Világgazdaság

Jövőre újra gyorsulhat az online reklámpiac

A tavalyi húsz százalék után az idén mindössze 2,4 százalékkal nőhet az európai online reklámpiac – derül ki az IAB Europe iparági szövetség prognózisából.

A 19 ország piaci statisztikáit kezelő szervezet 2010-re ugyanakkor a hirdetési költések növekedésének érezhető gyorsulását várja: várakozásai szerint a szektor 6,5 százalékkal bővülhet.

Az IAB úgy látja: míg tavaly és az idén az „érett” piacokon, például Hollandiában vagy Nagy-Britanniában jelentősen lassult az online hirdetési költés növekedése, jövőre már ezek az országok is gyorsuló bővülést mutathatnak fel. Az „éretlen” piacok pedig újra dinamikus bővülés elé néznek.

Ami az egyes ágakat illeti, a leggyorsabb növekedést az idén és jövőre is a keresőszegmens fogja produkálni, mégpedig 8, illetve 11,4 százalékot. Ezzel részesedése az online reklámtortából 46 százalékra fog nőni. A display szegmens alig 0,4 százalékkal bővülhet az idén, az online apróhirdetések pedig 4,7 százalékkal csökkennek.

A keresőszegmenst segíti, hogy a krízis miatt a háttérbe szorult az imázsreklám, amely főképpen a displayt erősíti. Az elemzés elkészítésében az IAB partnereként résztvevő Screen Digest piackutató szerint a jövőben mind inkább előtérbe kerülhetnek az új hirdetési formátumok.

A vállalat szakértői különösen szép jövőt jósolnak a közösségi médiában történő hirdetésnek, illetve a mobilreklámnak. A felmérés mindazonáltal megállapította, hogy a hirdetők egyelőre ódzkodnak az új megoldásoktól. Így nem valószínű, hogy a reklámbüdzséket a közeljövőben szélesre tárnák az új formátumok előtt.

IAB média reklám reklámpiac online