Síelni készülök. Magánügy. Melyik céget választom? Ez már több mint magánügy. Az utazási irodák ugyanis versengenek értem, s így egymással is. Ezt látja, sőt, a bőrén is érzi a köz, legalábbis az a még mindig viszonylag nagy része, amelyik szervezett utakra fizet be. A baj csak az, hogy a botránytoursok mintha elhomályosítanák a tisztességes eszközökkel operálókat. Mindenki róluk beszél, ügyeik miatt romokban hever az általános bizalom, mi több, elkerülhetetlen az általánosítás.
Ne gondoljuk, hogy hirtelen, a semmiből keletkeztek a gondok, a botrányok és a bizalmatlanság. Nem is olyan régen az egymilliós vacsoraszámlát taglalta a sajtó. Az amerikai nagykövetség azóta új rovatot vezetett be nyilvánosságra hozott levelezésében, a feketelistát. Ez egyetlen tollvonással hatástalanítja az imázsközpont milliárdjait. Tovább rontja a képet a balatoni üdülőközpontokban tapasztalható erőszakos vendégszerzés, a lopások és a diszkós kábítószerügyek, nemkülönben a gyilkosságok.
Most persze mondhatnák: ez csak a beutazó turizmus árnyoldala, és a kiutaztatóknál más a helyzet. Sajnos nem. A szaporodó csődöket, kinn maradt utasokat, a lerobbant autóbuszt üzemeltetőket figyelve megint csak az a látszat, hogy ezek sem különbek.
Az utazók zöme azonban nem lát a színfalak mögé, szeme előtt csak a nyomott ár lebeg, ami mögött sokszor nincs fedezet. Van viszont jókora tartozás, erősen késedelmes fizetési gyakorlat és öngyilkos alákínálás.
A szakma igyekszik kivetni magából az öngyilkosjelölteket, de ez a megtisztulás csigatempóban halad. Még mindig túl sok az eszkimó, ezerszámra léteznek két-három fős, tőkehiányos, máról holnapra élő vállalkozások. A szakmai szervezetek erélytelenül küzdenek, mert nem képesek gyors reagálásra, mi több, hatékonyabb megelőzésre ösztönözni a kormányzatot. Pedig ezzel nem csak sok ezer ügyfelet, de saját magukat is megvédhetnék.
Ha nem is teljes sikerrel, de erre törekednek a nagy külföldi irodák itteni leányvállalatai. Ha mást nem, legalább az üzleti tisztességet el lehetne tanulni. A magukat túlvállaló magyar kicsiknek sem mentség ez alól a pénztelenség, az olyan "nagyobb halak", mint a HTC, Jorgos, Tan-Túra esetében pedig nem lehet forráshiányról beszélni.
Az egész idegenforgalmi botránysorozat ezért is kínos, mert Magyarországot, a magyar cégeket nem csak a magyar ügyfelek, de a kevésbé felkészült külföldi, főleg uniós partnerek is könnyen azonosíthatják a bukottakkal. Az egész, elhúzódó csatlakozási folyamatból látszik, hogy amint lehet ürügyet találni, azonnal lecsapnak, korlátoznak, kitiltanak, felfüggesztenek, vizsgálódnak. Hónapokba telhet, amíg egy-egy területen visszaáll "az ügy előtti" állapot, s megint egyenrangú ügyfélként tárgyalnak a hazai cégekkel.
Most tehát itt állok, és azon tűnődöm, hogy a HTC--Jorgos--Tan-Túra hármas bukásával talán véget ért egy fejezet.
Véget ért?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.