Másrészt júliusban megduplázódott a családi adókedvezmény, ez jelentős többletforrás a gyermekeket nevelő családok számára. De miből áll össze az iskolakezdés költsége, melyek a kihagyhatatlan tételek?
Az iskolák megadják a pontos tanszerigényüket, a szülőknek a listán szereplő termékeket kell megvásárolniuk. Alsóban ez egész hosszú, felsőben egyre rövidebb lesz, maradnak tollak, ceruzák, nem megy tönkre a tolltartó, a táska. Vannak szülők, akik minden évben mindenből újat vesznek, van család, ahol ezt nem tartják fontosnak, és évekig is használja a gyerek a táskát. Ha az iskolatáska vagy tolltartó még jó állapotú, nincs értelme lecserélni. A testvérek közti újrahasználat szintén jó gyakorlat.
A kínálat az összes hálózatban széles, füzetet lehet száz forintért meg ezerért is venni, ez is egyéni döntés kérdése. Minden szülő maga dönti el, hogy a márkázott, licencdíjas termékekért tripla árat fizet, vagy sem. A végeredményt a rutinos szülők már tudják: mindegyik szamárfüles lesz, betelik, és a végén a szelektívben végzi.
A hazai felmérések szerint a magyar családok gyermekenként 20–55 ezer forintot költenek a tanévkezdésre, de ha új iskolatáska, sportfelszerelés vagy digitális eszköz is kell, az összeg akár 60-80 ezer forintra is nőhet. Elsősök esetén a kiadások tovább nőnek, ha íróasztalt, széket is vásárolnak a szülők.
A kiskereskedelmi hálózatok július utolsó hetében kezdik meg szokásosan az iskolaszerek árusítását. Idén az Aldi volt az első, már a július 10-i héten meghirdették az iskolakezdési akciót. Bekapcsolódott már Auchan is, ott is elkezdődött a vásár, a többi népszerű lánc feltehetőleg a napokban indítja el az akcióit. Az üzletek jellemzően kedvezményes akciókat is hirdetnek az applikációkban, aki erre figyel, spórolhat. A kínai óriásplatformok minden iskolaszert nagyon olcsón kínálnak, nem zárható ki, hogy ebben a szegmensben is jelentős részt fognak kihasítani.
Milyen tartományban vannak az árak?
Tehát nem igaz az az állítás, hogy csak méregdrágán lehet iskolaszereket vásárolni. Aki szán időt az akciók böngészésre, akár több ezer forintot is megtakaríthat. Érdemes összehasonlítani az árakat és kihasználni a hűségprogramok (Lidl Plus, Tesco Clubcard, Auchan Bizalomkártya) nyújtotta extra kedvezményeket is. Az iskolakezdés így nemcsak stresszmentesebb, de pénztárcabarátabb is lesz. A nagyobb tételek az iskolatáska mellett a sportfelszerelés és az ünneplő ruházat, ezeket általában évente meg kell venni, mert kinövik a gyerekek. De lehet úgy időzíteni, hogy ne az augusztusi kiadásokat terhelje az összes költség.
A kormány minden évben korábban, augusztusban már kifizeti a szeptemberi családi pótlékot is. Idén jelentős változás az, hogy július elsejétől duplázódott a családi adókedvezmény is. Ez azt jelenti, hogy havonta:
Vannak önkormányzatok, amelyek adnak beiskolázási támogatást, ez 2000-től 30 000 forintig terjed, illetve a munkáltató is dönthet úgy, hogy támogatást nyújt a munkavállalóknak. A rászoruló családok és az egyszülős családok a civil és segélyszervezetektől számíthatnak segítségre ingyenes csomagok formájában, minden évben szerveznek országos gyűjtéseket és adományozásokat.
Az iskolakezdés minden európai országban jelentősebb kiadás a családoknak, az interneten fellelhető cikkek szerint az osztrák családok átlagosan 304 eurót (kb. 120 ezer forint) költenek egy gyermek beiskolázására. Csehországban az első osztályos gyerek felszerelése átlagosan 3000–4000 cseh koronába (kb. 45–60 ezer forint) kerül. Romániában is hasonló összeget költenek a szülők, mint nálunk. Számos országban támogatják az elsősök iskolakezdését. Magyarországon az ingyenes tankönyvekkel az állam a beiskolázás költségeinek ezen részét átvállalja a szülőktől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.