Az Abarth mellbevágó látvány. Többet mutat, mint a szerény Ford Fiesta ST, de nem annyira hivalkodó, mint például a tiptop Opel Corsa OPC, amely erőszakosan üvölti: sportmodell vagyok! Belépőjének hatásossága szempontjából a Renault Clio RS-hez áll legközelebb, de míg ott a kivágott, domborított karosszériaelemek hozzák a "hűha-effektust", itt színek, matricák és apróbb kiegészítők akasztják torkunkon a falatot. Pofás kis dög, annyi szent, de teljesíti-e a marcona külseje alapján belelátott elvárásokat? A válasz előtt nézegessük még egy kicsit.
Csinn-bumm cirkusz
A 10 mm-es ültetés és a 6 mm-es nyomtávszélesítés nem biztos, hogy szemet szúr, de az egyedi 17 colos felnik és a küszöbökön húzódó, Abarth-feliratot ölelő piros csíkok már a felületes szemlélőkre is azonnali hatást gyakorolnak. Ehhez jönnek még a felül piros, alul fekete, kéttónusú visszapillantók, a kerekek mögött vöröslő Brembo féknyergek, a fekete házba simuló fényszórók és a teljesen sajátos lökhárító. A két szélén levő, töltényhüvely formájú fekete házakban nem ködlámpák, hanem a fényszórók rejtőznek, középső légbeömlője az 1,4-es T-Jet turbómotort táplálja, az összes testnyílást átlós rácsszerkezetű, fekete háló borítja, a kasztnit pedig szépen választja el az úttól az alsó peremén végigfutó sötétszürke, hátul diffúzorba torkolló műanyag perem. Akinek ez sem elég, négy ponton, a hűtőmaszk és a csomagtérajtó közepén, valamint kétoldalt az ajtók mögött, kilincsmagasságban találkozhat a skorpiós Abarth-jelvénnyel. Fiat-logót ne keressünk, ilyen ugyanis nincs az autón!
A futóművet a szélesítésen és ültetésen felül is átdolgozták, vaskosabb, 19 mm átmérőjű stabilizátorok akadályozzák meg a nyegle dülöngélést, a rugókat pedig 20%-kal vették feszesebbre. 155 lóerő, 206 Nm-es csúcsnyomaték, ami a középkonzolon található Sport Boost feliratú gombbal 230 Nm-re tornászható, amúgy pedig 8,2 másodperc százig, 208 km/órás felső limittel. Széria a hatfokozatú manuális sebességváltó és a kikapcsolhatatlan ESP.
Suhog az ostor
Kigurulunk a baloccói tesztpálya frissen aszfaltozott csíkjára, s mivel a csúszós új burkolat a korábban megismerthez képest helyenként átrajzolt íveken kanyarog, elsőre csak kényelmesen, Boost nélkül kanyargunk. A harcias Punto kifejezetten stabilnak érződik, lelkesen fekszik az ívekre, a motorhang fojtott, de magasabb fordulaton van egy kellemesen fickós morgása, a kormányzás halálpontos, a fékek határozott nyomást igényelnek. A bemelegítő kör után Sport Boost be, kicsit mintha élénkebbé válna a gázreakció, de 24 Nm plusztól nem kezdenek csillagok hullani az égből. Az első kanyarban kiderül, hogy a fékek sokkal határozottabb pedálkezelést igényelnek, mint hittük, de végül elfordulunk, itt nincs hiba. A következő fordulóhoz egy fokkal óvatosabban, de provokatív stílusban közelítünk, s ahogy előre megmondták, az ESP nem engedi a riszálást, bekanyarodunk, mintha sínen húznának, csak az a baj, hogy nem ezt akartuk. Kis idő múlva sikerül megtalálni a határvonalat, ahol még beavatkozás nélkül autózhatunk, egyben az is kiderül, hogy ez a határ poros aszfalton, határhelyzetben nagyon alacsonyan van. Az önállóság hiányán kívül még a váltót lehet kicsit froclizni, pontos, használható, de sporkocsiba ennél határozottabb, "csattogóbb" szerkezet illene. A motor viszont nagyon kellemesen, lineárisan adja le teljesítményét, úgy tűnik, a turbólyukat fekete lyukként szippantotta magába a modern technika.
Forgalomba nem mehettünk, és alig tíz autón osztozott a legalább négyszer annyi újságíró. A pályával az a baj, hogy egy ilyen autó esetében teljesen életszerűtlen környezet, így a mostani megállapítások egy részét lehet, hogy teljesen át kell majd fogalmaznunk a közúti teszt után. A Grande Punto Abarth hazájában 17 800 euróért, azaz bőven ötmillió forint alatt kerül forgalomba, ami itthon a közterhekkel együtt nem biztos, hogy tartható lesz. Pedig egy csodaszép, az autópark átlagához képest gyors, kaján vigyorral vezethető modellről van szó, ami ennyiért könnyen maga alá gyűrhetné ellenfeleit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.