BUX 51,453.71
-0.95%
BUMIX 4,324.31
-0.57%
CETOP20 2,344.48
-0.66%
OTP 17,500
-2.21%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
+0.27%
+0.22%
ZWACK 16,500
+0.61%
0.00%
ANY 1,580
-1.56%
RABA 1,510
0.00%
0.00%
-0.59%
0.00%
-1.37%
-0.60%
-3.11%
-0.68%
-1.34%
-0.52%
OTT1 149.2
0.00%
-0.83%
MOL 2,460
+0.57%
+0.71%
ALTEO 1,370
-1.79%
0.00%
-0.43%
EHEP 1,945
0.00%
0.00%
-0.30%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.87%
-0.47%
0.00%
0.00%
SunDell 37,200
-0.53%
0.00%
+0.46%
+3.66%
+1.14%
+0.16%
-2.86%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Költségvetés: Jövőre még nagyobb meglepetés lehet

Jövőre még nagyobb meglepetést okozhatnak a költségvetésnek az EU-s projektek - véli az AAM Tanácsadó Zrt. Mint ma ismerté vált a 2009-es deficit a várt 4 százalékos érték helyett 4,4 százalék lett. A magyarázat szerint ennek oka a 2009-es állami beruházások meglepő mértéke, amely az előzetesen vártnál 100 milliárd Forinttal lett magasabb.

Ennek a jelenségnek az oka az, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv-ben 2008 végén, 2009 elején tapasztalható szerződéskötési csúcshoz tartozó projektek elértek a megvalósítási szakaszba. Ezen projektek értéke eléri az 1000 mrd Ft-ot, amely már a költségvetésben jelentős tételnek számít, hiszen a projektek költései a költségvetés kiadási oldalát terhelik, míg az EU-s források a bevételit javítják, vélik az AAM Tanácsadó Zrt. szakértői.

A kiadások és a bevételek nincsenek minden időpillanatban szinkronban, hiszen a pénzeket Brüsszeltől legalább négy állami szervezet közreműködésével részben előlegként, részben utólag kapja meg a büdzsé, illetve a kedvezményezett. A tételek összevezetése, a pénzáramlás irányítása nem egyszerű, főleg mert a projektek előrehaladása sem mindig a tervek szerint halad.

Sajnos ennek ellenére ezeknek a projekteknek a műszaki, pénzügyi előrehaladását a magyar közigazgatás nem tudja állami szinten megfelelően sem követni, sem előre jelezni, mert ilyen mértékű fejlesztésekre, ilyen koncentráltan az elmúlt évtizedben nem került sor. Ezek a tételek a költségvetési egyenlegek időszakos javítására és a gazdasági fejlődés ütemének befolyásolására is alkalmasak lehetnének, ha az állami költségvetési és gazdaságpolitika aktívan irányítaná ezen projektek lebonyolítását – közölte az AAM Tanácsadó Zrt.

Orbán: százmilliárd hiányzik a büdzséből

Ennek fontosságát húzza alá az a tény, hogy idén akár kétszerese is lehet a költségvetési hiány mértékét eltorzító beruházások összege, vagyis ha a nyilvántartás és az irányítás nem tud felzárkózni a kivitelezési hullámhoz, akkor jövőre akár nagyobb mértékben is mozoghat utólag a 2010-re kimutatott hiány.

A projektek követése, sőt irányítása sem tűnik kivitelezhetetlennek, mert még a tavaszi kormányváltásig lekötött forrásokból is 1000 milliárd forint 40 állami, illetve önkormányzati projektben koncentrálódik, vagyis a közszférának közvetlen ráhatása lehet ezek tervezésére, lebonyolítására.

Előzmények

A KSH a tavalyi adatokat korrigálta, e szerint a kormányzati szektor "maastrichti" hiánya tavaly a nemzeti számlák előzetes adatai alapján 1.136 milliárd forint volt, a GDP 4,4 százaléka, szemben a korábban közölt 4,0 százalékkal (1.035 milliárd forint).

Oszkó Péter szerint nem romlik az ország megítélése a KSH jelentése nyomán: a volt pénzügyminisztert arról kérdeztük, milyen okok vezethettek oda, hogy a KSH mai adatai 4,4 százalékos 2009-es GDP-arányos deficitet mutatnak.

Lehmann Anna, a Központi Statisztikai Hivatal szakértője elmondta: az uniós projektek végelszámolásánál, illetve a zárások idejét tekintve történtek pontosítások. A korábbiakhoz képest pontosabbá vált, hogy milyen bevételeket lehet az ESA-hiány számításában elszámolni a tavalyi évre. A beruházásokra vonatkozó adatokat tavasszal egy statisztikai kérdőív alapján állítja össze a hivatal, és ezek szintén később lesznek végelegesek.

Kapcsolódó cikkek