Világgazdaság

Megéri-e a vadonatúj M-gyorsút az árát?

A kormány bűncselekmény gyanúra hivatkozva leállította az M4-es autópálya építését – majd bejelentette: nem csak a kivitelezőkkel bontanak szerződést, de az egész projektet felszámolják. Sőt az autópálya-hálózat fejlesztését is leállították, sztrádák helyett egy új, Magyarországon eddig ismeretlen típusú utat építenek a jövőben.

Útépítés Az M jelű gyorsút bevezetésének nem utolsó szempontja: megépítése 25–30 százalékkal olcsóbb, mint az autópályáké. A gyorsút a tervek szerint kétszer két sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út lesz, amelyen lehet szintbeli kereszteződés, körforgalom és a települések közelében jelzőlámpás irányítás is. A kormány reményei szerint 2020-ig 515 kilométer épül ebből az aszfaltcsíkból, részben uniós támogatásból. Brüsszel – elvben – 465 milliárd forintnyi eurót tesz a projektbe, amelyet a magyar kormány legalább nettó 750 milliárd forinttal egészíti ki.

Egyebek mellett M gyorsút lehet az M44-es és az Eger és Kaposvár bekötését biztosító út, de felülvizsgálják a jelenlegi terveket is, hol van lehetőség a bevezetésére. Az M4-esen az Üllő és Cegléd közötti 48 kilométeres szakaszon, a kormány döntése értelmében, csökkentett műszaki tartalmú gyorsforgalmi út fog megépülni. Egyértelmű cél 2018-ig Szolnok bekötése is.

Balesetveszélyesnek tartja az új útkategóriát Kenderesy János, az Autóklub alelnöke. Kenderesy szerint megzavarja az autóst, hogy lehajtva az autópályáról, egy kétszer két sávos, fizikailag elválasztott úton találja magát, azt gondolja majd, hogy itt is külön szintű csomópontok lesznek, s nyugodtan haladhat tovább. Megjegyezte: a kereszteződések kifejezetten balesetveszélyesek lesznek. Szerintük szerencsésebb volna, ha az új utakat autóútként kezelnék – ettől még kereszteződések és körforgalmak lehetnének rajtuk, de ezeket külön táblákkal kellene jelölni, megfelelő távolságon belül.

Nem a sztrádákhoz, hanem a jelenleg működő kétszer egy sávos autóutakhoz kell mérni az M gyorsút szolgáltatásait – legalábbis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Tasó László szerint. A kereszteződésekkel kapcsolatos aggodalmakra reagálva kijelentette: minden egyes létesítendő csatlakozást megvizsgálnak majd, és csak akkor építenek szintbeli kereszteződést, ha a forgalom megengedi. Tasó hozzátette: az M gyorsút olyan szakaszokon valósulhat meg, amely egy nagyvárost köt be az autópálya-hálózatba, mint Szolnok, Eger vagy Kaposvár.

A sajtóhoz kiszivárgott Magyar Út- és Vasútügyi Társaság által készített döntés-előkészítő anyagból viszont az derül ki, hogy jelentősen nőhet a balesetek száma, legalábbis az olyan szakaszokon, ahol autópályák folytatásaként épülne meg a vadonatúj úttípus, és így váratlanul szintbeli kereszteződések jelennének meg. A gyorsút ellenzői többek között az M15-ös, illetve az M70-es gyorsforgalmi szakaszaira hivatkoztak, amelyeken főként az okozott súlyos baleseteket, hogy a sok száz kilométeres autópálya forgalma váltott át kétirányú forgalmú főútra.

Táblák jelzik majd a csomópontokat

„A biztonság anyagi kérdés – mondta lapunknak Lakits György, a Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési tagozatának elnöke. – A tervezett gyorsút, mivel kétszer két sávos és van rajta fizikai elválasztás, természetesen sokkal biztonságosabb, mint a jelenlegi főúthálózat bármely eleme. De nyílván lehet fokozni a biztonságot, és ez kizárólag pénz kérdése. Természetesen az autópálya a gyorsútnál biztonságosabb, de jelen esetben nem sztrádáról, hanem autóútról van szó.”

A szakember kérdésünkre elmondta: a tervek szerint az M jelű utakon sem lesznek szintbeli kereszteződések, bár ezt nem tervezéssel, hanem adminisztratív módon érik el. Ugyanis a csomópontok előtt táblák jelzik majd a gyorsút megszűnését – akkor is, ha marad a kétszer két sáv. Természetesen a kereszteződések előtt sebességcsökkentő táblákat is kihelyeznek, tehát elvileg minden autós felkészülten kell, hogy érkezzen a csomóponthoz.

„A vezető látni fogja a sebességkorlátozást, egy autóút vége táblát, rendes visszaléptetéssel, utána pedig általában körforgalmú csomópontok következnek – jelentette ki Lakits György. – Lakott területek közelében elképzelhető lesz jelzőlámpás csomópont, de keresztező forgalomra itt sem kell számítani. A lámpáknál szabályozott módon balra vagy jobbra kis ívben lehet majd tovább menni. De a tervezési paraméterek szerint elsöprő többségben szabályozott, kétsávú körforgalommal találkoznak majd az autósok.”

A szakértő hozzátette: az új úttípus bevezetésének célja a megyei jogú városok elérését megkönnyítő törzshálózatot fejlesszenek. A tagozati elnök szerint nem lehet nagy forgalomra számítani ezeken a szakaszokon, azonban ahol nem a meglévő autóutakat szélesítik ki, hanem teljesen új nyomvonalon építenek M-utat, ott eleve szintben eltolt kereszteződéseket terveznek.

A szakember kérdésünkre elmondta: a tervek szerint az M jelű utakon sem lesznek szintbeli kereszteződések, bár ezt nem tervezéssel, hanem adminisztratív módon érik el. Ugyanis a csomópontok előtt táblák jelzik majd a gyorsút megszűnését – akkor is, ha marad a kétszer két sáv. Természetesen a kereszteződések előtt sebességcsökkentő táblákat is kihelyeznek, tehát elvileg minden autós felkészülten kell, hogy érkezzen a csomóponthoz.

„A vezető látni fogja a sebességkorlátozást, egy autóút vége táblát, rendes visszaléptetéssel, utána pedig általában körforgalmú csomópontok következnek – jelentette ki Lakits György. – Lakott területek közelében elképzelhető lesz jelzőlámpás csomópont, de keresztező forgalomra itt sem kell számítani. A lámpáknál szabályozott módon balra vagy jobbra kis ívben lehet majd tovább menni. De a tervezési paraméterek szerint elsöprő többségben szabályozott, kétsávú körforgalommal találkoznak majd az autósok.”

A szakértő hozzátette: az új úttípus bevezetésének célja a megyei jogú városok elérését megkönnyítő törzshálózatot fejlesszenek. A tagozati elnök szerint nem lehet nagy forgalomra számítani ezeken a szakaszokon, azonban ahol nem a meglévő autóutakat szélesítik ki, hanem teljesen új nyomvonalon építenek M-utat, ott eleve szintben eltolt kereszteződéseket terveznek. -->

Autók Magyar Nemzeti Bank (MNB) logisztika Vodafone Nemzetközi konfliktusok Őszi ülésszak raktározás Rogán Antal tech makroadatok Vállalati jelentések forintárfolyam autópálya gyorsút autóipar Elemzői vélemények katasztrófák energetika Alekszisz Ciprasz BKK A KSH jelenti repülés Reklám és Média makromutatók Részvénypiacok Élelmiszerpiac hitel GDP-adatok Befektetési lehetőségek menekültek Európai Unió Fővárosi ügyek Egyesült Államok Bod Péter Ákos ingatlanpiac áruszállítás Egészségügy - Gyógyítás Fidesz-ügyek Adórendszer Magyarországon