Világgazdaság

Átadták az Alstom új budapesti metróját

A BKV-nak készült Metropolis egyterű, légkondis, áramvisszatáplálós, és Magyarországon készült a hajtásrendszere. Óránként 70 kilométerrel tud menni, vajszínű, és végre küszöbön az üzembe helyezése. A gyártó francia Alstom csoport elnök-vezérigazgatója, Patrick Kron ünnepélyesen átadta a szerelvény kulcsát Tarlós István főpolgármesternek a metró Puskás Ferenc Stadion megállójában tartott ünnepségen. Ma este 8-ig bárki megnézheti kívülről-belülről az új járművet.

Az Alstom hivatalosan is átadta az első Metropolis metrószerelvényt a Fővárosi Önkormányzatnak. A kettes metróvonalon jelenleg futó metrókat leváltó új szerelvény kulcsát Patrick Kron, az Alstom csoport elnök-vezérigazgatója adta át Tarlós István főpolgármesternek, rajta keresztül pedig jelképesen Budapest polgárianak. Patrick Kron reméli, hogy hamarosan újra hasonló ünenpségen vesz részt Tarlós Istvánnal, mégpedig a négyes metró járműveinek átadásán, sőt, előbb-utóbb sor kerülhet a hármas metró korszerűsítésére is.

A francia gyártó a múlt év során Budapesttel kötött megállapodásban rögzített határidőn belül megszerezte a végleges típusengedélyt a 22, öt kocsiból álló metrószerelvényre, amellyel lehetővé válik az új szerelvények forgalomba állítása a kettes metróvonalon. Az új, 100 méter hosszú, légkondicionált, modern metrószerelvények ez év szeptember elején állhatnak forgalomba.

"Sokat vártunk erre a szerelvényre, amely végre megérkezett, ...könyvtárnyi irodalma van a jármű gyártásának, engedélyeztetésének és a vele kapcsolatos szerződésmódosítás történetének" - mondta beszédében Tarlós István. Meglátása szerint a jelenlegi városvezetés olyan metróbeszerzési szerződést örökölt, amelyet a főváros érdekében, kármentésként "korszerűsíteni" kellett. Ezt a tavaly nyáron az Alstommal lendületet kapott tárgyalásoknak köszönhetően, a fővárosi ellenzék által is támogatott közgyűlési határozattal sikerült  is megtenni. "A sírból hoztuk vissza a szerződést" - jelentette ki, majd felszólította a jelenlévőket: Kérem, szíveskedjenek beszállni, az ajtók záródnak!"

Ezt köveően az átvett kulccsal üzembe helyezték az szerelvényt. 



Eddigi legnagyobb járműbeszerzési programjának keretén belül, Budapest 110 Metropolis metrókocsit rendelt meg az Alstomtól a kelet-nyugati irányú, 2-es metróvonalra. A szerelvények fékrendszerén végrehajtott módosításokat és egy átfogó tesztelést követően - melynek során a szerelvény 35 ezer kilométert futott –, a gyártó 2012. június 1-jén szerezte meg a szerelvények végleges típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

A 100 méter hosszú szerelvény összesen 1023 utast tud szállítani és összesen 209 ülőhellyel rendelkezik. A metrókocsik mindkét oldalán 4 szélesebb ajtó van, lehetővé téve az utasok gyorsabb ki- és beszállását. A szerelvények – amelyek maximális sebessége 70 km / óra – egyterűek, így az utasok az 1,5 méter széles átjárókon keresztül végigsétálhatnak az elejétől a végéig. A kocsikat légkondicionálóval és korszerű utastájékoztató rendszerrel is felszerelték.

A Metropolisok gyártásához használt alapanyagok 98 százalékban újrahasznosíthatók a gyártó közlése szerint. A szerelvény, fékezéskor áramot termel vissza a hálózatba, így az üzemeltetéséhez kevesebb energia szükséges.

Az új budapesti metrószerelvényeket Franciaországban tervezték, hajtásrendszerük Magyarországon készült. A kocsiszekrények gyártása és a szerelvények összeszerelése az Alstom Transport lengyelországi, katowicei egységében történt.
 
Az Alstom több mint 70 éve gyárt metrót. A világon minden negyedik forgalomban lévő metrószerelvény Alstom gyártmány. Az Alstom eddig összesen több, mint négyezer Metropolist értékesített világszerte, ezek olyan városokban futnak, mint például Barcelona, Varsó, Szingapúr, Nanjing, Buenos Aires, Santiago de Chile vagy Santo Domingo.

Tarlós István Tömegközlekedés forintárfolyam Alstom A második Orbán-kormány Patrick Kron Adósságválság az EU-ban Metropolis Volkswagen Csoport martonyi jános JPMorgan