A harmadik negyedévi GDP-adatok inkább a pesszimista várakozásokat támasztják alá. Bár a kormányzati értékelések - mintha nem vennék észre - jelentéktelennek minősítik a számokban egyértelműen tükröződő növekedéslassulást. Sőt, a fejlettebb országokhoz viszonyítva éppen a hazai mutatók kedvező voltát hangsúlyozzák. Csak szerényen utalok itt az EU kevésbé fejlett régióinak növekedési ütemére és az EU-csatlakozásra váró balti országok 7-8 százalékos fejlődésére.
Az USA-ból indult dekonjunktúra különböző csatornákon és tényezőkön keresztül a harmadik negyedévben már tagadhatatlanul elérte a magyar gazdaságot is, különösen pedig a nemzetközi piacokra termelő, exportáló ágazatokat. Józanul szemlélve a történéseket a magyar gazdaság erős világpiaci érintettsége a mostani dekonjunktúrában aligha váratlan fejlemény, hiszen a magyar gazdaság egésze, de különösen a feldolgozóipar az utóbbi években felmutatott fejlődése az export jelentős növekedésén alapult.
A nemzetközi növekedési feltételek jelentős romlását és annak a magyar gazdaságra gyakorolt kedvezőtlen kihatásait a bővülési mutatók is sejtetik ugyan, de csak részben érzékeltetik annak súlyosságát. A GDP növekedési üteme 2000 első negyedétől kezdődően fokozatosan és jelentős mértékben csökkent: 2000 első három hónapjában a bővülési ütem 6,5 százalék volt, azóta minden negyedévben kisebb, és 2001 harmadik negyedévében már csupán 3,7 százalék. A tavalyi éves átlagos 5,2 százalékos GDP-növekedéssel szemben ebben az évben 3,8 százalékos bővülés várható, amely ugyancsak komoly mérséklődés, igaz, nemzetközi kitekintésben az EU-magországokhoz képest még mindig tiszteletre méltó teljesítmény.
A világgazdasági dekonjunktúra tényleges hatását azonban jobban kifejezi, érzékelteti az exportban kulcsszerepet játszó ipar növekedési teljesítményének alakulása. Az elmúlt három évben az ipar GDP-je éves átlagban 8-9 százalékkal bővült, 2001 első három hónapjában is még 5,6 százalék volt, de a harmadik negyedévben már nem érte el az egy százalékot sem. Az egyes ipari alágazatokban pedig súlyos, esetenként 30-50 százalékos mérséklődés is bekövetkezett, ugyanakkor néhány alágazatban tovább tart az erőteljes növekedés.
A dekonjunktúrának a magyar gazdaság növekedési mutatóira gyakorolt kedvezőtlen hatását mérsékelte, hogy 2001 egészében, de az egyes negyedévekben is a belső piacra alapozó szolgáltatóágazatok egésze és meghatározó területei külön-külön is gyorsabban fejlődtek, mint az előző évben. E tekintetben kiemelkedő az építőipar, a kereskedelem, a hírközlés, az idegenforgalom és a pénzügyi szféra növekvő dinamizmusa. Ezen tevékenységek gyorsabb bővülését a bérek, a lakossági jövedelmek és a fogyasztás erőteljesebbé válása mozgatja. A közeledő választásokra tekintettel is ez év közepéig érdemi módosulásokra e tekintetben nem számíthatunk.
Mindezek fényében mi várható 2002-ben? A szakértői megítélések különböznek a tekintetben, hogy a mostani dekonjunktúra elérte-e mélypontját, és hogy az érzékelhető kilábalás folyamatai mikor indulnak majd be. Úgy tűnik azonban, abban egyetértés van, hogy a mostani dekonjunktúra talán már nem tartogat további drámai fejleményeket, de továbbra is erősen eltérnek a vélemények abban, hogy az ismételt élénkülés mikorra várható. A leginkább valószínűsíthető időszakot 2002 második vagy 2003 első felére teszik. Tekintettel arra, hogy a világgazdasági folyamatok hatása a hazai gazdaságra, az eddigi tapasztalatok szerint, néhány hónapos késleltetéssel érvényesül igazán, így ez évben a nemzetközi növekedési feltételek nem javulnak számottevően a magyar gazdaság számára. Minden valószínűség szerint az export bővülési üteme tovább mérséklődik, és a növekedési dinamika egyre inkább a belső fogyasztásra, pontosabban annak bővülési ütemére alapozódik. A kialakult piaci struktúrában a hazai ipar növekedési ütem lassulása, a belső kereslet élénkítésével nem igazán fékezhető, a belső értékesítés például 2001-ben is csak nagyon szerény mértékben nőtt, és erre lehet számítani 2002-ben is.
