Veszélyben az F1 Magyar Nagydíj?
Folytatja terjeszkedését a feltörekvő országok irányába a Forma–1, legalábbis erre lehet következtetni Bernie Ecclestone legutóbbi nyilatkozatából. A száguldó cirkusz kereskedelmi jogait birtokló cégcsoport résztulajdonosa és vezetője egy interjúban a hét elején úgy fogalmazott: Európának vége, a jövőben már nem Nyugat-Európa lesz a Forma–1 legfontosabb desztinációja, s 2015-re mindössze öt futam marad az öreg kontinensen, szemben az idei nyolccal.
Az F1 legfontosabb piaca mostanáig egyértelműen Európa volt: bár a versenyek száma már a 2000-es évek eleje óta csökken a kontinensen, a fontosabb döntéseknél jellemzően a közelmúltban is az európai nézők elvárásait vették figyelembe. Részben az európai rajongók igényei indokolták például a lámpafényes futamok bevezetését (amely amellett, hogy látványos, az időeltolódás problémáját is áthidalja), és a korábbi szokásokkal szakítva a szigorú kezdési időpont feloldását is.
A Forma–1 földrajzi fókuszának áthelyezését azonban több dolog is indokolja. Ezek közül a legfontosabb, hogy a feltörekvő országok felé terjeszkedve számottevően növelhető a sportág nézőinek a száma, ami jelentősen megdobhatja a Forma–1 (és így a kereskedelmi jogokat birtokló társaság) szponzori s közvetítési jogokból származó bevételeit is. Egyértelműen látszik, hogy az F1 fokozatosan igyekszik lefedni a globális piacot: az évezred eleje óta hét teljesen új helyszín jelent meg a versenynaptárban, köztük a kínai és az idén debütáló indiai nagydíj, s hamarosan újabb országok csatlakoznak, 2014-től például Oroszországban is rendeznek versenyt. Mivel azonban az egy esztendőben megtartható nagydíjak száma véges (a csapatok évek óta nem hajlandók a 20 fölötti futamszámra rábólintani), a feltörekvő államok irányába történő terjeszkedéssel párhuzamosan a fejlett országokban csökkenteni kellett a versenyek számát.
A fenti tendenciákat figyelembe véve nem csoda, hogy a Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Zrt. vezetését nem érte meglepetésként Bernie Ecclestone nyilatkozata. Gyulai Zsolt, a társaság vezérigazgatója a Világgazdaság kérdésére elmondta: a hazai verseny számára némi biztonságot jelent, hogy a 2010-ben kötött legutóbbi megállapodás értelmében – ha az ország költségvetéséből biztosítani tudják a rendezéshez szükséges forrásokat – 2016-ig biztosan lesz futam a mogyoródi pályán.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha Ecclestone nyilatkozatát komolyan vesszük, az élő szerződés önmagában senkinek sem nyújt védelmet. Az európai versenyszervezőknek ugyanis egy kivételével nem jár le a megállapodásuk a következő három évben. Ráadásul az egyetlen olyan futam (Belga Nagydíj), amelynek 2012 után nem biztosított a helye a versenynaptárban, a legutóbbi hírek alapján arról tárgyal a jogtulajdonossal, hogy 2013-tól a franciákkal éves váltásban látnák vendégül a száguldó cirkuszt, ez ugye nem csökkentené az európai versenyek számát.
Ezeket figyelembe véve a kilátások már korántsem olyan fényesek, különösen, hogy akad olyan pálya, amely 2027-ig biztosította be magát, azaz a Magyar Nagydíj kontraktusa viszonylag korán fut ki.
Azt ráadásul Gyulai Zsolt is elismerte, hogy 2016 után már nem lesz könnyű biztosítani a Magyar Nagydíj helyét a versenynaptárban. A vezérigazgató szerint a mostani szerződést várhatóan 2013–14-ben tárgyalják újra, s ha a hosszabbítás a cél, akkor erre az időpontra egy olyan fejlesztési tervvel kell előállnia a társaságnak, amelyben szerepel a nyolcvanas években épült főépület, valamint a kiszolgáló létesítmények és a lelátók felújítása. Márpedig ezek komoly, több milliárd forintos beruházások.


