Világgazdaság

Érkeznek a Posta riválisának csomagjai

Több hónapos tesztelés után beindultak a Webox csomagautomatái. A Magyar Posta szerint csökken a házhoz kézbesítés iránti igény.

Új riválist kapott a Magyar Posta a csomagküldési piacon, ugyanis már megkezdte tevékenységét a Webox Hungary Kft. A cég országszerte egyelőre ötven csomagautomatát telepített. Jelenleg még csak pár webáruházzal állnak partneri kapcsolatban, így az első küldemények várhatóan csak a jövő héten érkeznek meg a terminálokba. A cég az állami vállalat piacvezető pozícióját a közeljövőben még aligha fogja veszélyeztetni, hiszen három év alatt 4-5 százalékos piaci részesedést és évi 500 ezer feletti tranzakció számot szeretnének elérni. A lengyel InPost szállítja számukra a már jól bejáratott hardware és szoftver megoldásokat, továbbá stratégiai partnerként háttértámogatás fronton is segítségükre vannak. Az InPost Hungary Kft.-t tavaly októberben jegyezte be a cégbíróság, azóta a csomagküldő pontok kiépítését végezte, árbevétele pedig nem volt.

A magyar piac persze meglehetősen kicsi a lengyel multinak, hiszen jelenleg leginkább Ázsiára fókuszálnak. Ennek jegyében novembertől 350 terminált telepítenek Malajziában. „Ez a régió hamarosan a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca lesz. A régió e-kereskedelmi értékesítésének közel fele Malajziához és Szingapúrhoz köthető, ezért elengedhetetlen a terjeszkedésünk” – magyarázta Rafal Brzoska, az InPost vezérigazgatója. A magyarországi szolgáltatás elindítása az idén induló 80 gépre vonatkozóan 600-700 millió forintosos befektetést jelentett, mivel egy terminál hardverköltsége körülbelül 5 millió forint körül mozog. A telepítés és kiépítés költsége helyszíntől függően 200-300 ezer forint körül alakult. A helyszínek között szerepelnek benzinkutak, tömegközlekedési csomópontok, áruházak, hivatalok környéke és bevásárlóközpontok is.

Arra már a Magyar Posta is rájött, hogy egyre többen intézik vásárlásaikat az interneten keresztül. A piac legnagyobb szereplői között számon tartott internetes áruházakkal már leszerződtek, így 2013-ban tovább növelték részesedésüket a csomagküldemények piacán. „A bővülő elektronikus egyik kísérő jelensége a csomaglogisztikai piac növekedése. Az aktív dolgozó réteg részéről a fizikai küldemények házhoz kézbesítése iránti igény csökken, helyettük rugalmas kézbesítési módok kerülnek előtérbe” – írta 2013-as jelentésében a vállalat. Szerintük a vállalatok felerősödött költségcsökkentési törekvése oda vezetett, hogy az áruszállításban a leggyorsabb, ám legdrágább éjszakai és reggeli kézbesítésű forgalom növekedése lelassult, a 24 órás szállítás pedig nagyobb szerephez jut. Úgy látják, hogy a jelentős logisztikai infrastruktúrával rendelkező posták számára a csomaglogisztikai szerepvállalás erőteljes növelése jelenti a tradicionális tevékenység fenntartását. „Az Európai Bizottság megbízásából készített tanulmány szerint a levél- és csomagszolgáltatások európai piacának összesített mérete az utóbbi években csökkent, ezen belül a csomag- és expressz piac bevételei nőttek” – írták a dokumentumban. Július végén kilenc új terminált adtak át, így már 35 működik országszerte.

Motiváltság helyett félelem

„Rendes munkaidőben, megfizetetten akarunk dolgozni, nem fáradtan, testileg, szellemileg kimerítve. Félelem helyett örömmel akarunk munkába menni, nem akarunk gépként működni” – írta Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke az érdekképviselet honlapján. Hozzátette: megértették a piac kihívásának veszélyeit. Bár szerinte egyre kevesebben vannak, teljesíteni kell az értékesítési feladatot. „Mihez kezdhetünk sajátos tudásunkkal és tapasztalatunkkal a munkaerőpiacon, ha az utcán találjuk magunkat? És ez manapság hamar megy” – fogalmazott. Úgy érzi: tetteiket motiváltság helyett a félelem irányítja.


Webox