A digitalizáció és a technológia fejlődése a gazdaság és a pénzügy területén is jelentős változásokat eredményezett. A bankoknak sokkal élesebb versenyre kell felkészülniük, a fintech cégek szolgáltatásainak elterjedése miatt. A két év múlva élesedő hazai azonnali fizetési rendszerre számos fintech szolgáltató is fejleszthet fizetési megoldásokat – ismertette véleményét a Magyar Nemzeti Bank két szakértője, Divéki Éva és Kajdi László a Digitális átállás a pénzforgalomban – a sikeres banki alkalmazkodás öt pontja című tanulmányában.
Az innovatív szolgáltatások nyújtása az internet révén már nem áll meg az országhatároknál, ezért a pénzforgalmi szolgáltatóknak azt is el kell érniük, hogy ne csak a hazai, hanem más, külföldi szereplőkkel is fel tudják venni a versenyt. Így a globális versenyképességük fokozása is kiemelt jelentőségűvé válik.
A nem kellően innovatív, csak a szabályozás minimumának megfelelni akaró bankok a visszaszorulásukat kockáztatják a pénzforgalmi szolgáltatások piacán. Ezzel szemben lesznek olyan hitelintézetek, amelyek aktív fejlesztési tevékenységükkel, versenyképességük fokozásával növelni tudják piaci súlyukat, és a változások nyerteseivé válnak – áll a tanulmányban. Azok a piaci szereplők, amelyek a lehetőségek oldaláról közelítik meg a fejlesztéseket, és igyekeznek a legnagyobb mértékben kihasználni az új infrastruktúra nyújtotta lehetőségeket, várhatóan a mostaninál is kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek hosszú távon.
A tanulmány szerint az elektronikus pénzforgalmi szolgáltatások elérése és használata a fejlett társadalmakban alapvető igénnyé vált. A fizetési számlához és valamilyen fizetési kártyához való hozzáférés már nemcsak egy kényelmesebb, elektronikus alternatíva a készpénzzel szemben, hanem a havi jövedelmekhez való hozzájutás eszköze és a mindennapi élethez szükséges alapszolgáltatás. Egészen a közelmúltig a gazdaság szereplői bankváltáskor számos problémával szembesültek. Abban az esetben, ha egy lakossági ügyfél a bankváltás mellett döntött, több akadályba is ütközött: az ügyfeleknek például minden egyes partnerük számára jelezniük kell a megváltozott fizetési számla számát.
A 21. században a fogyasztók részéről alapvető igényként jelent meg, hogy az élet más területeihez hasonlóan banki ügyeiket is valós időben, a nap 24 órájában, az év 365 napján tudják intézni. Az elérhetőség mellett fontos szempont lett a felgyorsult digitális világban az ügyintézés sebessége. Az új piaci szereplők megjelenése mellett a hagyományos infrastruktúrák fejlesztése is megkezdődött, válaszul a digitalizáció jelentette kihívásokra. Ez alapvetően az azonnali fizetési megoldások bevezetésével valósul meg.
Az azonnali fizetési rendszerekre általában jellemző a folyamatos működés és a néhány másodperces tranzakció-lebonyolítás, tehát megfelelnek a jelenkori elvárásoknak is. Számos rendszer – így a tervezett magyar megoldás – esetében további fontos jellemző lesz az átjárhatóság, a nyílt szabványokon alapuló működés.
A fizetési rendszerek teljes megújítása korszakváltás a pénzforgalomban, amely biztosítja a technológia nyújtotta előnyök kihasználását a piac összes szereplőjének, lehetővé teszi a versenyképes pénzforgalmi szolgáltatások nyújtását az ügyfelek számára, következésképp hosszú távon biztosítja igényeik kielégítését a fizetési helyzetek lehető legszélesebb körében.
A digitalizáció révén, az infokommunikációs technológiák sikeres alkalmazásával a folyamat nagymértékben egyszerűsíthető és gyorsítható, így pedig a verseny is fokozódik a pénzforgalmi szolgáltatások piacán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.