Keleten terjeszkedik az Alstom
Az Alstom francia cégcsoport vasúti járműveket gyártó részlege, az Alstom Transport igyekszik a helyi igényekre szabott taktikával a piacra férkőzni. Az orosz vezetés kimondottan előnyben részesíti a hazai gyártású vasúti eszközök beszerzését, így meglehetősen nagy piaci előnyt élvez a legnagyobb orosz iparági beszállító, a Transzmasholding. A francia vállalat ezért első lépésben ez év áprilisában stratégiai együttműködésre lépett az RZSD által 25 százalék plusz egy részvény erejéig tulajdonolt nagyvállalattal. A kooperáció keretében az Alstom és a Transzmasholding 50-50 százalékos tulajdoni hányaddal létrehozott egy közös vállalkozást vasúti járművek fejlesztésére.
A piaci jelenlétet és a tavaly kötött szövetséget szeretné tovább erősíteni a francia vállalat azáltal, hogy magában a Transzmasholdingban is vásárol a tervei szerint 25 százalék plusz egy részvénnyi pakettet, amely biztosítja számára a vétójogot. Természetesen mindenképp igyekeznek majd elkerülni ennek alkalmazását, hiszen a tulajdonostárs, az RZSD egyben a fő megrendelője is az orosz vasúti gyártónak – szögezte le Philippe Mellier, az Alstom Transport elnöke. A vállalatvezető lapunk kérdésére kifejtette: még sokat kell tanulmányozniuk az orosz partnerekkel történő üzletelést. A cég jó megítélése vajmi keveset számít ezen a piacon, ha nem tud az eladó személyes kapcsolatot teremteni a vevővel – fűzte hozzá.
A francia cég egyébként viszonylag jól viselte a gazdasági válságot, ugyanis számos országban nyert el nagyobb volumenű állami megrendeléseket. A nyugati kormányoknak a kiadások expanziójára épülő válságkezelése azonban a jelek szerint a végéhez közeledik, mert már jobban tartanak az eladósodástól, mint a recesszió további mélyülésétől. Ezért is jött jól az Alstomnak az orosz vasúti fejlesztések felpörgetésének terve. A vállalat egyébként a magyar piacon is érdekelt, elnyerte a budapesti 2-es és a még épülő 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítását. Ezenkívül tíz éve jelen van a cég informatikai részlege is, illetve a vidéki nagyvárosok villamostenderein is pályázik. Az RZSD az egyik legnagyobb munkaadónak számít Oroszországban, több mint egymillió alkalmazottal, valamint 1,3 milliárd fős utas- és 1,3 milliárd tonnás áruforgalommal. A tizenegy időzónát átszelő orosz vasút fejlesztése a kilencvenes években szinte megállt, ez meglátszik a mozdonyok és a vagonok rossz állapotán is. A 2014-es téli olimpia megrendezését az orosz Szocsi nyerte el, ezért is fontos az elmaradt beruházások bepótlása. A hosszú távú tervek között szerepel a nagy sebességű vonatok rendszerbe állítása is, hogy a hatalmas távolságokat ésszerű időn belül tehessék meg a járatok. A Moszkva és Szocsi közé tervezett gyorsvasúttal még 200 km/h-s sebesség mellett is több mint 15 óráig tart majd az út. BD–HL


