Fenntarthatatlanná vált a magyarországi vasúti árufuvarozás üzleti modellje, miután a díjbevételek nem tartanak lépést a költségekkel, a volumenek csökkennek, a kapacitáskihasználtság romlik, a közúttal szembeni versenyhátrány napról napra nő – derül ki a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület legfrissebb vasúti árufuvarozási költségindex (VÁK-index) elemzéséből.
A kiadványhoz társuló keddi közleményében a lobbiszervezet arról ír, hogy
az idei év első negyedévében 14,2 százalékkal csökkent a vasúton szállított áruk tömege a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva, míg árutonna-kilométerben számolva közel 20 százalékos a visszaesés.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint belföldön 24,8 százalékos, míg nemzetközi viszonylatban 11,9 százalékos csökkenés történt a teljesítményben.
Az idei első negyedévben 13,8 százalékkal nőttek a vasúti árufuvarozás egy bruttó tonnakilométerre vetített fajlagos költségei az egy évvel korábbihoz képest a hálózat-hozzáférési díjak, a tolatási szolgáltatások árának emelkedése és az inflációval együtt mozgó bérköltségek miatt. A nyomást a vállalatok költségcsökkentési kísérletei sem tudták ellensúlyozni.
Ezzel szemben a fajlagos díjak csak 7,1 százalékkal emelkedtek egy év alatt, amiben nagy szerepet játszott az árfolyam gyengülése is, miközben a vasúttársaságok nem tudták érvényesíteni a díjemelési igényeiket a megbízói oldalon. A díjbevételek és költségek közötti különbség így az utóbbi javára 6,7 százalékos volt, ami a vállalatok nyereségességén is nyomot hagyott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.