januárjában, a dolgok jelen állása szerint, elképzelhető, hogy kétféle autópálya lesz Magyarországon, fizetős és nem fizetős. Másképpen: nagyobb a valószínűsége annak, hogy a matricás rendszer nem működik/működhet tovább, mint annak, hogy igen. A kormány július 20-án döntött az autópálya-kapuk lebontásáról, összhangban azzal az amúgy még 1998-ban elhangzott kampányígérettel, hogy a kapu a focipályára való. A munkák még nem kezdődtek meg, de a határidő szorít: ugyanakkorra (január 1-je) kell eltávolítani a kapukat, amikorra -- ugyenezen júliusi kormányhatározat értelmében -- az elektronikus díjszedési rendszernek is ki kell(ene) épülnie.
Mármost ha nincs kapu, és feltehetőleg nem lesz automatikus elektronikus kontroll sem, biztosra vehető, hogy az állami pályákon érvényes matrica kereslete a nullára csökken (a rendőrség nyilvánvalóan képtelen ellenőrizni napi rendszerességgel több tízezer járművet).
A kérdés már csak az, hogy ebben a minden valószínűség szerint bekövetkező helyzetben mi lesz a koncessziós autópálya, az M5-ös útdíjával, hiszen arról, hogy a Budapest--Kecskemét--Kiskunfélegyháza között húzódó sztráda betagozódjék a matricás rendszerbe, a közlekedési miniszter megbízása alapján nyár óta folydogálnak tárgyalások. A kormány érthetően nem akar túl sokat fizetni (a szakértők szerint évi 5--10 milliárd között bármekkora lehet az esetleg az állam által átvállalt átalánydíj), a 35 éves koncessziós jogokkal rendelkező, a pályát külföldi hitelekből megépítő magáncég pedig -- úgyszintén érthetően -- bombabiztos megoldást szeretne. És persze vannak az autós polgárok, akik úgy gondolják: egy országban épp elég egy autópálya-rendszer, arról már nem is beszélve, hogy a heti 1400 forintos matrica átalányára ma sem hasonlítható össze a "használó fizet" elvén kiszabott Kecskemét--Budapest 1750 forintos, egy útra szóló díjával.
A kérdésben a politikának kell döntést hoznia, ahogyan azt a pályakapuk lebontása ügyében már megtette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.