Az év első felében tovább nőtt a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjainak üzemanyag-eladása, de a statisztika kissé csalóka. „Miután a magyar piacról kivonult az olaszországi ENI (Agip), hálózatának csak körülbelül a kétharmadát vette át egyik tagunk, a Mol, a többi 50-60 egység kikerült a főleg kisvállalkozások által üzemeltetett, úgynevezett fehér kutak szegmensébe” – magyarázta Grád Ottó, a szövetség főtitkára.
Az így már „csak” 1920 töltőállomást számláló MÁSZ tagjai az év első felében 2,7 százalékkal több benzint adtak el, mint az előző év azonos – de magas bázisnak számító – időszakában, míg a 2015-ös első hat hónaphoz képest 7,6 százalékos volt a növekedés. A dízelnél ugyanezek az összehasonlítások 3,2, illetve 10,5 százalékos bővülést mutatnak. Összesen 1,63 milliárd liter üzemanyag fogyott, ami 3, illetve 9,3 százalékkal volt több a 2016-os és a 2015-ös fogyasztásnál.
Töretlenül nőtt a prémium-üzemanyagok kereslete, ez a benzinnél 26,9, a dízelnél 30,2 százalékos növekedést jelent. A piacról lassan kifut a régi prémium, a 98-as oktánszámú termék. A prémiumdízel értékesítése azért nő jobban a benzinénél, mert később jelent meg – mutatott rá Grád Ottó. Mint a Világgazdaság kérdésére elmondta, a fehér kutak vélhetőleg nem forgalmaznak prémiumtermékeket, mert nincsenek felkészülve az adalékok bekeverésére: a buszok, teherautók, munkagépek nem használnak prémiumdízelt, néhány speciális kivételtől eltekintve.
A MÁSZ-tagok az év első felében a „szokásos” mennyiséget, mintegy 40 ezer tonna kenőanyagot adtak el. Van a terméknek szürke és fekete piaca is. A szürkében a más országban olcsóbban leadózott terméket forgalmazzák, a feketében pedig a más termékként levámolt árut. Tavaly a NAV lefülelt egy nagy alföldi kenőanyag-hamisító hálózatot.
Grád Ottó szerint kihívás az üzemanyaggyártóknak, hogy 2020-tól 10 százaléknyi bioösszetevőt kell a benzinhez és a dízelhez keverniük. Ezen új generációs komponensek fejlesztése ugyanis még drága, európai gyártókapacitásuk pedig szűkös.
Segíthet a jövedéki adó e-bevallása
Július 1-jétől elektronikusan kell bevallani az üzemanyagok jövedéki adóját. Grád Ottó reméli, hogy ettől tovább tisztul az üzemanyag-kereskedelem, de tart attól, hogy aki nem akart adót fizetni, az valahogy elkerüli majd az online bevallást is. Mindazonáltal az idén jobb a helyzet: jelentősen esett annak a bázisolajnak a mennyisége, amelyet – alacsonyabb vámú – kenőanyag vámtarifájával hoznak be, majd itt gázolajként adnak el. E szegmensben Magyarország ma már inkább tranzitútvonal a balkáni célpiacok felé. Ugyanakkor más jellegű visszaélések még vannak a piacon. A főtitkár lapunknak elmondta: bár a rendőrség tavaly már felszámolt egy bandát, amely neves üzemanyag-nagykereskedők nevével visszaélve ígért olcsó üzemanyagot a fehér kutaknak, előre fizetésért, a helyüket idén átvevő csoport még aktív.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.