BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még több benzin és dízel fogyott

Az év első felében tovább nőtt a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjainak üzemanyag-eladása, de a statisztika kissé csalóka. „Miután a magyar piacról kivonult az olaszországi ENI (Agip), hálózatának csak körülbelül a kétharmadát vette át egyik tagunk, a Mol, a többi 50-60 egység kikerült a főleg kisvállalkozások által üzemeltetett, úgynevezett fehér kutak szegmensébe” – magyarázta Grád Ottó, a szövetség főtitkára.

Az így már „csak” 1920 töltőállomást számláló MÁSZ tagjai az év első felében 2,7 százalékkal több benzint adtak el, mint az előző év azonos – de magas bázisnak számító – időszakában, míg a 2015-ös első hat hónaphoz képest 7,6 százalékos volt a növekedés. A dízelnél ugyanezek az összehasonlítások 3,2, illetve 10,5 százalékos bővülést mutatnak. Összesen 1,63 milliárd liter üzemanyag fogyott, ami 3, illetve 9,3 százalékkal volt több a 2016-os és a 2015-ös fogyasztásnál.

Töretlenül nőtt a prémium-üzemanyagok kereslete, ez a benzinnél 26,9, a dízelnél 30,2 százalékos növekedést jelent. A piacról lassan kifut a régi prémium, a 98-as oktánszámú termék. A prémiumdízel értékesítése azért nő jobban a benzinénél, mert később jelent meg – mutatott rá Grád Ottó. Mint a Világgazdaság kérdésére elmondta, a fehér kutak vélhetőleg nem forgalmaznak prémiumtermékeket, mert nincsenek felkészülve az adalékok bekeverésére: a buszok, teherautók, munkagépek nem használnak prémiumdízelt, néhány speciális kivételtől eltekintve.

A MÁSZ-tagok az év első felében a „szokásos” mennyiséget, mintegy 40 ezer tonna kenőanyagot adtak el. Van a terméknek szürke és fekete piaca is. A szürkében a más országban olcsóbban leadózott terméket forgalmazzák, a feketében pedig a más termékként levámolt árut. Tavaly a NAV lefülelt egy nagy alföldi kenőanyag-hamisító hálózatot.

Grád Ottó szerint kihívás az üzemanyaggyártóknak, hogy 2020-tól 10 százaléknyi bioösszetevőt kell a benzinhez és a dízelhez keverniük. Ezen új generációs komponensek fejlesztése ugyanis még drága, európai gyártókapacitásuk pedig szűkös.

Segíthet a jövedéki adó e-bevallása

Július 1-jétől elektronikusan kell bevallani az üzemanyagok jövedéki adóját. Grád Ottó reméli, hogy ettől tovább tisztul az üzemanyag-kereskedelem, de tart attól, hogy aki nem akart adót fizetni, az valahogy elkerüli majd az online bevallást is. Mindazonáltal az idén jobb a helyzet: jelentősen esett annak a bázisolajnak a mennyisége, amelyet – alacsonyabb vámú – kenőanyag vámtarifájával hoznak be, majd itt gázolajként adnak el. E szegmensben Magyarország ma már inkább tranzitútvonal a balkáni célpiacok felé. Ugyanakkor más jellegű visszaélések még vannak a piacon. A főtitkár lapunknak elmondta: bár a rendőrség tavaly már felszámolt egy bandát, amely neves üzemanyag-nagykereskedők nevével visszaélve ígért olcsó üzemanyagot a fehér kutaknak, előre fizetésért, a helyüket idén átvevő csoport még aktív.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.