Már a tegnapi döntés reggelén megszellőztették a cseh lapok, hogy a Mol-OMV-TVK konzorcium lényegében kiesett az Unipetrolért folyó versenyből, a döntés maga ezért már nem okozott meglepetést. Az már inkább meghökkentő volt, hogy állítólag a magyar-osztrák ajánlat olyan feltételeket tartalmazott, melyek láttán az árra már kíváncsiak sem voltak a döntéshozók. Azon pedig ismét fennakadt a szakértők szeme, hogy a legmagasabb ajánlatot tevő csoport sem rúghatott labdába.
A Mol szempontjából végül is lényegtelen, hogy a cseh kormány nem a Rotch Energyt, hanem az annál 20 százalékkal kisebb összeget kínáló svájci-cseh Agrofertet hozta ki győztesnek. A döntés körülményei azonban nem szokványosak. Az Agrofert ugyanis először éppen az OMV-vel alkotott egy konzorciumot, majd miután a Mol és az OMV között beindultak a tárgyalások a közös pályázat lehetőségéről, egy darabig légüres térbe került. Ekkor még az Unipetrol legnagyobb finomítójában már részesedéssel bíró Conoco-Agip-Shell konzorcium tűnt befutónak, azonban az olasz és az angol-holland vállalat közben eltűnt a ködben. S miközben a Molnak nem lett volna ellenére az Agroferttel való közös pályázat, az valahogy összemelegedett a Conocóval, s annak támogatásával adott be végül nyertesnek bizonyult pályázatot. A történet legérdekesebb kérdése most is a miért lenne: mit is tudott az Agrofert-Conoco páros, ami a meglepő döntést megmagyarázza. A miniszterelnök a vesztesekbe való rúgáson túl semmi értelmes indoklást nem adott, annál több információt tartalmaz a tőzsde reakciója: az Unipetrol árfolyama azonnal 9 százalékot zuhant a döntés láttán.
A Mol szempontjából az is teljesen mindegy, hogy a második vagy a harmadik helyen végzett. Az sem vigasztaló, hogy valószínűleg akármennyit is ígérhettek volna, esélyük akkor sem nagyon volt. A lényeg az, hogy Csehországot tekintve életbe lépett a "B verzió" - a Slovnafton keresztül megvalósuló terjeszkedés, amit a szlovák cég első embere már néhányszor kifejtett -, s még fontosabbá vált a lengyel kormány meggyőzése arról, hogy a PKN esetében a magyar cég a legmegfelelőbb vevő.
Ács Gábor-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.