Hogyan lehet megerősödve kikerülni a pénzügyi válságból?
A vállalkozások elsősorban rövid távú megoldásokkal álltak elő, a költségek optimalizálására és a likviditás növelésére koncentráltak. A válság utáni, hosszú távú versenyképesség és a nyereséges növekedés biztosításának szükséges előfeltétele, hogy a rövid távú döntések egy hosszú távú stratégiába illeszkedjenek – ez a „fenntartható szerkezetváltás”.
A vállalati szféra számára a túlélés a reakciók gyorsaságán és hatékonyságán múlik, ezért különlegesen fontos, hogy már eddig is rengeteg vállalat került a „stratégiai bénultság” állapotába – derül ki az A.T. Kearney új elemzéséből. A tanácsadó cég több mint 1200 fizetésképtelenné vált vállalatnál vizsgálta meg a válság megjelenésének okait és a leggyakoribb ellenintézkedéseket.
A felmérésből kiderül, hogy a fizetésképtelen cégek több mint fele gyenge stratégiai, vagy beruházási döntéseket hoz, s a veszélyeztetett vállalatok gyakran reagálnak kizárólag rövid távú, tisztán működési döntésekkel. Az A.T. Kearney szerint az intézkedéseknek csupán 15 százaléka illeszkedik egy új, hatékonyabb stratégiához
A jelenlegi gazdasági környezetben a nyersanyagárak esése és a piaci verseny élénkülése teret nyit a szerződések újratárgyalása előtt. Az anyagköltségek csökkentésével a vállalatok elkerülhetik, hogy méltánytalan terheket rójanak az értékesítési kapcsolatokra, főként azokra, amelyek stratégiailag kiemelten fontosak. Költségoptimalizáló intézkedésekkel, mint például egy beszállító-alkalmassági program bevezetése, bevételi áldozatok nélkül optimalizálható az ellátási lánc.
Az értékesítők előtt két fontos kihívás áll: a folyamatok újratervezése és az ingadozó kapacitáskihasználtság kiegyensúlyozása. Rövid távon a tőkeforrás szűkösség enyhíthető az állományok csökkentésével, illetve a kinnlevőségek és kötelezettségek menedzselésével, valamint a nettó forgótőke javításával - a nettó forgótőke akár 35 százalékra is gyorsan lecsökkenthető, különösen az olyan intenzív gyári munkát igénylő iparágakban, mint az acél-, vagy a vegyipar.
Az értékesítés és a marketing azonban a vásárlókkal való kapcsolatok javításán keresztül is hozzájárulhat a fenntartható szerkezetváltáshoz, az árak és az értékesítés mennyiségének stabilizálásához. A cél az, hogy a vásárlói és termékportfólió optimalizálásával egyidőben az áresés ellen is fellépjenek.


