BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az export nehézségei

Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója

Szakemberhiány

A kicsiknek jobb elkerülni az exporttal kapcsolatos hercehurcát, mert a külpiacra lépés egy nagy kihívás. A Videoton számára jelenleg problémát okoz a munkaerő: most már Nyugat-Európa viszi el a dolgozókat, nem más magyar cégek, vagyis a kivándorlás miatt nehéz munkavállalókat találni. A feladatok egyre bonyolultabbak, komplexebbek azoknál a vállalatoknál, amelyek növekednek. A Magyarországon lévő multik feladatai korlátozottak – nincs például globális beszerzés –, egy magyar kkv-nak viszont olyan szakemberek kellenének, amelyek képesek kiterjedtebb feladatokat végezni. Nem a tőke, nem a gépek beszerzése, hanem a szakemberhiány a legfőbb probléma. Ha az EU-forrásokból eszközöket veszünk, új csarnokokat építünk, és üresen hagyjuk a régieket, az nem lesz jó. Az emberekre kell sokkal többet költeni az uniós pénzekből, ennek az ellenkezőjéről győződhettünk meg, amikor a szakképzési hozzájárulást központosították.


Orosz András, a Richter Gedeon exportigazgatója

Több lábon

Az orosz gazdasági növekedés megállása és a rubel leértékelődése miatt visszaesett a térségből származó bevételünk. A háborús események miatt visszaesik az ukrán gazdaság, ami szintén jelentősen csökkenti a bevételünket. Több lábon kell állni, ezért Nyugat-Európába egy jentős expanziót hajtottunk végre, így kompenzálni tudtuk az orosz és ukrán piacok visszaesését máshonnan érkező bevételekkel. Több mint száz országba exportálunk, és a versenyképes portfoliót mindenhova el lehet adni. Fontos, hogyha magunk értékesítjük a termékeket, akkor milyen embereink vannak az adott országba, mert megfelelő munkaerőt és partnert találni nem könnyű. Szerencse is kell ahhoz, hogy jól tudjunk exportálni. Amikor létrehoztuk az értékesítési hálózatot Nyugat-Európába a nőgyógyászati termékekre, akkor Portugáliába nem is akartunk indulni, de egy zseniális dolgozót találtunk, és most ott a legdinamikusabb a fejlődésünk Nyugat-Európában.


Jancsó Péter, Graboplast elnök-vezérigazgató

Erős marketing

Ha növekedni szeretnénk, erős marketing és K+F nélkül nem tudunk sem belföldön, sem külföldön érvényesülni. Ehhez elsősorban egy nagy forgalom kell. Azok a piacok a legstabilabbak, amelyek lassan épülnek fel. Számunkra meghatározó év volt 2008, amikor az exportunk 20 százalékkal csökkent. Ma sem tartunk ott, mint ahol 2007-ben tartottunk, Egyelőre a nyugat-európai fejlődés kompenzálja az orosz és az ukrán kiesést. A konfliktus most új helyzetet teremtett, így Kína és Szaúd-Arábia felé szeretnénk növekedni. Törökország piacára könnyű behatolni, de egy nagy növekedést ugyanekkora visszaesés is követhet. Mostanra már olyan drága termékeket gyárunk, amelyek elviselik a szállítási költségeket. Egy negyedik gyárat szeretnénk alapítani, tőzsdére lépéssel vagy befektetővel. Minden nap akadnak nehézségeink az exporttal, és mindig máshol keletkeznek ezek. Van, ahol pozitív a „magyar áru” jelentése, máshol azonban nem ez a helyzet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.