BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Hitelcsapda

Van, aki elhiszi, hogy ezt nem kell majd valamikor megfizetni? – kérdezték a városi legenda szerint a komolyabb pénzintézetek vezetői, amikor olyan mézesmadzaggal vonzotta a vevőket nem egy gépkocsimárka és partnerbankja, hogy „Autóvásárlásához nullaszázalékos kezdőrészlettel tíz évre adunk hitelt, és még ajándék nyaralást is biztosítunk”.

A felelőtlen „nulla-tízes” ajánlatoknak több tízezren bedőltek. Ráadásul csaknem mindenki az „olcsó”, alacsony kamatszinttel terhelt devizaalapú hitelt vette fel. Különösen a kispénzű emberek. És a legrosszabb helyzetbe éppen ezek a kispénzű emberek kerültek, akik 2009 előtt vettek ilyen hitellel kiskategóriás autót. Ugyanis az árfolyammozgások miatt hitelszerződéseik olyan csapdává váltak, amely manapság nyílik ki. A kocsi – vagy a hitelszerződés – négyéves korában jutnak el oda, hogy a tőketartozás meghaladja az autó piaci értékét.

Az élet gúnyos fintora pedig az, hogy ezek az emberek a futamidő utolsó két évében – amikor a kocsi értéke az újkori érték 20 százaléka alá süllyed – évente ki fogják fizetni az autó piaci értékét. Havi 50 ezer forint törlesztés mellett ez könnyen lehetséges.

De a balek vásárlók mellett több pénzintézet is vesztett a hazardírozáson. Már jóval a svájci frank elszabadulása előtt is sok ezer autós szembesült azzal évente, hogy egyszerűen nem tudja törleszteni a tartozását. Így aztán több tízezer kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez, ám a forint folyamatos gyengülése miatt a járművek piaci értéke nem fedezte a tartozást. Így aztán a „nulla-tízes” bankok is szépen vesztettek a bolton, olyannyira, hogy van, amelyik a veszteségek miatt szüntette meg autófinanszírozási üzletágát.

Pedig a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) már 2007 tavaszán kockázatosnak tartotta az ilyen hitelügyleteket, és erről körlevélben értesítette a finanszírozó intézetek vezetőit. Úgy látszik, hiába.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek