BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elment a vonat

A vasúti reform rögös útján fontolva haladók kételyeit megerősítette az a Nagy-Britanniából érkezett hír, miszerint csődbe jutott a Railtrack, s a magánbefektetők futhatnak a pénzük után.
Az európai vasúttársaságok a szállítási piacon elkeseredett küzdelmet folytatnak pozícióik megőrzéséért, miközben -- nem figyelmen kívül hagyva az uniós irányelveket -- igyekeznek átalakítani cégeiket. A megvalósítás módjai meglehetősen különbözőek, egy követendő etalont nemigen lehetne kiválasztani. Az azonban valószínűsíthető, hogy szakmai körökben sokáig elrettentő példaként a brit vasúti privatizációt emlegetik majd. Az átalakítás a hírek szerint a szolgáltatás színvonalát nem emelte, ráadásul az sem keltette jó hírét a brit vasutaknak, hogy az elmúlt években több súlyos vonatbaleset is volt a szigetországban.
Vannak vasúttársaságok, melyek körültekintőbben kezelik az átalakítást. A MÁV vezetői sokszor emlegetik, hogy tavaly Magyarországon jártak a holland vasúttársaság szakemberei, s egyikőjük megjegyezte: tíz éve láttak hozzá a reformhoz, s körülbelül a közepe táján tartanak...
Az elmúlt években a MÁV-ot is sok kritika érte, mondván, lassan halad az átalakítás. Mindenesetre az a kívülállók számára is érzékelhető volt, hogy a minisztercseréket követően rendre új irányt vett a reform. Most úgy tűnik, hogy ismét megmozdult az állóvíz, már láthatók az első konkrét lépések, s az EU-csatlakozás tervezett időpontjára a cég megfelel majd a követelményeknek. A MÁV leginkább a német példát követi, de -- figyelembe véve a két ország gazdasága közötti különbséget -- érthetően vannak differenciák. A kelet-közép-európai országokhoz képest a MÁV jobb alapokról indul, hiszen nálunk önálló társaságként működik a vállalat, van vasúti törvény, valamint él a MÁV--állam szerződés is. Közelegnek a választások, s csak remélni lehet, hogy azt követően sem akad el a reformfolyamat. A végső szót azonban az utasok mondják majd ki. Ha pénzükért nem kapnak magasabb színvonalú szolgáltatást, vélhetően sokan más közlekedési eszközt választanak majd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.