Világgazdaság

Nem csak az M3-as kocsik felújításában gondolkodik az észt cég - interjú

Az észt Skinest Rail stratégiai terveiben szerepel Magyarország – nyilatkozta a Világgazdaságnak Oleg Ossinovski, a Skinest Rail részvényese, de miután cége részt vesz az M3-as metró kocsijaira kiírt, jelenleg zajló tendereljárásban, a pályázatról nem nyilatkozhatott.

– A társaság neve az M3-as metrókocsik felújítási tendere kapcsán vált ismertté szélesebb körben. Volt-e korábban üzleti kapcsolata magyarországi vállalkozásokkal?
– Üzleti tevékenységünk fő irányai korábban alaptevékenységünk köré csoportosultak: vasúti gördülőállomány tervezése, gyártása, felújítása és finanszírozása, valamint közép-kelet-európai infrastruktúra-projektek. Az EU bővítési kezdeményezései, a kelet–nyugati kapcsolatok kiszélesedése, illetve a „gyártás keletre tolódása” nyomán a Skinest Rail AS az elsők között nyitott új üzleti irányok és helyszínek felé.

– Hol, milyen, a magyarországihoz hasonló munkálatokban vettek részt?
– A metróprojektek csak egy részét képezik fő tevékenységünknek. A hatezer főt foglalkoztat Skinest Rail-csoporton belül több mint 500 mérnök dolgozik. Dízelmozdonyok és -vonatok teljes körű felújításában is részt vettünk. Jelenleg saját két áramnemű mozdonyunk fejlesztésén dolgozunk. Nemcsak gördülőállománnyal foglalkozunk, az infrastruktúra-fejlesztés is alaptevékenységeink közé tartozik.

– Kikkel dolgoztak ezeken a munkákon? Milyen alvállalkozókat vontak be, hogyan választották ki őket?
– Minden vasúti projektünk esetében saját műszaki és gyártási kapacitásunk mellett független tudományos erőforrásokat és megbízható alkatrészszállítókat is bevonunk a munkába. Egyik legutóbbi projektünkben együttműködtünk egy állami kutatóintézettel és több vezető európai és japán céggel is, hogy egy 45 éves jármű élettartamát további húsz évvel megnöveljük.

– A szakemberek szerint a metrókocsik teljes körű felújítása csaknem teljesen új kocsikat eredményez. Ez nehezebbé vagy könnyebbé tesz egy ilyen munkát?
– Természetesen megnehezíti, hiszen harminc-negyven éves fémszerkezettel van dolgunk, és ezek élettartamát kell legalább húsz évvel meghosszabbítanunk úgy, hogy vállaljuk értük a felelősséget.

– Pénzügyi szempontból milyen évek mögött van a társaság?
– Stabil növekedésben lévő, nyereséges társaság vagyunk, az elmúlt három évben átlagos árbevételünk meghaladta a 180 millió eurót.

– Milyen előnyökkel jár, hogy a Skinest Rail uniós székhelyű társaság?
– Egyrészt az uniós székhelynek, másrészt pedig a tagjelölt országokkal ápolt szoros kapcsolatnak köszönhetően bizonyos szempontból hídszerepet töltünk be. Uniós vállalat lévén a nyugat-európai alkatrészek embargótól és szankcióktól mentes szállítását közép-kelet-európai gyártási kompetenciákkal ötvözzük, és ezen keresztül a kedvező ár–minőség-arányú termékek új kategóriáját honosítjuk meg Európában.

– Vannak-e további magyarországi vagy régiós terveik?
– Magyarország szerepel terveinkben, és nem csak a gördülőállomány tekintetében. Több fontos infrastruktúra-projekten is gondolkodunk, bevonva a magyar szakembereket is.

metróBotrányok a politikában Nemzetközi konfliktusok A Monetáris Tanács kamatdöntései kutatás turizmus makroadatok sport Nyugdíjkérdés Magyarországon nyári ülésszak Ukrajna trafiktörvény oktatás energetika görög adósság A KSH jelenti Reklám és Média makromutatók Élelmiszerpiac hitel Költségvetés 2016 utazás Európai Unió Fővárosi ügyek biztosítás ingatlanpiac Egészségügy - Gyógyítás