BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erre várt Kelet-Magyarország: indul az új autópálya megépítése Nagyszalontánál, ide fut be az M44-es – egy török-román cég nyerte el

Aláírták a kivitelezési szerződést az Arad–Nagyvárad közötti gyorsforgalmi út második szakaszára. Az új autópálya Nagyszalonta és Kisjenő között épül meg, és közvetlen kapcsolatot biztosít majd a magyar M44-essel. A beruházás értéke 2,76 milliárd lej, a befejezés határideje 2027 vége.

Aláírták a kivitelezési szerződést az Arad és Nagyvárad közötti új autópálya második szakaszára. A török–román cégtársulás 24 hónap alatt építheti meg a Nagyszalonta és Kisjenő közötti közel 40 kilométeres szakaszt, a beruházás értéke 2,76 milliárd lej. A projekt részeként egy összekötő út is létesül, amely Szalontától egészen a magyar határig vezet majd, és közvetlen kapcsolatot biztosít az M44-eshez – írja a Beol.

ndul az új autópálya megépítése Nagyszalontánál, ide fut be az M44-es – egy török-román cég nyerte el
Indul az új autópálya megépítése Nagyszalontánál, ide fut be az M44-es – egy török–román cég nyerte el / Fotó: Bús Csaba

Az új autópálya teljes hossza több mint 120 kilométer lesz, és három részre osztották a kivitelezést. A Nagyvárad–Szalonta közötti, 33,7 kilométeres szakaszra már májusban aláírták a szerződést egy román–ukrán konzorciummal. A Kisjenő–Arad közötti, 47 kilométeres rész esetében ugyanakkor még várják az óvások elbírálását, miután a közbeszerzést egy török vállalat, a Nurol Insaat Ve Ticaret nyerte.

A román sajtó ugyanakkor arról számolt be, hogy a Nagyvárad–Szalonta szakasz munkálatait 2027 márciusára halasztották, elsősorban pénzhiány miatt.

Ez felveti a kérdést, hogy a Szalonta–Kisjenő közötti új autópályarész időben elkészülhet-e. A szerződésben vállalt 24 hónapos határidő alapján 2027 végére át kellene adni az útszakaszt, de a munkálatok kezdési időpontja továbbra sem ismert.

Az új autópálya az M44-es szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen annak romániai folytatását biztosítja. A négysávos gyorsforgalmi út nemcsak a térség városait köti össze, hanem a magyar határnál közvetlen kapcsolatot teremt a Békéscsaba felé vezető magyar úthálózattal. A projekt részeként Nagyváradon egy öt kilométeres, Aradon pedig egy három kilométeres bekötőút is épül.

A román közlekedési projektek finanszírozási gondjai miatt azonban 

kérdéses, hogy mikor kezdődhet el ténylegesen az építkezés. 

Amennyiben megvalósul, az új autópálya jelentősen javíthatja a határ menti régió közlekedési kapcsolatait, és új lehetőségeket nyit a magyar és a román úthálózat összekapcsolásában.

Mégse épül meg az új autópálya: egyszerűen nincs pénz a Nagyvárad–Arad szakaszra

A Nagyvárad–Arad közötti autópálya első szakaszának építése késik, mert nem fejeződtek be a kisajátítási eljárások és a közúti infrastruktúráért felelős vállalatnak nincs elegendő pénze a munkálatok kifizetésére. A kivitelező csak 2027. március 1-jétől kezdheti meg a munkálatokat, ami jelentősen késlelteti az eredeti ütemtervet. A gyorsforgalmi út kivitelezéséről szóló szerződését idén májusban kötötték meg, és eredetileg már el kellett volna kezdeni az építést, hogy két éven belül befejeződjön.

A késedelem miatt a munkák megkezdése lényegében akkor fog megtörténni, amikor az utat már át kellett volna adni. Az uniós finanszírozás 2027 végén lejár, ami további kockázatot jelent a projektnek. A pénzhiány miatt más infrastrukturális beruházásokat is átütemeznek Romániában.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.