Három hete bérelt helye van a Lufthansának a világsajtóban. Szinte másról sem szólnak a vele kapcsolatos hírek, mint a pilótákkal folytatott sikertelen tárgyalásokról. Tegnap megint volt egy forduló, de ismét kiderült: süketek ültek asztalhoz. A pilóták 24, a cég legfeljebb 13,6 százalékos béremelést akar. Szóval holnap megint jön az elnézést kérő üzenet a honlapon, mutogatás a pilótákra és megint jól járnak a vetélytársak, a Malév is.
Furcsa ez a hatalmas cég: miközben nemhogy talpon marad ebben a besszben, de még javít is eredményén, dölyfösen összeveszett az egyik legtekintélyesebb német lappal, a Süddeutsche Zeitunggal. A lap -- szerinte -- elfogult cikket közölt a pilóták oldalán állva a bérvitában, nem sokkal azután, hogy kiderült: az előzetes pénzügyi mérleg szerint a légitársaságnak igen jó éve volt a tavalyi, van tehát miből osztozkodni. A pilóták és a cég közös felmérése szerint a járművezetők bére 30 százalékkal elmarad az európai vetélytársakétól, tehát eleve indokolhatatlannak nehezen lenne mondható a kapitányok akciója.
A Lufthansa most mégis büntetett: 22 ezerről 8 ezerre csökkentette az újságból megrendelt példányokat. Struccpolitika. Ettől biztosan nem lesz kevesebb a céget ért bírálat a lapban. Az ehhez az újsághoz szokott utas pedig sértve érezheti magát a repülőtéri várókban és a fedélzeten. Megjegyzendő, hogy a Malév új vezetése kínosan ügyel az összes magyar napilap "jelenlétére", noha kritikus hangvételű cikkekben nincs hiány.
Saját becslései szerint a német cégnek eddig máris 150 millió márkás veszteséget okozott a sztrájk, és holnap is további ötvenmillióval növekedhet ez az összeg, arról nem beszélve, hogy egyáltalán nem látszik a vita vége.
Az egész huzavona bénítólag hat a frankfurti repülőteret üzemeltető vállalatra, a Fraportra is. A vállalat júniusban akar a tőzsdére menni, de a több ezer járat kiesése súlyos márkamilliókkal rövidíti meg, és aláássa tőzsdei felkészülését. Ki akar egy olyan vállalatra figyelni, amelyiknek bizonytalanok a bevételei?
De ne csak a Lufthansáról beszéljünk! Ott van például az olasz Alitalia, ahol a hét elején volt figyelmeztető munkabeszüntetés, a veszteség legalább 30 millió márka. Moszkvában egy héttel ezelőtt az Aeroflot földi személyzete és a légiirányítók éltek ezzel a lehetőséggel, igaz, ott szó sincs semmiféle nyereségfelosztásról, hanem a puszta fizetés kiutalása a tét. A Delta és a United most jutott túl a mindig megterhelő béralkun, igaz, mindkét vállalatnál mindkét fél győzött.
Az ágazaton végigsöprő sztrájkhullámnak több üzenete is van a magyar szakmai közönség számára. Előszöris érdemesebb hosszabb távra szóló béralkut kötni. Ekkor ugyanis biztonságosabban lehet tervezni és elkerülhetőek a szélsőséges akciók. Másodszor óvatosan kell bánni a különböző részlegek közötti bérkülönbséggel. Oroszországban és Németországban belső vita keletkezett a földi és légi utaskísérők, illetve a pilóták közötti, túlzott fizetési aránytalanságok miatt. Harmadsorban pedig érdemes jobban odafigyelni az elhúzódó béralku imázsromboló hatására. Akkor talán eleve szóba sem kerül, hogy büntetni kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.