Hatalmas visszaesést hozott a kiskereskedelemben a júliusi áfaemelés. Nemcsak az előre hozott vásárlások estek ki, de a növekvő árszínvonal a vásárlóerőt is csökkenti. Az eladások volumene tavaly júliushoz képest 6,6 százalékkal esett vissza – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az előző hónapban az adat már mindössze 2,2 százalékos mínuszt mutatott, a mostaninál nagyobb zuhanás nem szerepel a hivatal havi adataiban. Az első hét hónap átlagában 2,3 százalékos volt az eladások szűkülése, ez szintén gyengébb az elmúlt két év átlagánál. Csak az 1996-os, 5 százalékot közelítő zuhanás szárnyalja túl a mostanit, akkor is az egyensúlyt kereső gazdaságpolitika drasztikus beavatkozása játszotta a fő szerepet.
A gazdasági válság hatásai is megjelennek az adatokban, azonban már 2006 közepe-vége óta jelez a magyar belső keresletet jellemző mutató csökkenő trendet. A gazdasági teljesítménynél jobban növekvő reálbérek fűtötték túl az évtized első felében a gazdaságot, ennek korrekciója következett be az utóbbi három évben. A vásárlási kedvet a pesszimista várakozások is hűtik, ráadásul a késleltetve, de egyre erőteljesebben érvényesülő külső hatások még hosszú ideig fékezhetik a költekezést. A lakossági jövedelmek nagyobb részét kitevő reálkereset 2,2 százalékkal szűkült 2009 első hét hónapjában, de a több mint 110 ezer fővel csökkenő foglalkoztatás is okoz további kieséseket.
Még az áfakulcs emelése által kevésbé sújtott élelmiszerek forgalma is drámai, 4,7 százalékos zsugorodást mutatott júliusban (az általános adókulcs 20-ról 25 százalékra emelkedésével párhuzamosan 18 százalékos kedvezményes kulcsot kaptak az alapvető élelmiszerek). Az előre hozott vásárlások hatása a bútor-, háztartásicikk- és építőanyag-eladások, s az egyéb iparcikkek forgalmában mutatkozott meg. Előbbiben 18,4, utóbbiban 15,1 százalékos volt a zuhanás, miközben júniusban még az első csoport hozta az előző évi eredményt, de a második termékkör is csak 6,4 százalékkal csökkent. Az illatszerüzletek továbbra is tartják a frontot, egyedüliként növelni tudták forgalmukat. BD
„Jól látszik, hogy a gazdasági folyamatokra általában időeltolódással reagáló kiskereskedelem a nyári hónapokban érte be a gazdaság egészének visszaesését, amelynek üteme egyébként a teljes lakossági fogyasztásban már korábban láthatóvá vált. A forgalmi adó emelése is hozzájárult a csökkenéshez, de az még nem látszik, elérte-e a mélypontját a kiskereskedelem teljesítménye. Például a júliusihoz jellemzően hasonlítani szoktak az augusztusi adatok. Azért sem látható a folyamat vége, mert mind a recesszió, mind pedig az áfaemelés erősíti a feketegazdaságot, ennek a hatása eltérően jelenik meg a kiskereskedelemben illetve a teljes fogyasztásban.”
„Jól látszik, hogy a gazdasági folyamatokra általában időeltolódással reagáló kiskereskedelem a nyári hónapokban érte be a gazdaság egészének visszaesését, amelynek üteme egyébként a teljes lakossági fogyasztásban már korábban láthatóvá vált. A forgalmi adó emelése is hozzájárult a csökkenéshez, de az még nem látszik, elérte-e a mélypontját a kiskereskedelem teljesítménye. Például a júliusihoz jellemzően hasonlítani szoktak az augusztusi adatok. Azért sem látható a folyamat vége, mert mind a recesszió, mind pedig az áfaemelés erősíti a feketegazdaságot, ennek a hatása eltérően jelenik meg a kiskereskedelemben illetve a teljes fogyasztásban.”-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.