BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősödő keleti verseny

Európa nyugati feléből a keletibe és egyre inkább Ázsiába áramlik a járműalkatrész-gyártás. A hazánkban mintegy 65 ezer embernek munkát adó ágazat jelenét a megrendelések 30-40 százalékos esése, jövőjét pedig a folyamatosan erősödő indiai és kínai konkurenciával való küzdelem határozza meg.

Miután árban – olcsóságban – nem tudunk versenyezni az ázsiai gyárakkal, és egyre inkább látni kell, hogy a betanított munkát nem ide hozzák a multinacionális vállalatok, csupán a komoly szakértelmet igénylő alkatrészek gyártásával lehetünk versenyképesek. Ehhez azonban nincs elegendő megfelelően képzett munkavállaló.

A Daimler döntése, hogy Kecskeméten Mercedes-gyárat épít, örömet szerzett a reménybeli alkatrész-beszállítóknak, de aggodalmat is okoz: a környékbeli cégek attól tartanak, elszívják tőlük a képzett munkaerőt, a város környékén ugyanis nincs elegendő szakember. Szakértők szerint a foglalkoztatottsági szint megtartása érdekében olyan szabályozás kellene, hogy egy fejlesztési alapba kerüljön a járműipari vállalatok adójának bizonyos része.

A piacképes termékeket ugyanis folyamatosan fejleszteni kell, és ezt az autógyárak, s a nagy alkatrészgyártó konszernek el is várják beszállítóiktól.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.