BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Európai Bizottság akár rákkeltő anyagok használatát is engedélyezné – a fogyasztók nem kérnek ebből

Egy európai felmérés szerint a vásárlók 70 százaléka betiltaná a káros vegyi anyagokat. A Tudatos Vásárlók Egyesülete partnereivel sürgeti a döntéshozókat.

Egy új, öt országot érintő felmérés komoly aggodalmakat tárt fel a mindennap használt termékekben – például kozmetikumokban, tisztítószerekben, ruházatban – található veszélyes vegyi anyagokkal kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete és partnerei által végzett kutatás szerint a fogyasztók egyre tájékozottabbak, és egyre erőteljesebben követelik a káros vegyi anyagok használatának szigorúbb szabályozását, az átláthatóságot és a kötelező előzetes tesztelést.

Travel kit for transporting cosmetics on an airplane. Cosmetics are ready to be poured into small bottles
Tudatos Vásárlók Egyesülete
Egyre tudatosabban a vásárlók a mindennap használt termékekben található veszélyes vegyi anyagokkal kapcsolatban / Fotó: Elizaveta Galitckaia / Northfoto

A Tudatos Vásárlók Egyesülete közleményében kiemelte, hogy az eredmények éles ellentétben állnak az Európai Bizottság friss javaslatával, ami enyhítené a vegyianyag-használat szabályait – akár rákkeltő anyagok esetén is.

A „ToxFree LIFE for All” elnevezésű fogyasztóvédelmi szervezeti partnerség online felmérést készített annak érdekében, hogy feltérképezze, mennyire tudatosak az emberek a mindennapokban használt termékekben rejtőző, egészségre és környezetre ártalmas vegyi anyagokkal kapcsolatban. A felmérés 2024-ben és 2025 tavaszán Magyarországon, Ausztriában, Szlovéniában, Szlovákiában és Csehországban gyűjtött válaszokat.

Egyre nagyobb a tudatosság

Még tavaly egy nagy visszhangot kiváltó összehasonlító terméktesztet publikáltak, ami kimutatta, hogy a vizsgált fehérneműk harmada endokrin rendszert károsító biszfenolokat tartalmaz. A következő, 2025 őszére tervezett tesztjük már a fejhallgatókban előforduló, nemkívánatos vegyi szennyeződéseket vizsgálja majd.

A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a ToxFree LIFE for All kampány és a teszteredmények nyilvánosságra hozatala növelte a lakosság tudatosságát a vegyi anyagok egészségre és környezetre gyakorolt hatásairól. Fokozódott az érdeklődés a témával kapcsolatos információk iránt, és többen érzik magukat tájékozottnak.

  • Míg 2024-ben a válaszadók 15 százaléka tartotta magát jól informáltnak,
  • 2025-re ez az arány 17 százalékra nőtt.

Ezzel párhuzamosan azok aránya, akik nem érzik magukat kellően tájékozottnak, 46 százalékról 41 százalékra csökkent.

Habár a válaszadók a mikroműanyagokkal kapcsolatban érezték magukat a legjobban tájékozottnak, az ezekről szóló információk iránti igény tovább nőtt. Jelentősen erősödött az érdeklődés a nagyon aggályos anyagok (SVHC-k) iránt is – ezek olyan vegyi anyagok, amelyek súlyos és gyakran visszafordíthatatlan káros hatást gyakorolnak az emberi egészségre vagy a környezetre. Szintén megnőtt az figyelem az úgynevezett „örök vegyi anyagok” irányába is. Ezek rendkívül tartós, lebomlásra gyakorlatilag képtelen szintetikus anyagok. A legtöbb információt azonban továbbra is a rákkeltő anyagokkal kapcsolatban keresték az emberek.

A fogyasztók egyre nagyobb aggodalommal figyelik a mindennap használt termékekben – például mosószerekben, kozmetikumokban, testápolókban, gyermektermékekben, textíliákban, bútorokban és élelmiszer-csomagolásokban – jelen lévő potenciálisan káros vegyi anyagokat. Ezzel párhuzamosan emelkedik a bizalom a fenntartható márkák iránt. 2024-ben még csak a válaszadók 36 százaléka gondolta úgy, hogy a környezetbarát termékek biztonságosabbak, 2025-re ez az arány 42 százalékra emelkedett.

Elvárják a szigorúbb szabályozást a fogyasztók

Ha egy termékről kiderül, hogy káros vegyi anyagokat tartalmaz, a megkérdezettek 40 százaléka keresne helyettesítő alternatívát – ha nincs, akkor lemondana a vásárlásról. Különösen figyelemre méltó, hogy a válaszadók 26 százaléka már eleve elutasítja az ilyen termékek megvásárlását. A fogyasztók a mostani szabályozás mellett jelentős kihívásokkal szembesülnek, és nehezen tudnak olyan döntéseket hozni, amelyek védik az egészségüket és a környezetet.

„Az emberek a boltban szabadon választhatnak, de rendkívül bonyolult olyan helyes döntéseket hozni, amelyek nem károsítják az egészségüket vagy a környezetet. A fogyasztók nem született vegyészek, és a termékcímkéken nincs információ a káros vegyi anyagokról. Ezért ma már szinte lehetetlen helyes döntéseket hozni” – emelte ki Dénes Júlia, a Tudatos Vásárlók Egyesületének vegyész szakembere. Szerinte ez a magyarázata annak, hogy miért támogatja a lakosság 70 százaléka a káros anyagok betiltását a termékekben, és miért fogadná szívesen a termékekről szóló további információkat és a forgalomba hozatal előtti tesztelést a lakosság kétharmada.

A szigorúbb szabályozás iránti megemelkedett igényre reagálva a ToxFree LIFE for All kampány már 2024-ben petíciót indított, amelyben sürgeti a döntéshozókat, hogy vezessenek be szigorúbb vegyi anyagokra vonatkozó politikát európai szinten. A petíció a magyar fogyasztók csatlakozását is várja, az eredményekkel pedig a fogyasztóvédők az uniós szabályozókat keresik majd meg ősz folyamán. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.