Világgazdaság

Tavasszal új M&S bolt nyílik

Az elhúzódó ellenére tavasszal újabb Marks & Spencer (M&S) boltot nyit Budapesten a brit ruházati lánc kizárólagos magyarországi franchise-partnere, az S Modell Kereskedelmi Zrt. – tudtuk meg Jüttner Katalintól, a részvénytársaság igazgatóságának elnökétől. A legújabb fejlesztési projekt lényegében viszszatérés a kezdetekhez, az új egység ugyanis a Váci utcában nyílik majd, ahonnan az M&S itteni története tizenhét és fél évvel ezelőtt, 52 négyzetméteren elkezdődött. Azóta több szempontból is nagyot változott a hazai piaci helyzet és abban a brit márka szerepe – mondja a cég vezetője. „A vásárlók egyre nagyobb mértékben fordultak a bevásárlóközpontok felé. A 90-es évek közepétől ezért váltottunk mi is, és költöztünk be a plázákba” – sorolja. Kérdésünkre, hogy akkor mit jelent a Váci utcai viszszatérő, így válaszol: „A vevőkörünknek továbbra is van egy olyan meghatározó része, aki a jobban kedveli a bevásárlóutcák egyedi boltjait.”

A márkának jelenleg összesen mintegy ötezer négyzetméteren 10 magyarországi egysége van, ebből hét Budapesten, három más hazai nagyvárosokban működik. A cég 2004-ben határozta el a vidéki terjeszkedést, ezt a válság miatt egyelőre nem folytatta tovább, a debreceni, pécsi és győri üzletnyitásokat követően a szegedi azért hiúsult meg, mert végül nem épült meg a városba tervezett újabb pláza.

A recesszió a társaság egy másik fejlesztési tervét viszont egyelőre csak késlelteti: a hazai franchise-partner a brit kiskereskedelmi márka ruházati profilja mellett annak a szigetországban igen jövedelmező élelmiszerrészlegét is be akarta hozni Magyarországra. „Jobb időkben ismét elővesszük majd ezt a tervet” – mondja Jüttner Katalin. A recessziót csak átmeneti nehézségnek gondolja, ez tavaly mintegy 6 százalékkal, 3,4 milliárd forintra vetette vissza a korábbi években akár két számjegyű növekedéshez is szokott társaság nettó bevételét. A középrétegek ruházati igényét kielégítő márka vezetőjeként viszont úgy véli, az idén már ismét 6-10 százalékos forgalomélénküléssel tervezhetnek, mivel az ő vevőkörüket kevésbé érintette a válság.

A 200 főt foglalkoztató magyarországi cég a recesszióban sem kényszerült még létszámleépítésre. „A céget az emberek fémjelzik és nem fordítva” – vallja Jüttner Katalin. Az alkalmazottak bérezését úgy alakították ki, hogy személy szerint is érdekeltek a forgalom növelésében, sőt érdekeltté vannak téve abban is, hogy elhárítsák a bolti lopásokat. Náluk nem hátrány a magas életkor, sőt a vezetőség szerint a vevőkör jobb kiszolgálását segíti, ha minden korosztályból tartanak eladókat, akiknél az sem baj, ha nem manökenalkatúak.

Ami a választékot illeti, az M&S csak saját márkás termékeket forgalmaz, azok gyártatása azonban kiterjed az egész világra. Néhány éve még magyar beszállítója is volt a brit hálózatnak.

A távolabbi jövőt illetően kérdésünkre az igazgatóság elnöke azt sem zárja ki, hogy más ruházati márkák franchise-képviseletét is ellássa az S Modell, voltak és vannak ezzel kapcsolatos tárgyalások.

Deutsche Bank Pénzügyi és gazdasági válság Audi Hungaria Motor Kft. 2010 Gordon Brown EKB Bajnai Gordon Allianz Biztosító A szerkesztő ajánlja Shell Vállalati jelentések Költségvetés 2012-2013 forintárfolyam Orbán Viktor Nouriel Roubini Fiat Magyarország Elemzői vélemények országgyűlési választások 2010 Toyota Részvénypiacok A szociális és adórendszer átalakítása Karrierklub Federal Reserve - Fed fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac Microsoft adó Forsense Botrányok a politikában Európai Unió MDF-ügyek Pick Angela Merkel Barack Obama infokommunikáció Egészségügy - Gyógyítás