BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Büntet a Lufthansa

Három hete bérelt helye van a Lufthansának a világsajtóban. Szinte másról sem szólnak a vele kapcsolatos hírek, mint a pilótákkal folytatott sikertelen tárgyalásokról. Tegnap megint volt egy forduló, de ismét kiderült: süketek ültek asztalhoz. A pilóták 24, a cég legfeljebb 13,6 százalékos béremelést akar. Szóval holnap megint jön az elnézést kérő üzenet a honlapon, mutogatás a pilótákra és megint jól járnak a vetélytársak, a Malév is.
Furcsa ez a hatalmas cég: miközben nemhogy talpon marad ebben a besszben, de még javít is eredményén, dölyfösen összeveszett az egyik legtekintélyesebb német lappal, a Süddeutsche Zeitunggal. A lap -- szerinte -- elfogult cikket közölt a pilóták oldalán állva a bérvitában, nem sokkal azután, hogy kiderült: az előzetes pénzügyi mérleg szerint a légitársaságnak igen jó éve volt a tavalyi, van tehát miből osztozkodni. A pilóták és a cég közös felmérése szerint a járművezetők bére 30 százalékkal elmarad az európai vetélytársakétól, tehát eleve indokolhatatlannak nehezen lenne mondható a kapitányok akciója.
A Lufthansa most mégis büntetett: 22 ezerről 8 ezerre csökkentette az újságból megrendelt példányokat. Struccpolitika. Ettől biztosan nem lesz kevesebb a céget ért bírálat a lapban. Az ehhez az újsághoz szokott utas pedig sértve érezheti magát a repülőtéri várókban és a fedélzeten. Megjegyzendő, hogy a Malév új vezetése kínosan ügyel az összes magyar napilap "jelenlétére", noha kritikus hangvételű cikkekben nincs hiány.
Saját becslései szerint a német cégnek eddig máris 150 millió márkás veszteséget okozott a sztrájk, és holnap is további ötvenmillióval növekedhet ez az összeg, arról nem beszélve, hogy egyáltalán nem látszik a vita vége.
Az egész huzavona bénítólag hat a frankfurti repülőteret üzemeltető vállalatra, a Fraportra is. A vállalat júniusban akar a tőzsdére menni, de a több ezer járat kiesése súlyos márkamilliókkal rövidíti meg, és aláássa tőzsdei felkészülését. Ki akar egy olyan vállalatra figyelni, amelyiknek bizonytalanok a bevételei?
De ne csak a Lufthansáról beszéljünk! Ott van például az olasz Alitalia, ahol a hét elején volt figyelmeztető munkabeszüntetés, a veszteség legalább 30 millió márka. Moszkvában egy héttel ezelőtt az Aeroflot földi személyzete és a légiirányítók éltek ezzel a lehetőséggel, igaz, ott szó sincs semmiféle nyereségfelosztásról, hanem a puszta fizetés kiutalása a tét. A Delta és a United most jutott túl a mindig megterhelő béralkun, igaz, mindkét vállalatnál mindkét fél győzött.
Az ágazaton végigsöprő sztrájkhullámnak több üzenete is van a magyar szakmai közönség számára. Előszöris érdemesebb hosszabb távra szóló béralkut kötni. Ekkor ugyanis biztonságosabban lehet tervezni és elkerülhetőek a szélsőséges akciók. Másodszor óvatosan kell bánni a különböző részlegek közötti bérkülönbséggel. Oroszországban és Németországban belső vita keletkezett a földi és légi utaskísérők, illetve a pilóták közötti, túlzott fizetési aránytalanságok miatt. Harmadsorban pedig érdemes jobban odafigyelni az elhúzódó béralku imázsromboló hatására. Akkor talán eleve szóba sem kerül, hogy büntetni kell.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.