A megelőzésképpen kiszórt só olvasztó hatása csak az ónos eső elállta után érvényesül, ezért kéri a társaság a fokozott óvatosságot a közlekedőktől.
A november óta téli útüzemeltetési rendben dolgozó Magyar Közút Kht. 77 üzemmérnökségén háromezer dolgozó több száz géppel várja készenlétben a téli feladatok ellátását. Az előrejelzések mellett a pillanatnyi útállapotokról 209 saját mérőállomásuk is szolgáltat információt az ügyeletekre, melyek alapján minden területen „személyre szabott” intézkedéseket hoznak a síkosságmentesítésre.
Az ónos esőre vonatkozó előrejelzések megjelenése óta a társaság készenlétbe helyezte az összes sószóró gépet, szám szerint 628 darabot. Ezenfelül 106 bérelt sószórót is az utakra rendelnek szükség esetén. A közútkezelők és a közlekedők legnagyobb ellensége az ónos eső. Ilyenkor, amíg az ónos eső esik, a közútkezelők szórógépeinek is a jeges, balesetveszélyes úton kell haladniuk, és a kiszórt só nem fejtheti ki olvasztó hatását a folyamatos csapadék miatt” – mondta el Légrádi Veronika, a Társaság szóvivője. Amíg esik, a sózás hatástalan, mert a jég képződése gyorsabb, mint a só oldatba kerülése, így annak olvasztó hatása nem érvényesül.
A megelőzésre kijuttatott szóróanyag olvasztó hatása is csak később érvényesül. Eredményes munkát csak akkor végezhetnek, ha az ónos eső elállt. Ilyenkorra azonban már sok helyütt a sószórók munkáját nehezítik az utakon keresztbefordult autók és az árokba csúszott járművek. Gyakran a társaság járművei emiatt késlekednek. A téli időszak egyik legveszélyesebb jelensége az ónos eső, valamint a hajnali időszakban az utak páralecsapódás következtében történő lefagyása. A közútkezelő gépei NaCl és CaCl2 keverékével úgynevezett nedvesített szórást végeznek.
Ennek lényege, hogy a kiszórt anyag nem pereg le az út felületéről, így hatékonyabban fejtheti ki hatását. A ma használatban lévő szóróberendezések nagy többsége már pontosan beállítható, hogy mindig csak a feladathoz legszükségesebb mennyiségű anyag kerüljön az útra, ezzel is minimálisra csökkentve a környezeti terhelést.
A jelenlegi meteorológiai helyzetben – 0 fok alatti hőmérséklet esetén – azonban az olvasztás csak a só kiszórásával érhető el. Az alsóbb rendű utakon használnak még homokot, apró kőzúzalékot, esetleg salakot síkosságmentesítésre. A szórógépek átlagos hatótávolsága 40-50 kilométer, így a síkosságmentesítés is az időigényes feladatok közé tartozik.
Ónos esőben azonban ez a módszer is hatástalan mindaddig, amíg el nem áll az eső, a beavatkozásra kész járművek csak akkor kezdhetik meg munkájukat. A közlekedők friss információkat kérhetnek a Magyar Közút Útinform szolgáltatásától, (1- 336-2400), a regionális ügyeleteken, valamint a www.kozut.hu internetes oldalon. A biztonságos téli közlekedésben az útviszonyok mellett jelentős szerepet játszik a gépkocsik műszaki állapota, az autósok vezetési gyakorlata. Az ónos eső miatti riasztás kapcsán a közútkezelő fokozott óvatosságra kéri a közlekedőket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.