Luftot rúgnak a pilóták
"Ihre Sorge möchte ich haben" (hevenyészett magyar fordításban: "Ha csak ennyi bajom lenne") -- mondhatnánk a Lufthansa pilótáinak tegnapi sztrájkjáról, ami tulajdonképpen alig okozott fennakadást a német repülőtereken. Ha ugyanis a pilóták követelései megvalósulnak, akkor egy vezető pilóta a jövőben átlagosan bruttó 600 ezer márkát vihetne haza egy évben. S hogy ez mennyi pénzt venne ki a légitársaság részvényeseinek zsebéből? A pilóták érdekképviseletének, a Vereinigung Cockpitnek a főtárgyalója szerint nem eleget. Mert, mint Rüdiger Fach fogalmazott, a cég jól áll anyagilag, s még ha a repülőgép-vezetők fizetését a jelenleginek a kétszeresére is emelnék -- ami nem céljuk --, akkor a "bérhányad" a jegyárban a jelenlegi 10 márkáról 20-ra emelkedne. S ezt a szakszervezetis szerint még kibírja a zsebük (pláne, ha a pótkiadást áthárítják az utasokra!).
Az egyébként évek óta nyereséges Lufthansa vezére másként kalkulál. Jürgen Weber úgy számol, hogy ha a pilóták elfogadják legutóbbi ajánalatukat, akkor az emelés az első évben 200 millió márkával, az azt követő esztendőkben további 100 millióval "dobja meg" a kiadásokat. Ehhez jön még a mostani sztrájkból származó 50 milliós veszteség, s ne feledjük, hogy ez már nem az első megmozdulás a légitársaságnál. A korábbi, egyelőre még csak három-, illetve tizenkét órás munkabeszüntetési akciók -- márciusban, illetve a múlt hét végén -- ugyancsak elvittek vagy 25 milliót.
Miközben a társaság vezetése egy ideje máson sem fáradozik, mint hogy lefaragja a költségeket, a verseny egyre élesebb, s már olyan nagyágyúk is tetemes veszteséget halmoztak fel, mint a Swissair, de küszködnek a többiek is. S ez alól a Lufthansa sem tudja kivonna magát. Bár a cég évek óta nyereséges, az idén a növekedés már nem ígérkezik olyan mértékűnek, mint korábban.
A társaságnak a szervezett pilóták bére éves szinten egymilliárd márkába kerül. A pilóták most úgy érzik, elérkezett a fenti bérkeret jelentős bővítésének az ideje, hiszen a cég üzemi eredménye tavaly 44 százalékkal haladta meg az előző évit. A pilótáknak az fáj nekik a legjobban, hogy ők a 90-es évek elején, amikor a társaság pénzügyi nehézségekkel küszködött, a cég érkekeit magukévá téve "önként és dalolva" lemondtak a komolyabb bérrendezésről. Most viszont kérik a jussukat. Állítják, a Lufthansa-kapitányok nemzetközi összehasonlításban az átlag alatt keresnek, de átlagon felüli teljesítményt nyújtanak: évente átlagosan bruttó 225 ezer márka fizetéssel az utolsó előtti helyen, míg az éves szinten 642 repült órával az elsők között vannak. (A Malévnál tavaly a Boeing 737-es gépeken az átlagos repülési teljesítmény 662 óra volt.)
Ezért a 4200 pilótát tömörítő Cockpit (egyelőre) hajthatatlan: 35 százalékos béremelést követel, továbbá meghatározott részesedést a társaság nyereségéből. A vezetés azonban mindössze 10,6 százalékos béremelést ajánlott (az infláció 2,6 százalék körül van Németországban), ezen felül kéthavi bért nyereségrészesedésként, az eddigi egy helyett. Ez éves szinten már 27 százalékos javulás -- az érdekképviselet azonban nem fogadta el az ajánlatot.
Megkezdődött hát a sajátos visszaszámlálás a Lufthansánál: három óra, tizenkét óra, huszonnégy óra...


