Megugrott az európai légitársaságok árfolyama a Monarch brit légitársaság hétfő reggeli csődbejelentése után. A leglátványosabban az EasyJet jegyzése emelkedett hétfő reggel óta, de a Ryanair és a WizzAir sem panaszkodhatott a befektetői érdeklődés hiányára. A 2-6 százalék közötti árfolyammozgásokból látszik, hogy arra spekulálnak, melyik társaság nyerhet a legtöbbet a versenytárs kárán. Nemcsak a kieső járatokat kell pótolni, de a használaton kívül kerülő repülőgépeket, pilótákat és reptéri résidőket is felszívhatja a piac. Már meg is kezdődött a helyezkedés: szakértők szerint a Ryanair pályázik a Monarch Boeing–737-eseire, és a szakképzett személyzetre, pilótákra is nagy szüksége van. A becsődölt társaság reptéri résidejei pedig az IAG-nek, a WizzAirnek lehetnek érdekesek, de piaci források szerint a Norwegian már a csőd előtt érdeklődött a résidők iránt.
Kovács Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. elemzője túlzottnak tartja a heves piaci reakciókat. A Világgazdaságnak úgy fogalmazott, hogy trendet látunk: a hagyományos légitársaságok nem bírják az árversenyt a fapadosokkal szemben. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a befektetők nem számolnak a hosszú távú kockázatokkal. Senki sem tudja, mi lesz a Brexit után, melyik légitársaság működhet az Egyesült Királyságban, és milyen feltételekkel – szögezte le. Hozzátette, azt sem lehet látni, melyik légitársaság lesz a Monarch csődjének nyertese, mint fogalmazott: döntő tényező, milyen hosszú távú stratégiát választanak a piacon maradó társaságok. Példának hozta fel, hogy a Norwegiannek már vannak tengerentúli járatai, a Ryanair régóta kacérkodik ezzel az ötlettel, míg a WizzAir eleve elvetette a lehetőséget.
Az elemző számol a piaci konszolidáció lehetőségével is. A felmérések szerint Európában a négy legnagyobb légitársaság csak alig felét fedi le a rövid távolságú járatok piacának, míg Észak-Amerikában ugyanez 70 százalék. Az élesebb piaci verseny miatt alacsonyabbak a profitok: a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség adatai szerint az észak-amerikai légitársaságok átlagosan 7,2 százalékos nettó profitmarzsról adhatnak számot az év végén, míg Európában ez csak 3,7 százalék lehet. Kovács Bálint szerint azonban csak akkor elképzelhető a konszolidáció, ha a nagy légitársaságok profitálnak a Monarch csődjéből. Ha a kisebbek növelik piaci részesedésüket, akkor ugyanolyan töredezett marad a piac, mint most. Emlékeztetett: a cégek működési környezete már nem fog nagyon változni: az idei évre szükséges kerozin 60-70 százalékát már beszerezték a társaságok, tehát az olajárváltozás nem lesz nagy hatással a költségeikre.
Más elemzők is felvetették a konszolidáció lehetőségét. A Liberium stratégája, Gerald Khoo egyértelműen kevesebb szereplőre számít a jövőben, a Bloombergnek úgy fogalmazott: ha kevesebb szereplő között oszlik meg a nyereség, az jobban szolgálja a piac további fejlődését. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója egyenesen kijelentette: pár éven belül csak négy nagy európai légitársaság marad: a Ryanair, a Lufthansa, az Air France–KLM és az IAG.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.