Egyre reménytelenebb helyzetben az európai autóipar, amely továbbra is megszenvedi a kínai gyártók térhódítását és a keresleti bizonytalanságokat – ez derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legújabb globális jelentéséből . A szövetség friss adatai szerint 2025 első felében az Európai Unió országaiban 5,9 millió autót gyártottak le, ami 2024-hez képest 2,4 százalékos, 2023-hoz viszonyítva már 8,3 százalékos visszaesést takar. Az európai ipar gondjai a magyar autóipart is magukkal rántották.
A globális autópiacok vegyes trendeket mutattak 2025 első felében. A világméretű regisztrációk 5 százalékkal, 37,4 millió darabra emelkedtek, ami elsősorban Kína robusztus, 12 százalékos növekedésének, illetve a távol-keleti ország roncsautóprogramjának köszönhető. Észak-Amerikában eközben szerény, 2,5 százalékos növekedést regisztráltak.
Ezzel szemben Európa egyértelműen lemaradt: az összesített regisztráció 2,4 százalékkal, az EU piaca pedig 1,9 százalékkal esett vissza, pedig Törökország, az EFTA-országok és az Egyesült Királyság némi stabilitást mutatott.
Az EU autógyártása erősen koncentrált, Németország, Spanyolország és Csehország együttesen az EU teljes személygépkocsi-gyártásának 63 százalékát adja. Ebből Németország összesen 2 millió 100 ezer autót gyártott, 4,4 százalékos növekedés mellett. Ezt követi Spanyolország, Csehország, Franciaország és Szlovákia. Spanyolország esetében fontos kiemelni, a legyártott járművek száma 12 százalékkal csökkent az előző évhez képest, 934 414 darabra. Nagyon régóta ez az első alkalom, hogy a spanyol termelés egymillió jármű alá esett.
Az unióban működő gyártók együttesen a piac 74 százalékát látták el, a Kínában gyártott autók ma már az uniós eladások 6 százalékát teszik ki, ami az ACEA szerint rávilágít a kínai márkák növekvő versenyképességére és az import növekvő szerepére.
Tavaly még ez az arány kisebb volt, ami alátámasztja, hogy a kínai autógyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az európai autópiacból, és ezzel együtt egyre nagyobb veszélyt is jelentenek. Mindez egyébként az EU kereskedelmi teljesítményében is jól látszik. Míg a Kínából érkező import nőtt, addig a Kínába irányuló export meredeken, 42 százalékkal csökkent.
Hazánkról is konkrét adatokat közölt az ACEA. A szövetség szerint 2025 első felében 218 823 autót gyártottak a magyarországi gyárak, ami 7,2 százalékos visszaesés 2024 azonos időszakához képest, és 15,5 százalékos 2023-hoz képest. Ez egyébként megmagyarázza azt, hogy miért láttuk az elmúlt másfél évben a magyar ipari termelés lefulladását, legutóbb augusztusban közölt csalódást keltő adatokat a KSH.
Ez azonban semmit sem von le abból, hogy Magyarország jelenleg a hetedik legnagyobb gyártónak számít az unióban, ráadásul megelőzzük a komoly autóipari hagyományokkal rendelkező Olaszországot is.
Igaz, ez főként az olasz autóipar összeomlásával magyarázható. A Ferrari és a Fiat hazájában idén 33,4 százalékkal zuhant a termelés éves szinten, ami 136 229-es legyártott mennyiséget jelent. 2023-hoz viszonyítva pedig egészen drámai visszaesést, szabályos összeomlást látunk, akkor fél év alatt közel 300 ezer autót állították elő. Tehát az olasz autóipar teljesítménye ma a két évvel ezelőttinek kevesebb mint a felére csökkent.
Bár a gyatra magyar termelési adatok mögött rendre a német ipar problémáit és az alacsony megrendelésállományt emelik ki az elemzők, ennek ellentmond az ACEA adatsora. Németországban az év első felében nőtt a legyártott gépjárművek száma 4,4 százalékkal, és meglepő módon még 2023-hoz képest sem látni érdemi visszaesést.
Hogy a magyar autóipar mégis ilyen gyenge számokat produkál, abban szerepet játszhat a reexport, illetve az európai gyártók piacvesztése Kínában.
Lényegében azt szenvedik meg a hazai autógyárak is, hogy Európa egyre jobban kiszorul a kínai piacokról.
Hazánkban jelenleg a Mercedes, a Suzuki és az Audi gyárt személygépjárműveket, a három autóipari cég együttes kapacitása 500-550 ezerre tehető. Ennek azonban az elmúlt évek keresleti nehézségei, valamint az autóipari átállás miatt egy jelentős része kihasználatlan maradt. Már tavaly év elején a hazai kapacitáskihasználtság rendkívül alacsony, 70 százalék volt a feldolgozóiparban, és semmi nem utal arra, hogy azóta ez érdemben javult volna.
Ugyanakkor a következő hónapokban látványos javulás állhat be a magyar autógyártás teljesítményében. Nemrégiben átadták át a BMW-gyárat, a debreceni üzemben október végén kezdődhet meg a sorozatgyártás. Majd ezt követően, valamikor a jövő év első felében a BYD első európai gyára is elkészülhet Szegeden.
A Magyarországon jelen lévő öt nagy gyár együttes kapacitása néhány éven belül elérheti és meghaladhatja az egymilliót.
Ezzel hazánk piaci részesedése szinte biztosan erősödni fog, ami a legutóbbi gyártási adatok alapján a negyedik-ötödik helyre lökhet minket az unióban a legyártott autók mennyiségében. A magyar autógyártás jövője mellett szól, hogy itt a legfejlettebb autóipari technológiákról beszélhetünk, amelyek szinte egy az egyben az elektromos átálláshoz kapcsolódnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.