A kormány szükségesnek tartja azt, hogy a 2014–2020. közötti időszakban tervezett közlekedési infrastruktúra-beruházások kapcsán olyan tervek készüljenek, amelyeket minden érintett szereplővel - a nyomvonalat meghatározó döntés meghozatala előtt - előzetesen és érdemben egyeztettek. A gyorsabb megvalósításához szükséges valamennyi engedélyezési eljárás egyszerűbb legyen - fogalmazza meg a határozat.
A cél az, hogy az ügyintézés tényleges határideje ne haladhassa meg a 60 napot, az engedélyek hatályának lejárta pedig ne eredményezze a beruházás ellehetetlenülését. Ezért az eljárásoknak párhuzamosan kell lezajlaniuk, egyrészt az eljárási idők csökkentése, másrészt az egymásnak - vagy önmaguknak - ellentmondó szakhatósági állásfoglalások kizárása céljából.
A kisajátításról azt tartalmazza a határozat, hogy a megvalósításhoz szükséges ingatlanok tulajdonjoga mielőbb állami tulajdonba kell, hogy kerüljön. A felszín alatti közút és vasút építésével érintett felszíni ingatlanokat pedig csak a legszükségesebb mértékben kell kisajátítani.
Fontosnak tartja a kormány azt is, hogy a környezetvédelmi engedélyezési eljárások során a szakhatósági eljárási idők rövidüljenek. Meg kell vizsgálni a közmeghallgatásokon a szakhatóság kötelező részvételét, továbbá meg kell valósítani, hogy legkésőbb a közmeghallgatást követő 15 napon belül a szakhatóságok között konszenzus alakuljon ki. A konszenzus hiányában a felügyeleti szerv - vagy szervek - legfeljebb további 8 napon belül adjanak az engedély szempontjából felhasználható állásfoglalást.