Világgazdaság

Ezektől a beruházásoktól nőnek az ingatlanárak

Budapesten inkább a közlekedésfejlesztési projekteknek és a térfelújításoknak, míg vidéken főleg a munkahelyeket teremtő nagyberuházásoknak lehet árnövelő hatásuk az ingatlanpiacon – derül ki az OTP Ingatlanpont körképéből.

A fővárosban Kelenföldön a március végén átadott M4-es metró, Óbudán a Bécsi útig meghosszabbítani tervezett 61-es villamos, Belső-Erzsébetvárosban pedig a Madách tér jövőbeli átalakítása hathat kedvezően az ingatlanpiacra az elkövetkező időszakban. Vidéken Pakson lehet hasonló bővülés, mint amilyen Kecskeméten a Mercedes-gyár, vagy Győrben az Audi üzem következtében volt.

Míg a vidéki városokban jellemzően a munkahelyteremtő nagyberuházások, addig a fővárosban a közlekedésfejlesztési projektek és a térfelújítások hathatnak kedvezően az ingatlanárakra – derül ki az OTP Ingatlanpont országos ingatlanközvetítő-hálózat friss ingatlanpiaci körképéből. Előrejelzésük szerint a fővárosban a kelenföldi vasútállomás környékén, a Bécsi út mentén a Vörösvári út és Szépvölgyi út között, valamint a Belső-Erzsébetvárosban emelkedhetnek főleg az ingatlanárak a most megvalósult, illetve a közeljövőben tervezett beruházásoktól, így kifizetődő lehet az ingatlanvásárlás ezeken a területeken.

„A fejlesztések a bérleti piacon valószínűleg erősebben éreztetik majd hatásukat, a négyzetméterárakban valamelyest kevésbé, ez azonban kedvező feltételeket teremt a befektetési célú ingatlanvásárláshoz” – véli Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Úgy véli, hogy a kelenföldi ingatlanok értékét növelheti, hogy az M4-es metrónak köszönhetően a mostani húsz perc helyett nagyjából fele annyi idő alatt elérhető lesz a vasútállomástól a belváros. „A felértékelődés már most is megmutatkozik a bérleti díjakban és a négyzetméterárakban, és ez a folyamat az új metróvonal megvalósult átadásával még erősödhet” – teszi hozzá.

Az előrejelzés szerint az M4-es metróéhoz hasonló ingatlanpiaci hatása lehet a főváros másik fontos közlekedésfejlesztési projektjének, az úgynevezett budai fonódó villamoshálózat létrehozásának, amelynek keretében az észak-déli irányú tömegközlekedést erősítve összekötik a Bécsi utat és a Móricz Zsigmond körteret.

A tapasztalatok szerint a Bécsi út közelében, a Vörösvári út és Szépvölgyi út között jelenleg viszonylag alacsony áron kelnek el az ingatlanok, amiben nagy szerepe van a korszerűsítésre szoruló tömegközlekedésnek; a 17-es villamos lassan és ritkán jár, a HÉV-vonal pedig messze esik Óbudának a Duna-parttól távolabb eső részeitől. „Amennyiben a 61-es villamost a Móricz Zsigmond körtértől ideáig vezetik, azzal Óbuda sokkal inkább részévé válik a fővárosi vérkeringésnek. A fejlesztésnek 2015 harmadik negyedévében lehet vége, így az árak és a bérleti díjak a következő években indulhatnak emelkedésnek” – véli Kosztolánczy György.

Kisebb mértékű, ám valószínűsíthető áremelkedés várható a VII. kerületi Madách tér átalakításától is, amellyel lényegében kinyitnák a kávézókkal és szórakozókkal teli Gozsdu-udvart, illetve magát a zsidónegyedet a Károly Róbert körút felé. „Az utóbbi években rendkívüli mértékben nőtt a kávézók és a szórakozóhelyek száma a Belső-Erzsébetvárosban, amely nagyon vonzó célpont a fiatalok és a külföldi turisták körében. Ennek jótékony hatása volt az ingatlanpiacra is: ugyan a fővárosban 2008 óta átlagosan folyamatosan csökkentek a négyzetméterárak, a „bulinegyedben” lévő ingatlanoknál ez a hatás nem érvényesült. Ha a Madách tér rekonstrukciója által még jobban elérhetővé válik Belső-Erzsébetváros, az további kedvező változást okozhat helyi ingatlanpiacon” – véli az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Vidéken a munkahelyeket teremtő nagyberuházásokra van szükség
„A fővárosban főleg a közlekedésfejlesztéseknek és a térrendezéseknek lehet erős hatása az ingatlanpiacra, a vidéki településeknél viszont a munkahelyeket teremtő nagyberuházások növelhetik az ingatlanárakat” – véli Kosztolánczy György, aki a kecskeméti Mercedes-gyárat és a győri Audi-gyárat hozta fel példaként. Kecskeméten a Mercedes beruházásnak köszönhetően a gyárnyitás évében, 2012-ben 3 százalékkal emelkedtek az ingatlanárak; Győrben pedig tavaly közel 5 százalékos volt a drágulás, ami részben az új Audi gyár átadásának is köszönhető.

„A közeljövőben a paksi atomerőmű bővítésének lehet előbbi beruházásokhoz hasonló erős hatása, a helyi értékesítési tanácsadók tapasztalata szerint némi mozgolódás jelenleg is észlelhető a város ingatlanpiacán” – mondta. Hozzátette: Paksról már most is jobb ingatlanpiaci számok érkeznek, mint a megyeszékhelyről, a város az atomerőmű kedvező hatásának köszönhetően lényegében meg sem érezte a válságot. „Pakson tavaly 10 százalékkal növekedtek az ingatlanárak, miközben Szekszárdon 10 százalékos, Tolna megyében pedig átlagosan 6 százalékos csökkenést regisztráltak” – fűzte hozzá Kosztolánczy György.

„Az értékesítési statisztikákból az is kitűnik, hogy vidéken a közterület-fejlesztések hatása kevésbé érezhető a bérleti díjakon és négyzetméterárakon. Alkalmas példa lehet erre Pécs, ahol az Európa kulturális fővárosa projekt keretében 2010-re számos közterület, köztük a Széchényi tér is megújult, viszont ennek következtében nem növekedett jelentősebb mértékben a lakások értéke. Emellett több közterület szépült meg Debrecen belvárosában is az utóbbi években, ám ezek a fejlesztések sem idéztek elő olyan nagymértékű növekedést az ingatlanok négyzetméteráraiban vagy bérleti díjaiban, mint azt a munkahelyteremtő nagyberuházásoknál lehetett tapasztalni” – zárja gondolatait az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Autók NAV Pénzügyi és gazdasági válság kutatás Bajnai Gordon választás 2014 turizmus Nyugdíjkérdés Magyarországon Szociális kiadások Tőzsdei elemzések Ukrajna autóipar Elemzői vélemények oktatás energetika A KSH jelenti repülés A munka világa utazás Magyar Telekom Nyrt. Befektetési lehetőségek Botrányok a politikában Európai Unió Fővárosi ügyek Egyesült Államok biztosítás Egészségügy - Gyógyítás Adórendszer Magyarországon