Ugyanakkor szerencse a szerencsétlenségben, hogy miután a jelentős exportot bonyolító multinacionális cégek beágyazottsága a magyar gazdaságba meglehetősen gyenge, így a kedvezőtlen, a növekedés lassulásával összefüggő tovagyűrűző hatások is csak szerények lehetnek. Persze a foglalkoztatásra, a bérnövekedésre, a beszállítási lehetőségre erőteljesen kihatnak, rontva a belső kereslet növekedési esélyeit. A belső élénkítés mozgásterét több körülmény együttesen korlátozza. Egyfelől a növekedési ütem mérséklődése önmagában is csökkenti a keletkező többletforrásokat, másfelől az elmúlt három évben az infláció tudatos, 2-3 százalékpontos alátervezéséből adódó, évi 150-200 milliárd forint többletbevétel keletkezett, de az ilyen jellegű források többletei az idén már lényegesen kisebbek lehetnek, és végül mert tavaly az EU-normák alapján számított államháztartási hiány 1-1,5 százalékponttal növekedett, de a következő évben inkább már az ismételt hiánymérséklődés lenne kívánatos, többek között a közelgő EU-csatlakozás követelményei miatt is.
Ez év első felében a lakossági jövedelmek és a lakossági fogyasztás is 2001 második feléhez hasonló lesz, de az államháztartás egyensúlyi helyzetére tekintettel a jövedelmek és a lakossági fogyasztás erőteljesebb bővülésével reálisan nem számíthatunk. A folyó fogyasztás további erősítése a beruházások dinamizálásához kapcsolódó hosszabb távú nemzetgazdasági érdekek miatt is akadályokba ütközik. Ugyanis mind 2000-ben, mind 2001-ben a beruházások növekedési üteme gyenge volt, tavaly még további lassulás is jelentkezett, különösen az üzleti beruházások alakulása ad aggodalomra okot.
Úgy ítélhető meg, hogy 2002-ben a magyar növekedés külső gazdaságpolitikai és konjunkturális feltételei nem javulnak, az élénkítés belső feltételei inkább romlanak, a kormányzat mozgástere pedig szűkül. Mindezek hatásaként ez év első felében a gazdasági növekedés 3-3,5 százalék közé eshet, és a második fél évben sem remélhető alapvető változás, legfeljebb annyi, hogy az éves átlagos növekedési ütem 3,5 százalék körüli lesz. Kívánatos lenne tehát, hogy a kormányzati belső gazdaságélénkítési lépések kiegészüljenek a dekonjunktúra, a forintfelértékelődés és az erőteljesebb bérnövekedés miatt amúgy is gyengülő nemzetközi versenyképesség javulását ígérő eszközökkel. Ennek legfőbb területe a magasnak tekintett adó- és költségvetési elvonások jelentősebb mérséklése. Az adott elosztási rendszerben azonban erre rövid távon nincs esély, mert egy ilyen lépés a költségvetési kiadások további szűkítését kényszerítené ki. A nagy elosztórendszerek - egészségügy, önkormányzat, oktatás stb. - alapvető megreformálása nélkül csak az állami szerepvállalást szűkítené az elfogadható mérték alá. Ez a körülmény is arra utal, hogy súlyos gazdaságpolitikai mulasztás a nagy elosztórendszerek megreformálásának évtizede húzódó elodázása, amely jelen esetben az értelmes és kívánatos konjunktúrapolitika mozgásterét is erősen korlátozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.