Világgazdaság

Vízre hívnak mindenkit

A Scholtz hajók nem ismeretlenek a magyar vitorlázók előtt. A patinás hazai gyártó szerint bőven van még hely a Balatonon és a Velencei-tavon.

Sosem lesz olcsó hobbi a vitorlázás, de aki rászán néhány milliót, gyorsan a rabjává válik – mondja Scholtz Petronella, a Style Jacht Kft. marketingmenedzsere. De ahogy a régieknek, a most kezdőknek is illene végigjárniuk a hajózók szamárlétráját. A horgászat kikapcsol, de nem kíván különösebb aktivitást, a falmászás meg erőnlét nélkül nem megy. Az arany középút a vitorlázás: a túrahajók kormányzásához felesleges naponta az edzőteremben izzadni, néhány emberes pöffben mégis próbára teheti magát a legénység. Aztán, ha elég az izgalmakból, nincs megnyugtatóbb, mint bevont vitorlával pihenni a Balaton közepén – mondják a víz szerelmesei.

„Van ügyfelünk, aki tőlünk vásárolt hajót, s bár hétköznap megállás nélkül dolgozik, pénteken autóba ül, és irány a Balaton – mondja Scholtz Petronella. – Ott vitorlát bont, kifut a vízre, a szelek pedig vélhetően a felborzolt idegeit is elsimítják, mert az illető, ha törik, ha szakad, itt tölti a pihenőnapjait. A vitorlázás jobb stresszoldó, mint bármilyen pirula.”

Csakhogy kissé drága hobbi, ezt a Style Jacht Kft. marketingvezetője sem vitatja. Ha valaki vízre szállna, előbb számoljon. Egy új, 22-es túrahajó 4 millió forintért már megvásárolható, ám a vitorlázás éves költsége további egy-két milliót jelent, attól függően, hogy mennyit kell költeni szerelvényekre, javításokra.

„De nem feltétlenül kell saját hajóval kezdeni ezt a sportot – mondja Scholtz Petronella. – Vásárlás előtt érdemes kipróbálni néhány típust, válogatva az árak és a méretek között. De jó hajót olcsón nem lehet venni, inkább arra van esély, hogy valaki kedvező áron jusson hozzá egy kitűnő vitorláshoz. A Balatonon vannak bérelhető hajók, ezeken lehet tesztelni egy típus tulajdonságait a vásárlás előtt.”

A puding próbája az evés, s ez hatványozottan igaz a vitorlázásra. Sokan esnek abba a hibába, hogy pénzük lévén megvesznek egy 33 láb hosszú vagy nagyobb hajót, miközben a vitorlázásról keveset tudnak. Pedig ahogy a nagy öregek mondják: ugyanúgy végig kellene járniuk a kapitányjelölteknek a hajózás szamárlétráját, mint régen. Aki kisebb testű vitorláson – például Kalózon – tanulja a sportot, az kezdetben biztosan ázott ruhában lép partra, de megtanul együtt élni a hajóval, megismeri a vízen úszó tömeg rezdüléseit, s rossz esetben azt is megszemlélheti, hogyan nyelik el a habok a felborult járművet.

„A tőkesúlyos túrahajók persze nem süllyednek el, a balatoni viszonyok között legfeljebb elfekszenek az oldalukon, aztán visszabillennek – mondja Scholtz Petronella. – De aki nem tudja, hogy mire képes egy »csendesen« sikló 5–7 tonnás hajó, amikor partot ér, az könnyen a kórházban végzi. Egy csónakot le lehet fékezni a partnak támasztott lábbal, de ugyanezt bajosan lehet megtenni a 33 láb hosszú túrahajókkal.”
A Balatonon egyébként bőven lenne hely további hajóknak, s bár a vitorlázótársadalom zárt közösség, befogadják a kellő tisztelettel érkezőket. Egyelőre kikötőhelyekből sincs hiány; igaz, akad olyan előrelátó „kapitány”, akinek hajója még nincs, de „parkolóhelyet” már vásárolt. Mégis, itt még a szezon közepén sem kell kora délután révbe érni, a későn érkezőknek is jut vendégparkoló, nem úgy, mint a túlzsúfolt Adrián. A nyár közeledtével pedig érdemes számolgatni: az egyhetes tókerülő túra egy nagyobb hajóval 500-600, kisebb vitorlással 200-300 ezer forintból kihozható. És az északi és a déli part nevezetességei valóban egészen más arcukat mutatják a tó felől.

Megtépázott piac

A gazdasági válság az autóipar visszaeséséhez hasonló csapást mért a világ jachtgyártására. A nagyobb cégek is megrogytak, volt, ahol 50 százalékkal csökkent a kereslet. A hajógyártás fénykorában évi harminc vitorlást értékesítő Style Jacht Kft.-t sem kerülte a baj, most évente tíz-húsz hajót adnak el, de saját gyártmányaik mellett Elan vitorlásokat is forgalmaznak. Javításból és felújításból viszont annyi megrendelésük van, hogy válogathatnak is: rendszerint a nagy munkákat részesítik előnyben, amelyeknél igazi kihívásokkal kell szembenézniük az üzemben.




„Budapesttől alig fél óra autóval, s mégsem használjuk ki a tóban rejlő lehetőségeket – mondja Scholtz Petronella, a Style Jacht Kft. marketingmenedzsere. – Igaz, hogy a viszonylag sekély vízre csak a kisebb hajók alkalmasak, de az ifjak oktatására kitűnő lenne. Az újonnan épült szállodák talán hoznak némi változást, bár ezeknél a beruházásoknál a wellness-szolgáltatások kerültek előtérbe, a vitorláskultúra felvirágoztatása a magánemberek érdeme lehet.” -->

Autók Pénzügyi és gazdasági válság Audi Hungaria Motor Kft. Medicina OTP Gyógyítás-finanszírozás A szerkesztő ajánlja Széll Kálmán Terv Shell Balaton Költségvetés 2012-2013 forintárfolyam autóipar Surányi György vitrolázás Navracsics Tibor Hitelek: lakás A második Orbán-kormány autó A KSH jelenti Nokia Twitter Részvénypiacok A szociális és adórendszer átalakítása fogyasztási cikkek Élelmiszerpiac Deviza- és árupiac hobbi Európai Unió Korábbi konferenciák Tesco tömegközlekedés Warren Buffett Equilor