BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keleten terjeszkedik az Alstom

Terjeszkedés. Szeretné a legtöbbet kihozni az orosz vasúti piac várható növekedéséből az Alstom Transport. Az orosz állami vasúti cégóriás, az RZSD elnöke, Vlagyimir Jakunyin ugyanis grandiózus stratégiai terveket vázolt fel a nemrégiben tartott Expo 1520 szakkiállításon, Moszkva mellett. A nagy befolyású első ember 400 milliárd dollárnyi beruházást irányzott elő 2030-ig a vasút fejlesztésére, ehhez minden bizonnyal élvezni fogja az állam támogatását is.

Az Alstom francia cégcsoport vasúti járműveket gyártó részlege, az Alstom Transport igyekszik a helyi igényekre szabott taktikával a piacra férkőzni. Az orosz vezetés kimondottan előnyben részesíti a hazai gyártású vasúti eszközök beszerzését, így meglehetősen nagy piaci előnyt élvez a legnagyobb orosz iparági beszállító, a Transzmasholding. A francia vállalat ezért első lépésben ez év áprilisában stratégiai együttműködésre lépett az RZSD által 25 százalék plusz egy részvény erejéig tulajdonolt nagyvállalattal. A kooperáció keretében az Alstom és a Transzmasholding 50-50 százalékos tulajdoni hányaddal létrehozott egy közös vállalkozást vasúti járművek fejlesztésére.

A piaci jelenlétet és a tavaly kötött szövetséget szeretné tovább erősíteni a francia vállalat azáltal, hogy magában a Transzmasholdingban is vásárol a tervei szerint 25 százalék plusz egy részvénnyi pakettet, amely biztosítja számára a vétójogot. Természetesen mindenképp igyekeznek majd elkerülni ennek alkalmazását, hiszen a tulajdonostárs, az RZSD egyben a fő megrendelője is az orosz vasúti gyártónak – szögezte le Philippe Mellier, az Alstom Transport elnöke. A vállalatvezető lapunk kérdésére kifejtette: még sokat kell tanulmányozniuk az orosz partnerekkel történő üzletelést. A cég jó megítélése vajmi keveset számít ezen a piacon, ha nem tud az eladó személyes kapcsolatot teremteni a vevővel – fűzte hozzá.

A francia cég egyébként viszonylag jól viselte a gazdasági válságot, ugyanis számos országban nyert el nagyobb volumenű állami megrendeléseket. A nyugati kormányoknak a kiadások expanziójára épülő válságkezelése azonban a jelek szerint a végéhez közeledik, mert már jobban tartanak az eladósodástól, mint a recesszió további mélyülésétől. Ezért is jött jól az Alstomnak az orosz vasúti fejlesztések felpörgetésének terve. A vállalat egyébként a magyar piacon is érdekelt, elnyerte a budapesti 2-es és a még épülő 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítását. Ezenkívül tíz éve jelen van a cég informatikai részlege is, illetve a vidéki nagyvárosok villamostenderein is pályázik. Az RZSD az egyik legnagyobb munkaadónak számít Oroszországban, több mint egymillió alkalmazottal, valamint 1,3 milliárd fős utas- és 1,3 milliárd tonnás áruforgalommal. A tizenegy időzónát átszelő orosz vasút fejlesztése a kilencvenes években szinte megállt, ez meglátszik a mozdonyok és a vagonok rossz állapotán is. A 2014-es téli olimpia megrendezését az orosz Szocsi nyerte el, ezért is fontos az elmaradt beruházások bepótlása. A hosszú távú tervek között szerepel a nagy sebességű vonatok rendszerbe állítása is, hogy a hatalmas távolságokat ésszerű időn belül tehessék meg a járatok. A Moszkva és Szocsi közé tervezett gyorsvasúttal még 200 km/h-s sebesség mellett is több mint 15 óráig tart majd az út. BD–HL



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.