"Ihre Sorge möchte ich haben" (hevenyészett magyar fordításban: "Ha csak ennyi bajom lenne") -- mondhatnánk a Lufthansa pilótáinak tegnapi sztrájkjáról, ami tulajdonképpen alig okozott fennakadást a német repülőtereken. Ha ugyanis a pilóták követelései megvalósulnak, akkor egy vezető pilóta a jövőben átlagosan bruttó 600 ezer márkát vihetne haza egy évben. S hogy ez mennyi pénzt venne ki a légitársaság részvényeseinek zsebéből? A pilóták érdekképviseletének, a Vereinigung Cockpitnek a főtárgyalója szerint nem eleget. Mert, mint Rüdiger Fach fogalmazott, a cég jól áll anyagilag, s még ha a repülőgép-vezetők fizetését a jelenleginek a kétszeresére is emelnék -- ami nem céljuk --, akkor a "bérhányad" a jegyárban a jelenlegi 10 márkáról 20-ra emelkedne. S ezt a szakszervezetis szerint még kibírja a zsebük (pláne, ha a pótkiadást áthárítják az utasokra!).
Az egyébként évek óta nyereséges Lufthansa vezére másként kalkulál. Jürgen Weber úgy számol, hogy ha a pilóták elfogadják legutóbbi ajánalatukat, akkor az emelés az első évben 200 millió márkával, az azt követő esztendőkben további 100 millióval "dobja meg" a kiadásokat. Ehhez jön még a mostani sztrájkból származó 50 milliós veszteség, s ne feledjük, hogy ez már nem az első megmozdulás a légitársaságnál. A korábbi, egyelőre még csak három-, illetve tizenkét órás munkabeszüntetési akciók -- márciusban, illetve a múlt hét végén -- ugyancsak elvittek vagy 25 milliót.
Miközben a társaság vezetése egy ideje máson sem fáradozik, mint hogy lefaragja a költségeket, a verseny egyre élesebb, s már olyan nagyágyúk is tetemes veszteséget halmoztak fel, mint a Swissair, de küszködnek a többiek is. S ez alól a Lufthansa sem tudja kivonna magát. Bár a cég évek óta nyereséges, az idén a növekedés már nem ígérkezik olyan mértékűnek, mint korábban.
A társaságnak a szervezett pilóták bére éves szinten egymilliárd márkába kerül. A pilóták most úgy érzik, elérkezett a fenti bérkeret jelentős bővítésének az ideje, hiszen a cég üzemi eredménye tavaly 44 százalékkal haladta meg az előző évit. A pilótáknak az fáj nekik a legjobban, hogy ők a 90-es évek elején, amikor a társaság pénzügyi nehézségekkel küszködött, a cég érkekeit magukévá téve "önként és dalolva" lemondtak a komolyabb bérrendezésről. Most viszont kérik a jussukat. Állítják, a Lufthansa-kapitányok nemzetközi összehasonlításban az átlag alatt keresnek, de átlagon felüli teljesítményt nyújtanak: évente átlagosan bruttó 225 ezer márka fizetéssel az utolsó előtti helyen, míg az éves szinten 642 repült órával az elsők között vannak. (A Malévnál tavaly a Boeing 737-es gépeken az átlagos repülési teljesítmény 662 óra volt.)
Ezért a 4200 pilótát tömörítő Cockpit (egyelőre) hajthatatlan: 35 százalékos béremelést követel, továbbá meghatározott részesedést a társaság nyereségéből. A vezetés azonban mindössze 10,6 százalékos béremelést ajánlott (az infláció 2,6 százalék körül van Németországban), ezen felül kéthavi bért nyereségrészesedésként, az eddigi egy helyett. Ez éves szinten már 27 százalékos javulás -- az érdekképviselet azonban nem fogadta el az ajánlatot.
Megkezdődött hát a sajátos visszaszámlálás a Lufthansánál: három óra, tizenkét óra, huszonnégy óra...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.