Tort ül a piac a Monarch csődje után
Megugrott az európai légitársaságok árfolyama a Monarch brit légitársaság hétfő reggeli csődbejelentése után. A leglátványosabban az EasyJet jegyzése emelkedett hétfő reggel óta, de a Ryanair és a WizzAir sem panaszkodhatott a befektetői érdeklődés hiányára. A 2-6 százalék közötti árfolyammozgásokból látszik, hogy arra spekulálnak, melyik társaság nyerhet a legtöbbet a versenytárs kárán. Nemcsak a kieső járatokat kell pótolni, de a használaton kívül kerülő repülőgépeket, pilótákat és reptéri résidőket is felszívhatja a piac. Már meg is kezdődött a helyezkedés: szakértők szerint a Ryanair pályázik a Monarch Boeing–737-eseire, és a szakképzett személyzetre, pilótákra is nagy szüksége van. A becsődölt társaság reptéri résidejei pedig az IAG-nek, a WizzAirnek lehetnek érdekesek, de piaci források szerint a Norwegian már a csőd előtt érdeklődött a résidők iránt.
Kovács Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. elemzője túlzottnak tartja a heves piaci reakciókat. A Világgazdaságnak úgy fogalmazott, hogy trendet látunk: a hagyományos légitársaságok nem bírják az árversenyt a fapadosokkal szemben. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a befektetők nem számolnak a hosszú távú kockázatokkal. Senki sem tudja, mi lesz a Brexit után, melyik légitársaság működhet az Egyesült Királyságban, és milyen feltételekkel – szögezte le. Hozzátette, azt sem lehet látni, melyik légitársaság lesz a Monarch csődjének nyertese, mint fogalmazott: döntő tényező, milyen hosszú távú stratégiát választanak a piacon maradó társaságok. Példának hozta fel, hogy a Norwegiannek már vannak tengerentúli járatai, a Ryanair régóta kacérkodik ezzel az ötlettel, míg a WizzAir eleve elvetette a lehetőséget.
Az elemző számol a piaci konszolidáció lehetőségével is. A felmérések szerint Európában a négy legnagyobb légitársaság csak alig felét fedi le a rövid távolságú járatok piacának, míg Észak-Amerikában ugyanez 70 százalék. Az élesebb piaci verseny miatt alacsonyabbak a profitok: a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség adatai szerint az észak-amerikai légitársaságok átlagosan 7,2 százalékos nettó profitmarzsról adhatnak számot az év végén, míg Európában ez csak 3,7 százalék lehet. Kovács Bálint szerint azonban csak akkor elképzelhető a konszolidáció, ha a nagy légitársaságok profitálnak a Monarch csődjéből. Ha a kisebbek növelik piaci részesedésüket, akkor ugyanolyan töredezett marad a piac, mint most. Emlékeztetett: a cégek működési környezete már nem fog nagyon változni: az idei évre szükséges kerozin 60-70 százalékát már beszerezték a társaságok, tehát az olajárváltozás nem lesz nagy hatással a költségeikre.
Más elemzők is felvetették a konszolidáció lehetőségét. A Liberium stratégája, Gerald Khoo egyértelműen kevesebb szereplőre számít a jövőben, a Bloombergnek úgy fogalmazott: ha kevesebb szereplő között oszlik meg a nyereség, az jobban szolgálja a piac további fejlődését. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója egyenesen kijelentette: pár éven belül csak négy nagy európai légitársaság marad: a Ryanair, a Lufthansa, az Air France–KLM és az IAG.


