BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Státus és imázs

Megtévesztő volt a státustörvény kidolgozását és vitáját kezdetben övező külhoni csend. Némi fáziskéséssel ugyan, ám annál erőteljesebben dübörgött fel az elmúlt hetekben a visszhang Romániában és Szlovákiában, s nacionalista gellert kapva elért egészen a politikai hatalom csúcsáig. A román média különösen fogékonynak bizonyult a témára, sikerült is olyan indulatokat elültetni a honi közgondolkodásban, hogy azt a jelek szerint már az uralkodó körökben is megelégelték. Iliescu elnök legalábbis idejét látta gátat szabni a szélsőségesen nacionalista, populista áradatnak, amely mint mondta, csak ürügyként használja fel a törvényt a többség és a kisebbség közötti feszültség növelésére.
A román elnök persze tisztában van vele, hogy helyi értékét Európában az határozza meg, mennyire hitelesen tudja a Vadim Tudor-i fékevesztett habzás egyedüli szűrőjének feltüntetni magát. Hivatalba lépése óta tulajdonképpen sikeresen egyensúlyozik, igazolva a tételt, hogy a szélsőségek túlburjánzását egy kritikussá vált pillanatban az képes a leginkább kordában tartani, aki valaha maga is megmártózott abban a közegben. A román médiában folytatott negatív kampány így alá nem becsülhető károkat okozhat ugyan a honi közegben, ám jelentőségét tekintve elszigetelt maradhat, mivel: 1, sem Ukrajna, sem Jugoszlávia (Horvátországról vagy Szlovéniáról, ahol a törvény amúgy is csak keveseket érintene, nem is beszélve) politikai szinten nem vette át a hangulatkeltést, 2, nem áll össze egységes szlovák--román front sem az ellenpropaganda összehangolására, mert 3, az unió, bár vannak érzékelhető fenntartásai a státustervezettel szemben, messzemenően tartózkodik attól, hogy ennek kifejezése bárkinek is ürügyet adjon a feszültség növelésére a térségben.
Szlovákiának megalapozott reményei vannak arra, hogy jó ütemben zárkózzon fel az uniós tagjelöltek első csoportjához, túlhangsúlyoznia a regionális ellentéteket már csak ezért sem érdemes. Románia pedig, amely reménytelenül le van maradva a brüsszeli maratónon, éppen a meciari Szlovákia cseh- és magyarellenes titkosszolgálati akcióin keresztül mérheti le, mennyire lenne hatékony, ha Budapest uniós csatlakozásához "dögöljön meg a szomszéd tehene is" alapon állna hozzá. Mindezek miatt remény van arra, hogy politikai szinten, az időnkénti verbális kilengésektől eltekintve, a magyar--román konzultációk éppúgy nyugodtabb mederbe tereljék a státusvitát, mint a Dunát Bős körül.
Ha azonban így is lenne, az sem adna feloldozást arra a vétekre, hogy miért kellett megvárni a konzultációkkal, az érintett országok részletesebb tájékoztatásával a nacionalista indulatok elmélyülését. Átgondolta-e a magyar kormányzat a státustörvény megjelenítését a szomszédos országokban? -- teszi fel a kérdést teljes joggal a Krónika című erdélyi napilap, érzékeltetvén, hogy ha valahol, hát itt lett volna igazolható az Országimázs Központ aktivitása.
Mert jó dolog az, hogy a szlovénoknak már "jogukban áll szeretni" Magyarországot. De utálni azért a románoknak se lenne muszáj.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.